Négy nagydíjat is spanyol földön futnak idén a gyorsasági világbajnokságban (Jerez, Barcelona, Aragon, Valencia), ráadásul a MotoGP-ben kett?, a Moto2-ben ugyancsak kett?, a 125-ösök között pedig egyenesen három hispán nemzetiség? pilóta áll az összetett élén.
Szóval er?sen elspanyolosodott a vébé, de hát ezzel semmi újat nem mondunk. Motoros hagyományai persze mindig is voltak arrafelé, sportdiplomáciában is roppant er?sek, gazdaságilag is viszonylag azok, tehát nincs is min csodálkozni különösebben – a dolog intenzitása azonban mégiscsak meglep?. Mindegyik géposztályban dominálnak, mindenhol ott vannak, egyértelm?en ez az aranykor számukra az ágazatban – pedig Alex Crivillé két 500-as bajnoki címén és egy-egy jól sikerült szezonon kívül nagyon azt sem lehet mondani, hogy agyonnyerték volna magukat a dzsípíben. Ez van: ráadásul Aragon beszállásával íme, egy újabb hazai futam az armadának.
Ami lehetne hazai futam akár nekünk is, akár már verethetnénk is le, hogy elfoglaljuk a nagy gonddal megszerzett szállást valahol a Balaton nyugati medencéjében, élvezzük egy cseppet a vénasszonyok nyarát, majd pedig a szabadedzéseket. Nem így lett. Nem is témáznunk rajta hosszasan, hogy mi miért van és mi miért nem, ki kivel van és ki kivel nincs a kétízben meghiúsult Balatonring történetében. Ez most nem sikerült, de ne keseregjünk fölötte, valami majd úgyis lesz. Például futamok a Motorlandon, amit megnézhetünk majd a tévében vagy az interneten, megspórolva így a drága szállást, belép?t, aranyáron mért hotdogot, egyebeket.
Aragon egy világszínvonalú, hipermodern – bár méreteit tekintve nem túl nagy – versenypálya a semmi közepén. Viszont mintegy kétórányi autóút árán megközelíthet? olyan pezsg? élet? nagyvárosokból, mint Barcelona, Valencia vagy Zaragoza. Az aragonai autonóm tartomány Alcaniz városkájához közel, Spanyolország északkeleti részén – ahol a helyiek túlnyomórészt mez?gazdaságból élnek – egy igazi motoros paradicsom épült ki. Az 5.345 méter hosszú aszfaltcsíkot a német Hermann Tilke álmodta bele a tájba, tesztpilótája pedig az F1-es Pedro De La Rosa volt. Mivel beugró pályáról van szó, sok az ismeretlen faktor (tapadás, id?járás, egyéb helyi jellegzetességek), a spanyolok persze ismerhetik a nemzeti bajnokságból, illetve egyesek – például Lorenzo – célzottan teszteltek itt.
Biztosan izgalmas lesz, ugyanakkor nyomasztó is, hiszen Shoya Tomizawa misanói tragédiáját ilyen rövid id? alatt nem heverhette ki a világbajnokság. Frissek a sebek, ráadásul afféle hitelességi válság is kialakult, miután orvosszakért?i vizsgálatok megállapították, hogy a fiatal japán már hamarabb életét veszthette, mint 14 óra 19 perc. Egy hipotézis szerint – természetesen ez bizonyítást még nem nyerhetett – a szervez?k tudatosan késleltették a halálhír bejelentését, hogy a MotoGP versenymenetében ne legyen semmi fennakadás.
A MotoGP-ben Jorge Lorenzo 271 ponttal, magabiztosan vezet, és az egyetlen, aki még bízik a csodában, a 208 pontos Daniel Pedrosa. Noha a hondás két versenyen is diadalmaskodott, Lorenzónak hibáznia avagy a Yamahának hibádznia kell, Pedrónak meg tovább folytatni a szárnyalást ahhoz, hogy sz?küljön az olló. Kérdés, hogy Valentino mennyire motivált a gy?zelemre, mennyit hajlandó kockára tenni ennek érdekében, és hogy vajon képes-e túllépni önnön árnyékán Casey Stoner, aki idén még nem állt a dobogó fels? fokára, csak közös fotók kedvéért. Többen az életükért motoroznak, például Dovizioso, aki hondás, suzukis vagy ducatis színekben is felt?nhet jöv?re, és nagyon nem mindegy, hogy milyen min?ségben.
A Moto2-ben Toni Elias 211 ponttal vezet, Simonnak 128, Iannonénak 119, Corsinak 97 egysége van eddig. Misano után mit is várhatnánk – semmit, egy kevésbé feszült és kevesebb balesettel járó versenyt, minél jobb Talma-szerepléssel. Aragonban megkezd?dik az el?nevezési szezon a 2011-es idényre, a szövetség nyilvánosságra hozza a feltételeket és az anyagi vonatkozásokat. És még egy dolog biztos: 48-as rajtszámú motor nem lesz a rajtrácson. Sem most, sem máskor.
197-188-177. Húsz pontos intervallumon belül a nyolcadliter három spanyolja, Marquez, Espargaro és Terol. Három fiatal, de érett, vérprofi srác nagy csatája. A legnyíltabb és leglátványosabb összecsapás, kár, hogy a következ? eliminálandó áldozat a listán. Persze már a 125 sem a régi, hiszen gyakorlatilag márkakupává vált, és a legversenyképesebb csapatok kizárólag spanyolok – a többiek szépen elszivárogtak, tisztelet az igen ritka kivételnek. A spanyol versenyz?k zsinórban több mint húsz futamgy?zelemnél tartanak a legkisebb géposztályban, ami alighanem mindent elmond.
Nagy öröm, hogy Sebestyén Péter is lehet?séget kap a megmérettetésre – Peti a Right Guard Racing csapat színeiben húzza a gázt a spanyol gyorsasági sorozatban (CEV), most szabadkártyával indulhat el. Az ifjú magyar nagyon fogadkozik, amúgy pedig ismeri a pályát a CEV-b?l. Sok sikert és – de jó újra többes számban írni – hajrá magyarok!!!
Legutóbbi hozzászólások