Nem kell hozzá sokéves tapasztalat, sem hatalmas hozzáértés, hogy azonnal felt?njön: a Honda Milánóban bemutatott koncepciómotorjai igazából nem is koncepciómotorok. Minden jel – a modellek kidolgozottsága (pl. a rendszámtábla tartók), felszereltsége (türkök, indexek) és kvázi el?élete is (Crossrunner és DN-01) – afelé mutat, hogy a Honda, bár már készen állna a Crosstourer és a New Mid Concept nev? koncepciók bemutatására, valamilyen oknál fogva még nem akarja szériamodellekként kezelni azokat.
Nem kevesebb, mint hét darab teljesen (vagy csak részben…) új Hondával találkozhat az Eicmára kilátogató nagyérdem? (VFR800X Crossrunner, CBR600F, CB600F Hornet, CBR250R, CBR125R, SW-T600, SH300i), a kiállítás el?tt „beígért” nyolcadik, most már tudjuk, a Crosstourer koncepció lett, a Vifferb?l épített Crossrunner 1200-as nagytestvére. Mindenki meglepetésére e nyolc új vasra egy ráadásmodellel, a New Mid Concepttel pedig még rá is licitáltak.
Klikk a képekre, Crosstourer és New Mid Concept galériák nyílnak!
A szériamotorokat már kiveséztük (és az új robogókat is hamarosan ki fogjuk), de a Crosstourernél és a New Mid Conceptnél meg kell állnunk egy szóra. Nézzétek meg a BMW Concept C-t, vagy a Husqvarna Mille 3 Conceptet, de hogy ne menjünk messzire, említhetnénk a pontosan egy évvel ezel?tt, az akkori Eicmán kiállított V4 Concept Modelt is, amib?l aztán a VFR1200F lett. Na, ezek az igazi koncepciómotorok: túlzóak, megvalósíthatatlanok vagy éppen hogy eladhatatlanok, tele olyan részletekkel, melyekr?l lerí, hogy soha nem fognak átkerülni a szériagyártásba.
Ezzel ellentétben a két új „koncepció” Honda olyan szinten kidolgozottnak és elkészültnek t?nik, részünkr?l akár most azonnal indíthatnák a gyártósorokat, de nem. A Honda ragaszkodik hozzá, hogy ezek bizony még csak koncepciómotorok. Rendben, ha nekik ez kell, játsszuk mi a hülyét, csak nem szívesen.
A Honda Crosstourer koncepció minden szempontból széria érettnek t?nik, a VFR1200F technikájára épül.
A turpisság a megváltozott piaci légkörben, a „motorbizniszt” övez? állóvíz b?zében keresend?: emlékezzünk az Intermotra, azon belül is a Yamahára! Majdnem biztos, hogy a SuperTénéré terepesített Worldcrosser változatára is a szériagyártás vár, pedig azon valóban volt egy-két, még akár koncepcióságnak is betudható megoldás, ellenben ezen a két Hondán semmi ilyen nincs, ezek kérem kész motorok! Akkor miért kell ez a koncepció-színjáték? Talán nem volt a Honda képén elég b?r ahhoz, hogy azokban az id?kben, amikor még a kicsit kisebb nagyok is csak nyögnek A Válság miatt, ?k mindenkit arcon röhögve kilenc új, és nem is akármilyen horderej? modellt mutassanak be? Talán.
De a válasz nem ennyire vadregényes. Egyszer?en arról van szó, hogy a gyártók menet közben behúzták kéziféket, de a gázt nem nyomják jobban. Jelenleg mindenki jobban jár úgy (kivéve az újdonságra éhez? motorbuzikat), ha például a sportmotorok nem kétévente újulnak meg, ha az új modellek nem feltétlenül licitálják túl a régit felszereltség és kidolgozottság (magyarul el?állítási költség) tekintetében, vagy ha a bemutatásra váró új modellek premierjét eltolják fél-, egy évekkel. Csökken? kereslet, alacsonyabb eladások, kevesebb kínálat – egyik a másikból következik, a Honda esetében pedig azt jelenti, hogy például a Crosstourer, ami bizonyára már a VFR1200F-fel egy id?ben elkészült az aranyszárnyasok boszorkánykonyhájában, nem most, hanem csak egy év elteltével fog bemutatkozni, és id? közben hagy majd esélyt a 800-as Crossrunnernek is lábai megvetéséhez a piacon.
A Mew Mid Concept a fényezett kerekekt?l eltekintve szintén elkészültnek tekinthet?, mégis koncepciónak mondják, még. Soros kéthengeres, ismeretlen henger?rtartalmú, DCT váltós er?forrása lánccal hajtja a hátsó kereket.
A Crosstourer egyébként – hogy szó essen a motorokról is azért – a Crossrunnerhez hasonlóan a VFR (csak ez esetben az 1200-as) vázára és er?forrására épül egy magasabb, hosszabb rugóutas futóm?vel, a kerekek, illetve szinte minden egyéb „sallang” pedig, hogy úgy mondjuk, cserés. Az ínyenceknek köztetek bizonyára felt?nt a Crosstourer jobboldali blokkdeklije. Nos igen, a koncepciómotort a duplakuplungos blokkal hozták ki, rettent? büszkék is rá, hogy a kalandmotorok között nem elég, hogy világels?ként V4, de még DCT-s is, ellenben amikor (és nem ha) bemutatják, nyilvánvalóan hagyományos szekvenciális váltóval is kapni lehet majd.
A New Mid Conceptr?l ennél is kevesebbet tudni, meg hát burkolt is, így még leskel?dni sem tudunk, de a Honda elárulta, hogy benne szintén egy DCT-s váltóval szerelt er?forrás dolgozik, azt viszont már egy meg nem er?sített, de hivatalos forrásból tudjuk, hogy ez egy újfejlesztés? soros kéthengeres lesz, henger?rtartalmát pedig (b?ven?) 500 fölé tippeljük.
A tükrök, indexek, és rendszámtartók árulkodnak – kinek akarják bemesélni, hogy ezek koncepciómotorok? Fogadjunk hogy jöv?re ugyanilyen formában kerülnek a szalonokba!
A New Mid Concept lényege az lenne, hogy a robogók kényelmét összehozza a motorok vezetési élményével – miben különbözik akkor a DN-01-t?l, kérditek? Egyrészr?l a váltója a VFR-ben bemutatott DCT, és nem a DN-01 (ezek szerint holtvágánynak bizonyuló?) hidraulikus elven m?köd? Emberbarát Váltója (HFT), másrészr?l kerekei 17 collosak, akárcsak egy „igazi” motoron, és valószín?leg ezért hivatkozik rá a Honda úgy, mint arra a motorra, ami majd megváltoztatja az emberek motorozásról alkotott képét. (Mintha a DN-01-r?l is valami hasonlót állítottak volna, vagy tévedünk? – A szerk.)
Mindenesetre a Crosstourernek örülünk, a V4-es túraendúró valóban egy kuriózum lesz, és lesz, ebben biztosak vagyunk, a New Mid Conceptnek pedig, akárcsak a DN-01-nek, a sok szerencsén kívül mi mást kívánhatnánk? Megváltani nem fogja a világot, s?t, még az emberek motorozási szokásait sem, legalábbis nem számottev? mértékben (néhány „felvilágosult” csodabogár mindig lesz, aki vev? az ilyesmire), de mint üde színfolt a kit?nni akarók számára, kit?n? lesz, akárcsak a DN-01.
Legutóbbi hozzászólások