Jim Davist különleges ízlése olyan szerencsétlen helyzetbe hozta, hogy amikor úgy döntött, egyedi motorkerékpárt szeretne magának, egyik motorépít? m?hely munkája sem nyerte el tetszését feltétel nélkül. Nem volt olyan vas szerte e világon, amire tiszta szívb?l, boldogan ült volna fel, ezért hát úgy határozott, majd ? elkészíti azt magának, abszolúte saját ízlésének megfelel?en. Bár ne tette volna!
Jim a JaFM nev? „motorkerékpár” megalkotásához az inspirációt az olyan, általa igen nagy becsben tartott tárgyakból merítette, mint a második világháborús vadászgépek, az amerikai izomautók és a streetfighter motorok, de az igazi löketet nagy-nagy kedvencei, az úthengerkerék szélesség? gumiabroncsok adták.
A Motomorphic JaFM gumiméretei: 250/40-R18 elöl, illetve 300/35-R18 hátul. Nókomment, mi?
Oda is szólt az amerikai Avon-disztribútornak, hogy küldjenek neki két gumit, hát küldtek: egy 200-ast és egy 250-est. Kezdetben Jim ezeket akarta használni, a keskenyebbet els?nek, a vastagabbat hátsónak. Esztétikai szempontból meg is határozta gyorsan, hogy e gumiméretekhez milyen átmér?j? csöveket kell használnia váz gyanánt, hogy az összkép harmonikus legyen: a váz f? darabjait 4 collos-, míg a mellékdarabokat 3 collos 6061-T6-os csövekb?l készítette volna el, de akkor az Avon rálicitált saját magára, bemutatta a 300 mm széles Venomot.
Jim azonnal érezte, lépnie kell, ezt a lehet?séget mégsem hagyhatja ki, így a sebtiben beszerzett 300-as hátsóhoz (a 250-est persze áttette el?re…) jöhetett egy új váz is – mert hát azt mindenki tudja, hogy a vázat a gumimérethez szokás igazítani. De ezúttal még vastagabb, 5 és 4 collos csövekb?l dolgozott, tartani kell az arányokat, ugyebár. Azóta az Avon egyébként már 360 mm-es méretnél jár, de úgy t?nik Jim ezt a lehet?séget már nem kívánja kihasználni. Biztos nincs otthon 6 collos csöve…
Ez az a látvány, amire nem nagyon tudunk mást mondani, mint Muhahahaha!
A szép vastag vázcsöveket Jim amúgy buellesen üzemanyagtartálynak nevezte ki: közel 7 gallont (26,5 litert) képes elnyelni a JaFM váza. A kiindulási alap egyébként egy Aprilia RSV Mille volt, a vájtszem?ek ezt már bizonyára kiszúrták a Rotax V60-as motorblokk jellegzetes oldaldeklijér?l, de az Apriliából származnak még az els? „utcai” Öhlins teleszkópok, illetve a Brembo fékek is.
A vadászrepül?séget és izomautóságot, mint a dizájnkritériumokat a lámpafoglalatnak is használatos félelmetes kék ormány testesíti meg Jim motorján: azt mondja, a légbeöml? formáját (a légsz?róház ténylegesen ezen keresztül szív) a P52 Mustang törzs alatti légbeszívó rése ihlette, elhelyezését pedig a nagyblokkos izomautók motorháztetejére jellemz? tátogó beöml?k. Hát valóban, Jim, most hogy mondod!
Külön említést érdemel még a kormány… amihez megdöbbenésünkben egyszer?en képtelenek vagyunk bármit is hozzáf?zni. Egyedi, afel?l nincs kétség, s?t Jim szerint még abszolút kényelmes is, jól kézre áll, mondja, egyedül a motor deréktájon mért vastagságát említi meg, mint komfortbehatároló tényez?t.
Jóindulatból el hisszük neki azt is, hogy ámbár – ahogy fogalmaz – „a JeFM vezetésének vannak egyéni sajátosságai”, de állítólag a trükkös kormánygeometria miatt viszonylag egyszer? vele boldogulni, egyedül a fékezés során tapasztalható, ha tippelnünk kellene frenetikus erej? felegyenesedési hajlam viccelheti meg a felkészületlenül érkez? tesztel?t. Jim még pályanapokra is ki szokott vele látogatni, még a Laguna Seca dugóhúzóját is túl tudta vele élni, lásd képek.
Sztender a jobb oldalon. A JeFM valóban más. Nagyon más…
Jim saját bevallása szerint hatalmas sikert arat a motorral bármerre is járjon, „a JeFM nem azoknak való, akik nem szeretik a bámész tekinteteket” – írja honlapján. Mindez pedig arra ösztönözte jó Jimünket, hogy megalapítsa saját motorépít? m?helyét MotoMorphic néven, jelmondatuk az eléggé találó, „Én különbözöm!” lett. Na jó, de milyen áron? És f?leg, pontosan miben?
A cég megrendel?inek természetesen hatalmas választási lehet?séget ad többek között a felhasznált anyagok terén, minden idomot kérésre karbonból is hajlandóak legyártani, de ami nekünk a legjobban tetszett, hogy az üléshuzat készülhet strucc, vagy akár rájab?rb?l is, ez, kedves barátaim az igazi luxus, én mondom!
20 millióért egy nagyon elrontott RSV Mille, kéne?
És hogy ez a hatalmas úthenger vajon mit kóstálhat? Igazán nem túl sokat, az alapverzió csupán 100.000 amerikai dollárok, azaz potom 20-21 Mihály, de ennyit egy magára valamit is adó, magamutogató, motorozni jót nyilván nem kívánó egyednek meg kell, hogy érjen egy MotoMorphix JaFM szer? csodamasina.
Legutóbbi hozzászólások