EST. 2002

Uno III: egy, kett?, vagy háromkerek??

A Las Vegas-i villanyos seregszemlén, a Consumer Electronics névre keresztelt nagyszabású rendezvényen mutatta be a BPG Motors ezt a koncepciójárm?vet.

Uno III a becses neve, szül?atyja Benjamin Gulak, aki az Uno els? változatára két, egymással párhuzamos kereket szerelt, mintegy Segway-en, melyek giroszkóppal ?rzik meg egyensúlyukat a függ?leges helyzetben.

Uno III

Lassú sebességnél úgy m?ködik mint egy Segway, csak ülve, ha pedig gyorsít, el?kerül a harmadik, els? kerék is.

A második Uno verzió, az Uno II az els? változat ötletét azzal fejelte meg, hogy a két párhuzamos kerék képes volt elmozdulni hosszirányban, hagyományos kétkerek? motorrá alakulhatott át – de míg ezek a megoldások csak korlátozott hatékonysággal voltak bevethet?k (mármint egy hagyományos motorhoz képest) addig az Uno III, a legújabb változat harmadik, kiereszthet? els? kerekének köszönhet?en már sokkal közelebb áll egy motorhoz kezelhet?ség tekintetében nagyobb tempónál, míg alacsony sebességnél megmaradt a Segway-szer? használhatóság.

Ezzel a megoldással egy borzasztóan kompakt közlekedési eszköz jön létre, amelynek fordulási sugara alig három méteres. Ahogyan az elnevezésb?l is kit?nik, az Uno III-nak három kereke van már, ami a korábbi, meglehet?sen formabontó módozat mellett „hagyományosan” is vezethet?vé teszi a gépet.

Uno III

Uno III

Játékszernek t?nhet, de az Uno III technikája igen összetett.

Alacsony sebességnél az Uno-változat a nyer?, amely – err?l szólt az eredeti projekt – el?re-hátra döntve képes mozogni parallel kerekeivel. Gyorsítva aztán a járm? el?red?l, a harmadik kerék pedig magától el?kerül, varázsütésre talajt fog, miközben a hátulsó páros hátrébb kerül, és közelebb is kerül egymáshoz, vagyis a motor Uno III-má válik. Majd lassításkor vissza.

Kompakt méreteinél fogva akár egy liftben is magunkkal vihetjük (nem próbáltuk, a bemutató szövegében szerepel) 35 km/órás a legnagyobb sebessége, 30 kilométert tehetünk meg vele egy feltöltéssel.

Uno III

Uno III

Az Uno III-at akár már 2012 els? felében piaci forgalomba hozhatja a BPG Motors, természetesen egyel?re sem az áráról, sem a konkrét m?szaki adatairól nem rendelkezik információkkal a köz. Sz?k városi forgalomban ugyanakkor – mint egy Segway és egy elektromos robogó keresztezése – akár még létjogosultsága is lehet.

ugrás fel