Bemutatták az MV legújabb zászlóshajóját Corsacorta néven, ami egész egyszer?en rövidlöket?t jelent, és talán nem meglep?, a teljesen áttervezett motorblokkra utal. Szemlátomást a küls? nem sokat változott, a szép új, arannyal feldobott fényezéseken kívül az új blokk termodinamikája miatt átalakított, megnagyobbított szell?z?nyílások adnak vizuális támpontot melyek alapján az újdonságot azonosítani tudjuk – persze csak ha az oldalidom hatalmas RR és Corsacorta feliratai elkerülték volna figyelmünket.
Még mindig csudaszép az F4 és ez így is marad, amíg világ a világ, de a konkurencia sornégyesei – ha nem is ennyire gyönyör?ek – csúcsteljesítményben mindig is pariban álltak vele. Az olasz mérnökök ezen akartak most változtatni, a „leger?sebb ezres négyhengerest” kívánták létrehozni.
A 16 radiális szeleppel lélegeztetett er?forrást teljesen áttervezték. A küls? blokköntvények formáihoz nem nyúltak, de odabent vajmi kevés csere szavatos alkatrészt találni a kínálatban továbbra is szerepl? alap ezres F4-gyel. Az eddig sem éppen hosszúlöket?ségér?l ismert motor furat-löket aránya még extrémebb lett jobban a „négyzetesség” felé tolták el (76×55-r?l 79×50,9 mm-re változott), az így kapott égéstérbe szintén új, az el?z?knél 1-, illetve 1,8 mm-rel nagyobb tányérú titánszelepeket használhattak.
Újak a kovácsolt dugattyúk és a komplett hengerfej is, a f?tengely könnyebb lett, a kipufogórendszer méretezését és a katalizátor helyzetét átgondolták, de még a primer áttételt is megváltoztatták (csökkentették a generátor és a vízpumpa sebességét, ezzel a súrlódás, és így a fogyasztás is csökkent), hogy minél nagyobb teljesítményt érhessenek el.
A beavatkozás meghozta gyümölcsét: 201 lóer?t ígér az MV sajtóanyaga 13.400-as fordulatnál az RR-nek (a technikai adattáblában már csak 200 LE szerepel, de ilyen az igazi olasz píár, ugyebár – szerk.), nyomatékból 114 Nm jut 9200-nál, a leszabályozás pedig 13.700-nál várja az embert. Vicces, de a francia piacra szállítanak 100 lóer?s változatot is, a többéves megfeszített tuningmunka után érdekes mérnöki feladat lehetett felére fojtani vissza a motorteljesítményt, de legalább a váltó áttételezése szerint a Magyarországon hatályos legnagyobb megengedett sebességet (130 km/h) már egyes sebességi fokozatban képesek leszünk átlépni…
Az MV-t továbbra is hatfokozatú, kazettás rendszer?, azaz versenyszerviz-szituációban rendkívül gyorsan hozzáférhet? váltóval és mechanikai csúszókuplunggal szerelik, a kuplung radiális munkahengerét a Brembo szállítja bal kezünk alá, akárcsak a jobb alá a „fékpumpát.” A motor elektronikai rendszerébe tartozó változó szívótölcsér-hossz (TSS) sem maradhatott le, a kipörgés-gátló és a választható motor karakterisztika választógombját áthelyezték egy ergonomikusabb helyre a bal kapcsolókonzolon.
A hibrid aluöntvény-acélcs? váz és az öntött féloldalas leng?kar gyakorlatilag megegyezik a tavaly bemutatott új F4-en megismert alkatrészekkel, de a villaszög és a leng?kar forgáspont állítható, így egy hozzáért? segítségével bármilyen pályára „be lehet l?ni” a kezesség kontra stabilitás általunk áhított mértékét.
Öhlins futóm? elemek kerültek a motorra elöl és hátul egyaránt, de azokból nem a „parasztvakító” utcai változatok, hanem a full-versenyek: 43 milliméteres, TiN bevonatú csúszószár és mart tengelyvég elöl (a bal szárban a nyomó, a jobban a húzófokozati csillapítást állítjuk), és egy TTX 36 rugóstag hátul. Természetesen minden mindenhogy állítható (még a rugóstag hossza, és így a motor hátuljának magassága is), a villaszög és leng?kar forgásponttal együtt a beállítási lehet?ségek száma így gyakorlatilag szinte végtelen – magyarul ha nem értesz hozzá, hagyj mindent a gyári állásban!
Talán mondanunk sem kéne, hiszen szinte üvölt a fotókról, de a fékrendszer sem éppen egy gagyi, a Brembo verseny Monobloc nyergeit láthatjuk elöl, míg a pumpa, ahogy már fentebb említettük, szintén radiális, és a legjobb fajtából való. Ez olasz sportmotoron már csak így megy. A kétszer ötküll?s kerekek egy teljes kilóval könnyebbek az alap F4 öntött felnijeihez képest, ezt kovácsolással érték el, de összességében az F4 továbbra sem tartozik a legkönnyebb ezres sportmotorok közé 192 kilós száraz tömegével.
Piros és fehér színben kínálják az F4 RR-t, utóbbi változaton a vázat szürke helyett ráadásul vadító vörösre fényezik – olasz dizájnernek sosem kellett a szomszédba mennie a szépért. Az i-re a pontot az excenteresen állítható lábtartókonzolok teszik fel, de akinek még ez sem elég, az az MV Agusta Corse kínálatából számtalan további teljesítménynövel? (vagy éppen optikát tuningoló) kiegészít? alkatrész közül válogathat, ezek közül érdemes kiemelni a verseny ECU-t és kipufogórendszert, melyekkel könnyedén a b?vös 200-as érték fölé tornázhatjuk a lóer?k számát. Ha akarjuk…
Legutóbbi hozzászólások