A vártnál hamarabb, már az idei Eicma kiállításon el?hozakodott a KTM a Freeride ‘E’-vel, azaz az elektromos hajtású változattal is – a benzines, 350-es modell mellett. A gyár ígérete szerint hasonló vezetési élménnyel kecsegtet, de ugye egy egészen más felfogást testesít meg, nem használ fosszilis üzemanyagot – igaz, ehelyett tölteni kell, halljuk már szinte a villanyt ellenz? tábor padsoraiból.
Városias környezetben él?k és mozgók számára valós igény, hogy sportosan, szabadosan közlekedjenek – miért is ne, egy hasonló jelleg? krosszisztikus motorral. Márpedig ezeken a helyeken mondjuk úgy, fair megoldás az elektromos hajtás, elenyész? zajszennyezéssel és zér? károsanyagkibocsátással. Tehát egy teljesen XXI. századi megoldás – az meg f?leg, ahogy az offroad-hangulatot csempésszük Babilon falai közé. Olyan helyeken mehetünk krosszmotorral – már elnézést – , ahol eddig elképzelhetetlen volt, ez pedig megnyithatja a fantázia kapuit. Erre az életérzésre, mi tagadás, rá is játszik a KTM a marketingben a lépcs?kön feltriálozó pilótával meg az árkádos szettel.
‘A Freeride E-vel szerettünk volna egy lépést tenni a jöv? motorozása felé’ – mondja Stefan Pierer KTM-elnök. ‘A zéróemissziós mobilitás nagy térnyerésen megy keresztül, és az offroad-sportban f?leg, ez pedig teljesen új távlatokat nyit a gyártóknak. Éppen ezért kínálunk két aspektust: egyrészr?l ott van a Ready to Race mentalitás, és ott is marad, köszönhet?en az utolsó fejlesztéseknek. Másrészr?l, mint az offroad sport világszint? éllovasának, elkötelezettnek kell lennünk az új frontok mellett.’
A mattighofeni – teljes egészében házi fejlesztés? – Freeride E teljesítménye nagyjából egy 125 köbcentis, hagyományos kétütem? motorével lesz összehasonlítható. Egy nedvességnek ellenálló, strapabíró és a töltési hatékonyságát ?rz? rendszert dolgoztak ki az osztrákok, ami természetesen szabadalom alá került. Egy 300V-os akkumulátor és egy 22 kW-s brushless szinkronmotor a csomag két f? eleme. 42 Nm-es nyomatéka már az els? méterekt?l rendelkezésre áll, ha valamiben, ebben biztosan verhetetlen a bels?égés? társakkal szemben. Nagyjából egy órát betyárkodhatunk egy akksitöltéssel, ezt követ?en egy gyorscsatlakozós rendszernek köszönhet?en a 2,1 kWh-s akkumulátort pár egyszer? mozdulattal eltávolíthatjuk és gázhajtásra válthatunk – így újabb fél órácska nyerhet?.
A pakett fejleszésénél a vízvédelemre nem sajnálta a költséget a gyártó, minden egy helyen van, az er?forrás, az akkumulátor és az elektronika: a hajtás szempontjából releváns dolgok egy kapszulában, 100%-ban víz- és pormentes helyen találhatóak. Az acél-alumínium kompozit futóm?nek hála 95 kg-ban megáll a motor menetkész tömege (21′-es illetve 18′-es kerekek, állítható felfüggesztés, el?l négy-, hátul kétdugattyús féknyergek. 300 V már bizony magasfeszülség – és minél magasabb a feszültség, annál kisebb az áram, azaz annál kisebb az áram alatt lév? alkatrészek mérete. Ebb?l kifolyólag aztán végtelenül kompakt méreteket vonultat fel… a ‘doboz’ megfelel az ISO 26262 érintésvédelmi szabványának és a német GTÜ normatívának, többszörösen tesztelték és certifikálták.
Legutóbbi hozzászólások