Forrás: Honda
Alacsony nyereg, kis súly, sík padlójú lábtér, 16 colos els? kerék, zárt sisak tárolására alkalmas csomagtartó, CBS fékrendszer és rendkívül gazdaságos, négyütem?, 125 köbcentiméteres benzinmotor alapjárati leállítással (Idle Stop) (start-stop rendszerrel) – röviden ez az új Honda SH Mode 125.
Az SH50 1984-es bemutatása óta a Honda SH robogócsalád népszer?sége folyamatosan n? az európai vásárlók körében. Az évek során az SH a mindennapos közlekedés szerves részévé vált, az egyre fejlettebb változatokból több mint egymillió példány talált gazdára. Az els? négyütem? variáns, az SH125 a 2001-es bevezetést követ?en azonnal átüt? sikert aratott. Népszer?ségét kiváló teljesítményének, alacsony fogyasztásának és könnyed irányíthatóságának köszönhette, továbbá annak, hogy a 16 colos els? kerék révén rosszabb min?ség? utakon is stabilnak bizonyult.
A 2005-ös SH125i PGM-FI befecskendez?-rendszert kapott, a legutóbbi, 2013-as kiadás pedig teljesen új vázzal, minden korábbinál gazdaságosabb motorral és zárt sisak tárolására is alkalmas csomagtérrel lépett a nagyközönség elé. A SH h? maradt a hagyományokhoz, 2013 els? félévében a legkelend?bb 125-ös robogónak bizonyult Európában, s továbbra is mércének számít a városi kétkerek?ek kategóriájában.
A 2014-es modellévben az SH Mode 125-tel b?vül az SH család. Az újdonság igazi mindenes, hiszen egyedülálló módon ötvözi egymással a prémium min?séget, a stílusos megjelenést, az egyszer? és biztonságos használhatóságot, valamint az alacsony fenntartási költségeket.
Komfortos, egyenes üléspozíció, kompakt méretek, alacsonyan húzódó nyereg – már az els? tollvonáskor ezeket a fejlesztési célokat t?zték ki maguk elé az SH Mode 125 tervez?i. Emellett kiemelt szempont volt a könny? kezelhet?ség és az egyszer? használhatóság is.
Mivel a modell célközönségét els?sorban azok a fiatalok jelentik, akik számára fontos a divatos megjelenés, alapvet? elvárás volt a trendi megjelenés is – álló helyzetben és menet közben egyaránt. A Honda dizájnerei a tervezés korai fázisában számos rajzot, tanulmányt készítettek vezet?vel a nyeregben és vezet? nélkül is.
A praktikusságról és a sokoldalú használhatóságról számos tárolórekesz, kezes futóm?, illetve kiváló menetkomfort gondoskodik. A szériafelszerelés részét képez? kombinált fékrendszer (Combined Braking System, CBS) segítségével a kevésbé tapasztalt motorosok is magabiztosan lassíthatnak. Az alacsony és közepes fordulatszám-tartományra hangolt, 125 köbcentiméteres er?forrás felhasználóbarát viselkedést garantál, finoman, de határozottan gyorsítja az SH Mode-ot, ráadásul kiemelked?en keveset fogyaszt és rendkívül megbízható is.
– Az SH Mode 125 projektvezet?jeként nagy örömöt jelentene számomra, ha a Honda ezen új koncepciója – divatos megjelenés kiváló menettulajdonságokkal és kivételes sokoldalúsággal ötvözve – minél több ember számára biztosítana barátságos, könnyen elérhet? közlekedési lehet?séget a mindennapok során – mondja KIYOTAKA FUJIHARA, a Cub és a robogó modellek fejlesztési vezet?je.
Már a tervezés kezdetén egyértelm? volt, hogy az SH Mode 125-nek olyan formával és üléspozícióval kellett rendelkeznie, amely a lehet? legtöbb ember számára biztosítja az egyszer?, problémamentes és élvezetes motorozás élményét. A 990 milliméter magasan elhelyezett kormány és a mindössze 765 milliméteres nyeregmagasság természetes, felegyenesedett üléspozíciót eredményez, amely amellett, hogy kényelmes, nagyszer? rálátást biztosít a forgalomra.
A kompakt méret? SH Mode 125 vonalai egyszerre lágyak és elegánsan határozottak, a formák barátságosak, ugyanakkor magabiztosságot sugároznak. A kéttónusú burkolatok könnyeddé, légiessé teszik az új modell megjelenését, a hátsó keréknél elhelyezett állítható rugóstag kiemelésével pedig a modell funkcionalitását hangsúlyozzák. Az ülés alatti csomagtartóban gond nélkül elfér egy teljes méret?, zárt bukósisak, a raktér központilag, a gyújtáskapcsoló mell?l nyitható-zárható. A lábtér takaróeleméb?l kihajtható, nagyméret? csomagrögzít? kampóra bevásárlótáskák akaszthatók.
A krómgy?r?vel keretezett fényszóró határozott arcot kölcsönöz az SH Mode 125-nek, s a többi krómozott alkatrésszel együtt még vonzóbbá teszi a modellt. A jellegzetes karakterhez hozzájárul a V alakú, kék szín? nappali menetfény is, amelyet az els? idomba épített irányjelz?k fognak közre. Utóbbi megoldás jól láthatóvá teszi az SH-t, s így növeli a biztonságot. További stílusos formai elem a krómkeretbe helyezett, kompakt, hátsó lámpaegység.
A lábtér kialakításakor a Honda tervez?i kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy felszálláskor semmi ne essen a vezet? térdének útjába. A lábtér padlójának els? felét kiszélesítették, az így nyert, lényegében sík felület a lehet? legnagyobb mozgásteret biztosítja a lábaknak.
A SH könnyen és gyorsan leolvasható m?szerfala minden lényeges információról tájékoztatja a vezet?t. A központi elhelyezés?, klasszikus rajzolatú sebességmér?t az alapjárati motorleállítás (Idle Stop) és az irányjelz? kontroll-lámpája veszi körbe. A sebességmér?t?l jobbra található az üzemanyagszint-jelz?, a fent, középen elhelyezett LCD panel pedig a napi és az összkilométerr?l, valamint a pontos id?r?l tájékoztat.
Az egyszer? használhatóság érdekében az SH középállványát úgy helyezték el, hogy nyitott állapotában lábbal könnyen elérhet? legyen, s természetesen szériafelszerelés az oldaltámasz is. A Honda gondolt az utasokra is, akiket kényelmes fér?hely és kihajtható lábtartók várnak. A kapaszkodókat egybeépítették a hátsó, alumíniumból készített, nagyméret? csomagtartóval.
Az SH Mode 125 három fényezéssel lesz kapható:
Fabulous Pink , Pearl Jasmine White , Poseidon Black Metallic
Az SH Mode 125 nagy szilárdságú acél cs?vázát egy központi, térhálós merevít? elem köti össze a hátsó segédvázzal. Az els? teleszkópok rugóútja 89 milliméter, a hátsó rugóstagoké 75 milliméter – utóbbiaknál öt fokozatban állítható a rugó-el?feszítés. A 27 fokos villaszöghöz 68 milliméteres utánfutás társul, a tengelytáv mindössze 1305 mm, és a méretek is visszafogottak, hiszen az SH 1930 milliméter hosszú, 665 milliméter széles és 1105 milliméter magas, szabad hasmagassága pedig 145 milliméter. A kompakt kialakítás a 116 kilogrammos menetkész tömeggelpárosítva igazi városi robogóvá teszi ezt a kivételesen kezes és felhasználóbarát modellt.
A mindkét irányban 92 fokos tartományban forgatható kormánynak köszönhet?en, a fordulókör átmér?je mindössze 3,8 méter. Ilyen sz?k helyen jellemz?en csak a kisebb, 14 colos els? kerékkel felszerelt robogók képesek megfordulni, miközben az SH Mode 125 nagyobb, 16 col átmér?j? els? keréken gurul. A mindennapos használatot teszi egyszer?bbé az els? féknyereg speciális mechanizmusa, amely növeli a fékbetét és a féktárcsa közötti távolságot. Az így elért kisebb súrlódásnak köszönhet?en kevesebb er?t igényel az SH mozgatása, tolása.
Elöl a tízküll?s, 16 colos, öntött könny?fém kerékre 80/90-16 méret? gumi került, hátul 14 colos felni és 100/90-es abroncs tartja a kapcsolatot az aszfalttal. A 220 milliméter átmér?j? els? féktárcsa és a hátsó, 130 milliméteres dobfék a CBS rendszeren keresztül áll kapcsolatban egymással. A CBS a kerekek között egyenletesen elosztott, jól adagolható, kiszámítható féker?t garantál minden forgalmi helyzetben, így természetesen a vészfékezések során is.
Vegyük az SH125i motorját és hangoljuk az SH Mode 125 stílusához – szólt a mérnökök jelmondata az er?forrás tervezésekor. Munkájuk eredménye egy kivételesen kiegyensúlyozott blokk lett, amely könnyen használható teljesítményleadással, egyenletesen emelked? nyomatékgörbével jár a vezet? kedvében. Pontosan ez az, amire minden városi motorosnak szüksége van, tudásszintt?l és vérmérséklett?l függetlenül.
Kiemelt szempont volt a fejlesztés során az is, hogy az SH Mode 125 motorja a tulajdonos pénztárcáját kedvez? fogyasztással, a környezetet pedig alacsony károsanyag-kibocsátással kímélje. Az egyhengeres hajtóm? kompressziója 11:1, furat-löket aránya 52,4 x 57,9 milliméter. A 8,4 kW-os legnagyobb teljesítmény 8500-as percenkénti fordulatszámnál áll rendelkezésre, a nyomatékmaximum 12 Nm ötezernél. Ha a vezet? aktiválja az alapjárati motorleállítás funkciót, egy liter üzemanyaggal akár ötven kilométert is megtehet, tehát az SH Mode 125 megelégszik két liter benzinnel száz kilométeren. Az üzemanyagtartály befogadóképessége 5,5 liter, a hatótávolság 275 kilométer.
A négyütem?, folyadékh?téses er?forrásban a gázcserét két szelep végzi, melyeket egy felülfekv? vezérm?tengely irányít (SOHC). Az eSP (enhanced Smart Power) koncepció jegyében készített hajtóm?ben csupa olyan m?szaki megoldást alkalmaztak, amelyek az alacsony súrlódás révén csökkentik a fogyasztást és növelik a teljesítményt. Az eltolt tengely? henger mérsékli a dugattyú és a henger bels? fala közötti súrlódást, így kisebb az energiaveszteség és nagyobb hatásfokkal m?ködik a motor.
Az öntöttvas hengerpersely küls? felületének apró barázdái megakadályozzák a furat bármilyen deformációját, méretváltozását. A konstrukció további el?nye, hogy csökkenti a dugattyúgy?r? mechanikai feszültségét, s ezáltal a súrlódást is. A szelephimba tengelye t?görg?s csapágyazású, a vezérm?tengelynél és a szeleprugóknál pedig kicsi és könny? görg?ket alkalmaztak.
A motor h?háztartását a forgattyúház jobb oldalával egybeépített, kompakt, ám kiemelked?en nagy hatásfokú h?t? és a hozzá kapcsolódó ventillátor tartja rendben. A ventillátor kis mérete és tömege csökkenti a súrlódási veszteséget és a légellenállást. Az er?átviteli rendszerben három speciális f?csapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról; ezeket a kifejezetten a rájuk jutó terhelés figyelembevételével tervezték. A hajtótárcsa bordázatának kialakítása kedvez?en hat a légellenállásra, a speciális ékszíjtárcsa pedig csökkenti az ékszíjra ható nyomást, illetve a hajtáslánc veszteségeit.
Kett?s funkciójú az elektronikusan vezérelt, szénkefe nélküli ACG generátor, a f?tengely végén rögzített egység ugyanis az indítómotor feladatait is ellátja. Az ACG és a motor közötti közvetlen kapcsolat el?nye a csendes m?ködés, tekintve, hogy indításkor nem hallható a fogaskerekek által keltett jellegzetes zaj.
Az alapjárati motorleállítás (Idle Stop) funkció a jobb oldali kormánymarkolatnál található gombbal aktiválható. Ha a motor alapjáraton üzemel, három másodperc elteltével a rendszer automatikusan leállítja az er?forrást, a gázkar meghúzásakor pedig azonnal újraindítja. A gyors reakció érdekében a mérnökök úgynevezett „swing-back” megoldást alkalmaztak, amely a leállításkor a f?tengelyt a szívóütemet megel?z? pozícióba állítja. A zökken?mentes indítást szolgálja a nyomáscsökkent? (dekompresszor) is, amely megszünteti a s?rítés következtében fellép? ellenállást.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendez? elektronikus vezérl?egysége (ECU) a motorfordulatszám függvényében szabályozza a pillangószelep nyitását, továbbá a leveg? és a h?t?folyadék h?mérséklete, valamint egyéb adatok alapján határozza meg a befecskendezend? üzemanyag mennyiségét és a gyújtás id?pontját.
A motor égéstermékeit tisztító háromfázisú katalizátor az SH Mode 125 kipufogódobjának hátsó részében kapott helyet. Ez a pozíció a teljesítmény és az üzemanyag-hatékonyság ideális egyensúlyát biztosítja, valamint javítja a kipufogógáz-tisztítás hatásfokát, hiszen kevesebb szén-monoxid (CO), szénhidrogén (HC) és nitrogén-oxid (NOx) kerül a leveg?be. A hatékony m?ködés elérésében fontos szerephez jut az oxigénszenzor, amely a kipufogógáz O2-koncenctrációját méri, a PGM-FI befecskendez? pedig ezen adatok ismeretében határozza meg a benzin-leveg? keverék ideális arányát.
Hatékonyabbá vált a zajcsillapítás is, a kipufogódob falának teljes bels? felületét immáron üveggyapot szigetelés borítja. A küls? fal és a bels? dobtest között alkalmazott, a korábbinál s?r?bb rétegnek köszönhet?en a dob fala kevésbé rezonál. A végeredmény jóval halkabb kipufogóhang – a vezet? és a gyalogosok örömére.
Legutóbbi hozzászólások