EST. 2002

Az esés, ami romba dönthette volna Marquez hétvégéjét

A silverstone-i Brit Nagydíj bemelegít? edzésén elszenvedett Marc Marquez-esésnek könnyen lehettek volna sokkal súlyosabb következményei, mint amilyenek lettek. A vb-éllovas fiatal spanyol – aki a hátralev? öt futam kimenetelét?l függetlenl már az évad újoncának tekinthet?, és kiváló eséllyel pályázik a királykategória világbajnoki címére – a warm up során emlékezetes balesetet szenvedett, majd ezt követ?en óriási versenyen másodiknak jött be riválisa, Jorge Lorenzo mögött.


Marquezt már másodszor védte meg sikerrel az Alpinestars airbag-rendszere – legutóbb a mugellói Olasz GP után írtunk érdekes adatokról, melyeket az olasz gyártó az akkori esés dinamikájáról napvilágra hozott. Ezúttal ismét m?ködésbe kellett lépnie a technológiának, mikor a ‘Vale’ kanyarban bukott a spanyol, pár pillanattal azután, hogy ugyanott a Yamaha Tech3 csapatot er?sít? Cal Crutchlow esett… belegondolva, a történések könnyen lehettek volna drámai kimenetel?ek is. Nem lettek. Szerencsére.

Az epizódért Marquezt két licenszpont-levonással sújtotta a versenybíróság (ez az idei évad egyik újítása), amiért ‘nem lassított megfelel? mértékben a sárga zászló hatálya alatt. A spanyol vb-aspiráns bal válla megrándult, indulása kétségessé vált a délutáni nagydíjon – végül ‘természetesen’ rajthoz állt, de tény, hogy lélegzetvisszafojtva várt a paddock, hogy mi lesz a verdikt. Esetleges hiányzása ugyanis alaposan felforgatta volna a sorrendet a vb-összetettben, ám a HRC fiatalja odaállt a pole pozíciós rajtkockába, hogy emlékezetes párbajt vívjon Lorenzóval, és végül mögötte befutva 20 értékes ponttal gazdagodjon.

Katt ide a nagyobb képért.

Lássuk azonban az Alpinestars telemetria-adatait, hogy valamelyest érzékeltessk a spanyol MotoGP-ruhájának m?ködését és hatékonyságát. A cikkhez kapcsolódó grafikonon látszanak az er?hatások, amelyeket az airbages Air Tech ruha rögzített. Miután az aktivációs szenzor érzékelte, hogy Marquez elvesztette uralmát a motor felett, az aktiváció maga olyan gyorsan ment végbe, hogy 168 ezredmásodperccel a becsapódás el?tt már totálisan felállt a védelmi rendszer. A légzsákok teljes felfúvódása 48 ezredmásodperc alatt megtörtént, 55 ezreddel a földet érés el?tt a maximális védelmet nyújtotta a rendszer.

Ugyanerr?l a grafikonról olvasható le a testet ért er?hatás mértéke. Ez 22,5 G volt, ami szinte egészében Marquez bal vállára helyez?dött. Az airbag felfúvódott állapotban maradt mindvégig, és vélhet?en dönt? segítséget nyújtott Marqueznek ahhoz, hogy ne sérüljön meg súlyosabban.

 

ugrás fel