A klasszikus cruiserek sokak szívét megdobogtatják, mégis csak kevesen választanak ebb?l a kategóriából, mert ezek a hangulatos gépek nem elég praktikusak ahhoz, hogy a hétköznapokban is használni lehessen ?ket. Ezt a szembenállást kívánták feloldani a Honda mérnökei, mikor megalkották a túramotorok és cruiserek legnemesebb jellemvonásait magán hordozó CTX1300-at. Ez a motorkerékpár a hagyományos, V-motorral hajtott baggerek világát teszi teljessé, egyszer? kezelhet?séget, kiemelked? motorer?t, magas felszereltséget és funkcionális megoldásokat kínálva a vásárlók számára.
Akárcsak CTX modellcsalád kisebb tagjainál, itt is a különféle tulajdonságokra utalnak a mozaikszó bet?i.
C, mint Comfort – Kényelem terén verhetetlen a CTX, hiszen egyszer?en kezelhet?, könnyedén kanyarodik, stabil, halk, alacsony üléséb?l pedig a kisebb termet?ek lába is könnyedén eléri a talajt.
T, mint Technology – A CTX el?remutató m?szaki megoldások teljes sorát vonultatja fel, a nyomatékos, karakteres V4-es er?forrástól a kipörgésgátlón (TCS), az automatikus irányjelz?kön, a blokkolásgátlóval kiegészített kombinált fékrendszeren és a fénydiódás lámpatesteken át, egészen az Bluetooth kapcsolatra képes sztereó rendszerig.
X, mint eXperience, azaz élmény – A kifinomult konstrukciónak köszönhet?en a CTX minden szempontból kiválóan teljesít, így élmény vele motorozni, s a legkülönfélébb vásárlói elvárásoknak is tökéletesen megfelel.
A CTX1300 szíve egy V4-es hengerelrendezés?, folyadékh?téses er?forrás, amit úgy hangoltak, hogy rendkívüli er?tartalékokat biztosítson a pilótának az alsó és középs? fordulatszám-tartományban, egyúttal jellegzetes hanggal tegye még élvezetesebbé az utazást. Karakterisztikájából fakadóan er?teljes gyorsításokra képes alacsony sebességr?l, a hosszú áttételezés? ötfokozatú váltó és a kardánhajtás pedig autópályán is kiegyensúlyozottá teszi.
A vadonatúj, acélból készül? duplabölcs?s vázhoz elöl 43 milliméteres bels?cs?-átmér?j?, fordított teleszkópok kapcsolódnak, míg a hátsó kerék felfüggesztését alumínium leng?karra és kétoldali rugóstagra bízták a mérnökök. Ezek az összetev?k semleges viselkedést és stabil útfekvést garantálnak, míg a biztonságról a Honda saját fejlesztés?, blokkolásgátlóval kiegészített kombinált fékrendszere és fejlett kipörgésgátlója (TCS) gondoskodik.
A CTX1300 modern, harmonikus formavilága mágnesként vonzza a tekintetet, csak úgy, mint a hasonló formajegyeket megjelenít? nagytestvér, a Gold Wing F6B. Ennek ellenére az ergonómiát sem érheti panasz, hiszen az ülésmagasság alacsony, a testtartás egészséges, az id?járás-védelem kiváló, az alapfelszereltségként kínált oldaldobozokba pedig rengeteg poggyász fér. Ráadásként a két hangszórós audiorendszer Bluetooth adatátvitelre is alkalmas.
A CTX1300 gép és lélek csodálatos találkozása, egy motorkerékpár, amivel elegánsan cirkálhatunk a belvárosban, s a hosszabb, kétszemélyes utazásokat is tökéletesen kiszolgálja. Mindez egy új személetmód eredménye, fókuszban az élménnyel és a motorozás színtiszta szeretetével.
A „vízszintes dinamizmus” névre keresztelt stílust a GL1800 Gold Wing honosította meg a Honda palettáján, s ezt az irányvonalat követi a CTX1300 is. Maszkulin, er?teljes megjelenésében nagy szerepe van a hangsúlyos els? traktusnak, ami egyúttal a tömeg-középpontosításhoz is hozzájárul.
A gyakorlati szempontok a tervezés minden mozzanatánál érvényesültek, a mélyre húzott övvonal például az alacsony ülésmagasságot (mindössze 735 mm), ezáltal az általános használhatóságot szolgálja. Az üzemanyagtartály az ülés alatt kapott helyet, így még alacsonyabbra kerülhetett a súlypont, s nagyobb tank beszerelésére nyílt lehet?ség. A CTX1300 tulajdonosa 19,5 liternyi üzemanyagot vihet magával utazásaira, ami az 5,8 l/100 km-es kombinált fogyasztást (WMTC szabvány alapján) figyelembe véve nagyjából 330 kilométeres hatótávolságot jelent.
A CTX1300 jellegzetes megjelenésében az alacsony szélterel? is közrejátszik, miként a méretes oldaldobozok is szerves részét képezik a formai egységnek. A hátra húzott kormánynak és az el?re helyezett lábtartóknak köszönhet?en az üléspozíció szinte minden testalkat számára kényelmes, s ötfokozatú, alapáron kínált markolatf?tés is növeli a komfortérzetet.
A két hangszórós, tankról vezérelhet? sztereo audiorendszer kompatibilis a legtöbb MP3 lejátszóval (pl. iPod) és okostelefonnal, a zeneszámokkal kapcsolatos információkat pedig megjeleníti a m?szeregységbe integrált folyadékkristályos képerny?n. A Bluetooth kapcsolat révén sisakkommunikációs eszközt is használhat a pilóta. Az analóg sebesség- és fordulatszámmér? értékei könnyedén leolvashatók, illetve értelmezhet?k, akárcsak az LCD panelen megjelen? információk, beleértve a – napi és a teljes futásteljesítményt egyaránt összegz? – kilométer-számlálót, a fogyasztás- és környezeti h?mér?t, valamint az órát. Sokat dobnak az összhatáson a fénydiódás lámpatestek is, lévén, hogy a fényszórókban, az irányjelz?kben és a hátsó lámpában is LED-ek világítanak.
Kezelhet?ség szempontjából a CTX1300 a cruiserek és túramotorok vékony határmezsgyéjén egyensúlyoz, kényelmes, hátrad?l?s üléspozícióval, átlagon felüli fordulékonysággal és felhasználóbarát viselkedéssel megörvendeztetve a pilótát. Ez az együttállás a rövidebb és a hosszabb túráknak egyaránt kedvez, így a vezet? minden körülmények között luxus színvonalon, kényelmesen motorozhat.
A CTX1300-hoz alapáron jár a Honda automatikus irányjelz?je is. Ez az intelligens rendszer a távolságot, az id?t és a kerekek forgási sebességét figyeli, s automatikusan kikapcsolja az indexet, ha a pilóta befejezte az el?zést vagy a kanyarodást.
A modell duplabölcs?s acélvázra épül, villaszöge 28°30’, utánfutása 118 mm, tengelytávja 1645 milliméteres, 338 kilós menetkész tömege pedig 48:52 arányban oszlik el az els? és hátsó tengelyen. Hangsúlyos látványt nyújt a 690 mm hosszú – kétoldali, állítható el?feszítés? rugóstagokkal megtámasztott – alumínium hátsó leng?kar, és a 43 millis csúszószár-átmér?j? fordított els? teleszkópok is emelik a motor nívóját, amellett, hogy remek úttartást és menetkomfort garantálnak.
A CTX1300 alumíniumöntvény kerekeken gördül, a 18” x 3,5” méret? els? és 17” x 6,25 colos hátsó felnin 130/70 R18, illetve 200/50 R17 méret?, sportos gumiabroncsok feszülnek. Hasonlóképpen magas színvonalon áll a kétcsatornás blokkolásgátlóval kiegészített kombinált fékrendszer (Combined ABS), ugyanis az els? keréken két 310 millis, a hátsón pedig egy 316 milliméter átmér?j? tárcsa kapott helyet, és elöl-hátul háromdugattyús féknyergeket alkalmaztak a mérnökök.
A kombinált fékrendszer jelent?sen megkönnyíti a pilóta dolgát, hiszen egyedülállóan hatékony lassítást tesz lehet?vé id?járási és útviszonyoktól függetlenül, így a motor vészfékezésnél sem veszít stabilitásából és es?s id?ben, illetve csúszós útburkolaton is biztonsággal megállítható.
A CTX1300 alapáras tartozékai között ott találjuk az indításgátlót (Honda Ignition Security System – HISS) is, ami hatékony eszköz a lopás megakadályozására. M?ködésének lényege, hogy minden motorhoz egyedi, chippel kiegészített kulcs jár, s a motorvezérlés (ECU) csak akkor engedi beindítani az er?forrást, ha az adott motorkerékpárhoz tartozó kulcsot helyezzük a gyújtáskapcsolóba. A rendszer azt is érzékeli, ha a tolvajok megpróbálják áthidalni vagy kicserélni a gyújtáskapcsolót, s ilyenkor is letiltja a motor indítását.
A CTX1300 az alábbi színekben lesz elérhet?:
Candy Prominence Red (vörös)
Darkness Black Metallic (metálfekete)
Pearl Sunbeam White (gyöngyház fehér)
Er?forrás
A hosszában beszerelt, 1261 köbcentis, nyolcszelepes, folyadékh?tés?, kilencven fokos hengerszög? V4-est elektronikus befecskendez? táplálja, a nyomaték az alsó és középs? fordulatszám-tartományban egyaránt leny?göz?. Emellett hangzásvilágában is egészen különleges az új er?forrás, bearanyozva minden egyes percet, amit a CTX1300 nyergében tölt a vezet?.
Túra-cruiserr?l lévén szó, a csúcsteljesítményt visszafogták a Honda mérnökei, a CTX1300 esetében inkább a nyomatékon és a karakteres motorhangon volt a hangsúly. Utóbbit 4-2-2 rendszer? kipufogórendszerrel oldották meg a szakemberek, míg a kiemelked? motorer?r?l továbbfejlesztett változó-szelepvezérlés és új PGM-FI befecskendezés gondoskodik. Emellett az emisszió csökkentése sem szorult háttérbe, a CTX1300 oxigénszenzoros katalizátora hatékonyan sz?ri ki a károsanyagokat a kipufogógázból.
A furat 78, a löket 66 milliméter, a s?rítési viszony pedig 10,0:1, a felhasználók számára azonban sokkal érdekesebb adat, hogy a CTX1300 hatezres fordulaton 84 lóer?t (62 kW) teljesít, és 4500-as percenkénti f?tengelyfordulatnál 106 Nm-t szabadít a hátsó kerékre. Ennek ellenére a modell kifejezetten barátságos, a gázadásokra gyorsan, mégis kifinomultan válaszol, s a viszonylag hosszú áttételeknek köszönhet?en higgadtan, alacsony fordulaton vezethet?. Könny? kezelhet?ségéhez a precíz, ötfokozatú váltó és a kis kézer?t igényl? hidraulikus kuplung is hozzájárul, míg a gondozásmentes kardánhajtás a hosszabb élettartamot és a kényelmes túrákat szolgálja.
A CTX1300-hoz alapáron jár a Honda kipörgésgátlója, ami folyamatosan figyeli a gázállást, valamint a kerekek forgási sebességét. Amennyiben a rendszer úgy ítéli meg, hogy a két kerék közötti fordulatszám-különbség túl nagy, a vezérl?egység azonnal megakadályozza, hogy a hátsó kerék kipörögjön. A beavatkozás szinte észrevétlen, így a motor nem rángat, hanem biztonságosan, egyenletesen gyorsít id?járási és útviszonyoktól függetlenül.
Kiegészít?k
Az Eredeti Honda Kiegészít?k között számos felszerelést találni, melyekkel tovább fokozható a CTX1300 nyújtotta vezetési élmény, funkcionalitás és megjelenés. Ilyen például a
– túraplexi
– ködlámpa
– top box (túradoboz)
– hátsó csomagtartó
– konzol a hátsó csomagtartóhoz
– párnázott háttámla
– krómozott motorburkolat, szelepfedél, bukócs?, rendszámkeret, f?fékhenger-fed?, fék-, illetve kuplung állító gomb és kormányvégek
Legutóbbi hozzászólások