A sportos, középkategóriás motorkerékpárok mindig is fontos szerepet töltöttek be a Honda kínálatában, hiszen alacsony tömegük és er?teljes motorblokkjuk kombinációja révén kiválóan használhatók a mindennapokban. Ugyan a mai trendeknek megfelel?en ebben a géposztályban egyre n? a motorok henger?rtartalma, a Honda mégis eltér? utat választott 2014-ben, és egy olyan hamisíthatatlan négyhengeres sportmotort alkotott, ami megkapó stílussal és fesztelen, magával ragadó kezelhet?séggel kecsegtet, ugyanakkor magas felszereltségéb?l fakadóan ár-érték aránya is kiváló.
A 2014-es CBR650F egy vadonatúj motorkerékpár. A csupasz, streetfighter stílusú CB650F-re alapozott modellt egy fiatal mérnökökb?l álló csapat tervezte egészen az alapoktól kiindulva. Céljuk egy olyan sportos járm? létrehozása volt, ami a motoros felkészültségét?l függetlenül bármilyen környezetben jól és élvezettel használható, akár dolgos városi, akár nyílt, kanyargós vidéki utakon is rójuk az utakat.
Teishiro Goto, a CBR650F fejlesztéséért felel?s részleg vezet?je elmondta:
– A CBR650F-fel élményszámba megy a kanyarok meghódítása, ráadásul városban is nagyszer? móka vele a motorozás. Sportossága megkérd?jelezhetetlen, mégsem kényszeríti kompromisszumokra motorosát, és megjelenése is igen vonzó. A kezd?t?l a tapasztalt veteránokig egyre több vásárlónk számára vonzó ez a fajta identitás és motorozási élmény, ezért is szolgál örömömre bemutatni számukra a legújabb Honda CBR sportmotort.
CBR650F – „Vagány utcai sportoló”
A CBR650F DOHC szelepvezérlés?, 649 köbcentis, négyhengeres blokkja egy teljesen új fejlesztés? er?forrás, mely kialakításából adódóan alacsony- és középtartományban nagy nyomaték leadására képes, különösképpen négyezres percenkénti f?tengelyfordulat alatt.
A sok húszas éveiben járó mérnököt is magában foglaló fejleszt?gárda els?sorban a fiatal vásárlók igényeit tartotta szem el?tt. Úgy határoztak, hogy csúcsteljesítmény helyett a forgatónyomatékra helyezik a hangsúlyt, így a CBR650F már egészen alacsony fordulaton is bivalyer?sen húz, s – amellett, hogy gyorsak a gázreakciói –, elképeszt?en rugalmas a középs? tartományban.
Hatezres fordulat felett ugyanakkor élesen veszi a lapot, de – az üzemanyag-fogyasztás optimalizálása érdekében – autópálya-tempónál sem forog túl magasan. A fejleszt?k különös gondot fordítottak a m?szaki alapok gusztusos megjelenésére, ezért a h?t?folyadék küls? csöveit elrejtették szem el?l, hogy ne zavarják az er?forrás harmonikus vonalait. Az optimális tömegeloszlás érdekében a motort viszonylag elöl helyezték el a vázban, így még jobb lett az irányíthatóság.
A perimeter acélváz, a leng?kar tengelyének végeihez kapcsolódó lemezek és az alumínium leng?kar rossz min?ség? útburkolaton is rendkívüli merevséget, illetve menetkomfortot garantálnak. Szintén a kiváló úttartást szolgálja a 41 milliméteres csúszószár-átmér?j? teleszkópok alkotta els? villa, valamint a leng?karhoz közvetlenül kapcsolódó központi hátsó rugóstag. Az igencsak tetszet?s, ötküll?s alumíniumfelnik mellett a kétcsatornás blokkolásgátlóval kiegészített fékrendszer is elismerést érdemel, a lassításról ugyanis két 320 milliméteres els? és egy 240 millis hátsó hullámos féktárcsa gondoskodik.
Az alacsony tömegközéppont, a motor keskeny felépítése és a magasan elhelyezett kormánycsutkák rengeteg önbizalmat és visszajelzést adnak, egyúttal f?szerepbe helyezik a motorost. A CBR650F markáns vonalait hatékony, kis felület? áramvonalidomok határozzák meg, kacéran megvillantva a csodaszép motorblokk néhány részletét. Az elérhet? fényezések közül a HRC által inspirált, piros-fehér-kék trikolor nyújtja a legimpozánsabb képet.
A CBR650F folyadékh?tés? er?forrása különleges konstrukció alapján épül fel, hatfokozatú váltója, önindítója és tengelykapcsolója kompakt egységet alkot a harmincfokos szögben el?redöntött négyhengeres blokkal. A DOHC rendszer? vezérlés tengelyei közvetlenül mozgatják a 16 szelepet, ezáltal négyezres percenkénti f?tengelyfordulat alatt is tekintélyes nyomatékkal gazdálkodhat a pilóta, s alacsony tempónál is gondtalanul man?verezhet.
Az er?forrás furat-löket értékei 67, illetve 46 milliméterben lettek meghatározva, a dugattyúk oldalára ható er?k pedig a hajtókarhosszok optimalizálásával csökkentek nagymértékben. A fordulatszám emelkedésével együtt növekv? pumpálási veszteségek mérséklése érdekében a f?tengelycsapágyak közötti blokköntvényben „szell?z?nyílásokat” alakítottak ki, valamint, hogy a henger és a dugattyú között fellép? súrlódási er?ket minimalizálják, a dugattyúk aszimmetrikus szoknyáit a legkorszer?bb számítógépes eljárásokkal tervezték. A hengerhüvelyek küls? felületén kialakított vastartalmú tüskék növelik a h?elvezetés hatékonyságát, ezáltal csökkenhet a súrlódásból adódó olajfogyasztás.
További fontos fejlesztés, hogy a CBR650F vezérm?tengelyeit csendes m?ködés? lánc hajtja, melynek csapjai vanádium bevonatot kaptak az alacsonyabb bels? súrlódás érdekében.
Az innovatív m?szaki megoldásoknak hála a CBR650F motorja 11 ezres percenkénti f?tengelyfordulatnál 87 lóer?t teljesít, nyolcezernél pedig 63 Nm-es forgatónyomatékot ad le. Mindehhez végtelenül kifinomult járáskultúra társul a teljes fordulatszám-tartományban, anélkül, hogy a négyhengeres hajtóm?vekre jellemz? karakteres viselkedésr?l és kellemes rezgésr?l le kéne mondania a tulajdonosnak.
A h?t?folyadék keringtetését az er?forráson belül oldották meg a Honda mérnökei, így az elegáns hajtóm? formai egységét nem törik meg kívül elhelyezett csövek. Szintén ez a cél lebegett a szakemberek el?tt a motorolaj cirkulációjára vonatkozólag, ezért a ken?anyag sz?r?je a hajtóm? mögött, h?t?je pedig a motor bal elején kapott helyet, s az olajcsatornák a blokkon belül futnak. Ez a megoldás nem csak esztétikai szempontból fontos, hanem azt is lehet?vé tette, hogy a 4-2-1 rendszer? kipufogórendszer a motor jobb oldalára kerülhessen.
Meg?rizve az 1974-es Honda CB400/4 formajegyeit, a CBR650F optimalizált hosszúságú és átmér?j? leöml?t kapott, amiben szabadalmaztatott elhelyezés? lemezek szabályozzák a légáramlást, hogy nagyobb legyen a forgatónyomaték. A kompakt kipufogódobot, illetve belsejében kialakított 400 cellás katalizátort a tömeg-középpontosítás jegyében helyezték el.
A PGM-FI kódjel? elektronikus befecskendezés es?áramú légsz?r?házon és keskeny, 30 milliméter átmér?j?, fokozott áramlási sebesség? szívócsatornákon jut el az égéstérbe, az áramlás útvonala tehát a lehet? legegyenesebb. A rendszer hatékonyságát növeli, hogy a 32 milliméter átmér?j? fojtószelepházakban négy különálló szenzor gy?jti az információkat a vezérl?egység számára, ezzel is el?segítve a határozott és pontos gázreakciókat, míg a CB650F-ben alkalmazott Denso befecskendez?-szelepeket Keihin KN7SJ injektorok helyettesítik a CBR-ben. A fojtószelepházak pozíciója és szöge keskeny váz alkalmazását teszi lehet?vé, így még könnyebben irányítható a motorkerékpár.
Kiemelked? teljesítménye ellenére a CBR650F kifejezetten takarékos járm?, üzemanyag-fogyasztása csupán 4,76 l/100 km (WMTC szabvány szerint), hatótávolsága pedig 350 km. A gazdaságos üzemben közrejátszik, hogy a vezérl?egység folyamatosan figyeli a gázállást, és ha úgy érzékeli, hogy tartósan egy fordulaton utazik a pilóta (pl. hosszabb túrákon), változtat a gyújtástérképen.
Az acélból készül?, gyémánt alakú perimeter váz 64×40 milliméteres, elliptikus oldalelemekb?l épül fel, anyagtulajdonságai részegységenként eltér?ek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25,5°, az utánfutás 101 mm, a tengelytáv 1450 mm, a CBR650F menetkész tömege pedig 211 kg.
Az átlagon felüli stabilitás érdekében a leng?kar tengelyének végeihez kapcsolódó lemezeket el?ször kovácsolják, s csak azt követ?en hegesztik, és a présöntéssel készül? alumínium leng?kar különleges formai kialakítása is ezt a célt szolgálja. Magáról a csillapításról hátul hétfokozatban állítható, közvetlenül a leng?karhoz kapcsolódó központi rugóstag és 41 milliméter csúszószár-átmér?j? teleszkópokból összeállított, 120 milliméteres rugóúttal büszkélked? els? villa gondoskodik. Az els? és hátsó felfüggesztés hangolásánál arra törekedtek a Honda mérnökei, hogy a rugózóelemek egységet alkossanak a vázzal, s összehangolt m?ködéssel garantáljanak biztos, stabil úttartást minden helyzetben. A CB650F-hez viszonyítva a rugóállandó magasabb, a csillapítás pedig feszesebb, így a futóm? jobban illik az idomos CBR650F sportos jelleméhez.
Persze a kiváló tapadás is elengedhetetlen, ezért a CBR650F ötküll?s, öntött alumíniumfelniket kapott, melyeken 120/70 R17, illetve 180/55 R17 méret? radiális gumiabroncsok feszülnek. A hullámos féktárcsák azonos technológiával készülnek, mint a kéthengeres NC750-széria esetében: a 240 millis hátsó egységet a 320 milliméter átmér?j? els? tárcsából vágják ki, ezzel anyagot és pénzt spórolva meg a vásárló számára. A megfelel? fékhatás érdekében el?re két kétdugattyús, hátra egydugattyús féknyereg került, s alapfelszereltség a kétcsatornás blokkolásgátló, ami id?járási és útviszonyoktól függetlenül mindig biztos lassítást garantál.
A CBR650F-re jellemz?, hangsúlyos frontrészre épül? formavilág egy agresszív, ugyanakkor kellemes összhatású motorkerékpárt vetít elénk. A benzintank dinamikus vonalvezetése, a részletgazdag idomzat és a tömzsi faridom er?s, céltudatos jellemre utal, miközben a szervizelés megkönnyítése érdekében az üzemanyagtartály hátsó része zsanéros, így a hengerfej még könnyebben elérhet?. A láthatóságot LED-es els? és hátsó helyzetjelz?k növelik.
A pilóta üléspozíciója a lehet? legkényelmesebb irányból közelíti meg a sportosságot, míg az utas számára egy kellemesen tágas ül?hely és kapaszkodópánt került a CBR650F-re. Az ül?lap magassága csupán 810 milliméter, de még kevesebbnek t?nik, ugyanis keskeny formájának köszönhet?en az alacsonyabb termet?ek lába is könnyedén eléri a talajt.
A m?szeregységet két fehér háttérvilágítású digitális kijelz? alkotja. A baloldalin a fordulatszám- és sebességmér? adatai jelennek meg, míg a jobboldalin az üzemanyagszint-mér?, az óra, a kilométer-számláló és a figyelmeztet? lámpák kaptak helyet. Hogy ne törhessen el az indítókulcs, a nyelv wave jelleg? kialakítást kapott.
A CBR650F az alábbi színekben lesz elérhet?:
Pearl Metalloid White (trikolor)
Pearl Metalloid White (fehér)
Graphite Black (fekete)
Sword Silver Metallic (ezüstmetál)
Kiegészít?k
A CBR650F-hez számtalan Honda Kiegészít? közül válogathatnak a vásárlók, melyek között ott szerepel a:
Túraplexi
35 literes top box
Üléstáska
Csomagtartó konzol
Karbonhatású hátsó sárvéd?
Karbonhatású takaróelem a hátsó ülésre
Karbonhatású els? sárvéd?
Kartervéd?
Markolatf?tés
Emel? a hátsó kerékhez
Riasztórendszer
Legutóbbi hozzászólások