forrás: Honda
Az motoros kétkerek?ek eladási listáinak csúcsán Európában – a megjelenése óta immár 2 éve – a PCX található. A járm? sikere a Honda sok éves motorépítési tapasztalatának köszönhet?. Az üt?s, modern dizájn jól illeszkedik a tudatos vásárlók elegánsan stílusos, fiatalos életmódjához, míg a járm? kompakt méretei segítenek átsiklani a legnagyobb forgalom okozta dugókon és persze megkönnyítik a parkolást is. Ám a PCX talán legfontosabb el?nye továbbra is a kíváló ár-érték arány, tekintve az alacsony induló és fenntartási költségeit, ami a rendkívül versenyképes árnak, a kíváló motornak és az alacsony fogyasztásnak köszönhet?.
Két évvel ezel?tt ez a robogó volt az els? a Honda palettáján, amely megkapta az “eSP”(“enhanced Smart Power”) kód nev? alacsony súrlódású motorblokkot. A Yamaguchi-san vezette Honda mérnökcsapat nem ült a babérjain, hanem 2014-re tovább fejlesztette a nyer? járm?vet. Az új PCX – ami 2014 tavaszán kerül a Márkakereskedésekbe – sokkal stílusosabb, gazdaságosabb és egy sor újdonságot vonultat fel, hogy megkönnyítse a mozgást a forgalmas városi környezetben.
A modern, sportos küls?, a méretek változása nélküli komfort növelés volt a f? szempont az új PCX tervezésénél. A fejleszt? csapat – a tulajdonosok visszajelzései alapján – tovább fejlesztette a járm? használhatóságát a részletek finomításával; az összes világítótestben az izzókat LED-re cserélték spórólva az elektromos energián, a járm?vet vészvillogóval és órával valamint egy 12V-os egyenáramú csatlakozóval szerelték fel.
Talán a legfontosabb változás, hogy a PCX még gazdaságosabban üzemeltethet?, hiszen a 125-ös modell üzemanyag fogyasztása a Start-Stop rendszer használata nélkül is eléri a 47,4 km/l (WMTC mérés szerint) értéket, köszönhet?en a csökkentett gördülési ellenállású gumiknak, és a súrlódás további csökkentésének a blokkban. A nagyobb 8 literes üzemanyag tank (5,9 l volt az el?d modellen) lehet?vé teszi több mint 375 km (PCX150: 350km) megtételét egyetlen tankolással.
A PCX-et azonban nem csak a költséghatékonyság jellemzi, hanem továbbra is egy kimagasló ár/érték arányú, kiváló min?ségben gyártott, megbízható és elny?hetetlen motor, mint ahogy a Honda robogók általában.
Yamaguchi-san, PCX125 vezet? tervez?je:
“Sok motoron dolgoztam már – beleértve a Transalpot, a Varaderot és az FMX-et – – de ez volt az els? robogóm, így igazi kihívás volt. A munka nem volt gondtalan, mert a PCX egy olyan népszer? modell amit a szellemiségét megtartva tovább javítani egy igazi kihívás volt! De keményen dolgoztunk és büszke vagyok a mi új PCX-ünkre; praktikus részletekkel fejlesztettük és tovább javult a fogyasztása is pénzt takarítva meg az európai városi ingázóknak.”
PCX: Personal Comfort ‘X’ level
A dinamikus kinézet? 2014-es PCX híven képviseli azokat a fejlett technológiákat ami a gyártással és a megannyi apró részlet változtatásával emeli a használhatóságot és a komfortot. A testre szabott forma segíti közlekedést a legnagyobb forgalomban is. A vezet? továbbra is szinte benne ül a robogóban; a kis deréktámasz eltávolítása tovább növeli a vezet? szabad mozgásterét.
A kett?s LED fényszórók a járm? sportosságát hangsúlyozzák, kíváló fényterítést biztosítva mind a tompított mind a távolsági fény használata esetén. Az index, a hátsó lámpa és a rendszámtábla világítás is LED alapú, csökkentve a generator terhelését. A motort vészvillogóval is felszerelték.
A homlokidom bels? oldalán baloldalon található rakodó rekesz nagyobb lett lehet?vé téve egy üveg víz vagy frissít? elhelyezését. Itt található egy kifejezetten hasznos kiegészít?, a 12V-os csatlakozó a telefon töltéséhez, vagy a navigáció üzemeltetéséhez. A motoron az ülés alatt található egy teljes sisakot befogadni képes rakodó tér. A lépcs?zetes kialakítású ülés nyitását és nyitva tatását egy rugós kitámasztó segíti.
Az ülés magasság csak 760mm, a távolsága a taposótól pusztán 540mm. Mind az ülés mind a tanksapka egy gomb megnyomásával nyitható, ami a gyújtáskulccsal reteszelhet?.
Takaros és zömök központi m?szeregység mutatja a vezetéshez szükséges információkat. A sebességmér? óra megvilágított mutatója a fölött LCD panel fölött mozog, ami tájékoztat a megtet útról, üzemanyag mennyiségr?l, a fogyasztásról, de megtalható benne egy napi km számláló és egy óra is.
Elérhet? színek: gyöngyház fehér, metál fekete, ezüst metál, gyöngyház piros, matt szürke, Havanna barna
A könny? és kompakt vízh?téses 2 szelepes SOHC 125 (153cm3) elny?hetetlen blokk gondoskodik a PCX mozgatásáról. Kiváló teljesítményét igazolja, hogy a lámpától elindulva az els? 50 m-t 5,4s (4,9s) alatt teszi meg, csendesen, rángatás nélkül, csökkentett CO2 kibocsájtással. (A PCX150 100km/h feletti végsebességre képes)
A csökkentett bels? súrlódású bokk, a kicsi áram felvétel, a beépített benzinpumpa az alacsony gördülési ellenállású kerekekkel kombinálva a hihetelenül kedvez? 47,4 km/literre mérsékelte a PCX125 fogyasztását, ami a Start/Stop rendszer használatával tovább javítható. Ennek eredményeként a motorral több mint 375 km (350km) távolság tehet? meg egy tankolással, köszönhet?en a 2,1 literrel megnövelt térfogatú 8 literes tanknak.
A motor m?ködése egy sor, a surlódás csökkentését célzó technológia tökéletes ötvözésén alapszik. A forgattyús tengely középvonalától eltolt henger csökkenti a súrlódást a dugattyú és a hengerfal között, hatékonyan közvetítve az égés energiáját a f?tengelyhez. Az áttervezett égéstér a PGM-FI befecskendez? rendszerrel közösen gondoskodik az az égés hatékonyságáról, abban a fordulatszám tartományban szolgáltatva a motor nyomaték maximumát, amit leggyakrabban használnak a125-ös robogósok.
Az optimális gyújtási id? kombinálva az égéstér hatékony h?tésével eredményezi a motor kopogás mentes m?ködését. A kipufogó dobban 400 cellás katalizátor ügyel a égéstermék tisztaságára. Az apró felszíni kiemelkedésekkel biró ‘tüskés” öntött vas persely gátolja a henger furat kopását. Ezel a megoldással csökkenthet? a dugattyúgy?r? feszít? ereje is tovább csökkentve a súrlódást. A forgattyú csapok t?görg?s csapágyazásúak, míg a himbák kicsi és könny? görg?kön billenve mozgatják a szelepeket.
A kicsi de hatékony vízh?t? – a forgattyúsház jobb oldalához szerelve – egy kicsi könny? ventillátorral tovább csökkenti a veszteségeket. A gördülési veszteségek csökkentésében nagy szerepe van a váltóm?ben alkalmazott alacsony súrlódású csapágyaknak.
Az elektromosan szabályzott kefe nélküli generator/indító motor egység a f?tengely végére került és gondoskodik a motor indításáról valamint a töltésr?l is. Közvetlenül forgatja meg a motort bármilyen zajos fogaskerék közvetítése nélkül.
A kikapcsolható Start/Stop rendszer automatikusan leállítja a motort 3 másodperc alapjárati m?ködés után, de késedelem nélkül újraindít, amint a motoros elfordítja a gázkart. Ez a speciális generátoron kívül az úgynevezett swing-back rendszernek is köszönhet?, amely indításhoz a legkedvez?bb – szívóütem el?tti – pozícióban állítja meg a f?tengelyt és a dekompresszornak, ami s?rítési nyomás csökkentésével segíti a f?tengely átfordulását.
A 2014-es modellnél a Start/Stop rendszer figyeli az akkumulátor töltöttségét és automatikusan kikapcsol, ha az akku gyenge. Az akkumulátorokat az eddigi YTZ7S típusról új, nagyobb kapacitású, hosszabb élettartamú YTZ8V-re cserélték.
A V-Matic rendszer? széles tartományban dolgozó folyamatosan változó áttétel? váltóm?ben egy csendes, hosszú élettartamú, nagy rugalmasságú gumiból készült szíj továbbítja a motor nyomatékát a hátsó kerék felé.
A PCX125 elég könnyen kezelhet? ahhoz, hogy a legnagyobb közlekedési dugók is könnyen leküzdhet?k legyenek vele, mellette elég stabil és komfortos a két személyes utazáshoz is minden körülmények között. A tartós acélcs? gerincváz, a rövid 1,315mm-es tengelytáv és a kormánygeometria – 27° villaszög a 86mm utánfutással – változatlan. A járm? tömege 130kg.
A fordulási kör sugara sz?k 2m, ami könnyed man?verezést tesz lehet?vé a legkisebb helyeken is. Az 5 küll?s 14” öntött alumínium kerekek stabil és magabiztos vezetési élményt nyújtanak még rossz utakon is. Az alacsony gördülési ellenállású speciális Dunlop gumik a kis fogyasztású LED világítás mellett jelent?sen hozzájárulnak az üzemanyagfogyasztás csökkentéséhez. Elöl 90/90-14, míg hátul 100/90-14 méret? gumikon gördül a motor.
A 100mm rugó úttal rendelkez? 31mmes teleszkópok hatékonyan emésztik el az út egyenetlenségeit és tovább növelik a motoros önbizalmát. A 75mm-es úton dolgozó dupla hátsó rugóstagok alumínium leng?karra támaszkodnak. A Honda kombinált fékrendszere (Combined Brake System – CBS) adagolja az els? fékre is a féker?t a hátsó fék használata közben, rövidebb féktávot és biztos fékhatást biztosítva még a tapasztalatlanabb pilótáknak is. El?l a 220mm féktárcsát 3 dugattyús féknyereg szorítja, hátul 130mm dobfék lassítja a kereket.
Kiegészít?k
A PCX125-höz kiegészít?k széles választéka érhet? el beleértve a Honda riasztó rendszert, a szélvéd?t, a csomagtartót és a rászerelhet? 26 literes hátsó dobozt, az U-zárat, a motor takarót és a kerék matrica szettet.
Legutóbbi hozzászólások