A bajnokság tizennyolc fordulós, a szezonnyitó futam helyszíne a sivatag közepén található Losail pálya, ahol a napközben elviselhetetlen forróság miatt éjszaka, reflektorfénynél zajlanak a versenyek. A versenynaptár kiegészült egy új helyszínnel: április 27-én Argentínába látogat majd a három kategória közel száz versenyz?je, valamint kilenc év után kikerült a helyszínek közül Laguna Seca.
A tavalyi MotoGP-kategóriás debütálását rögtön a világbajnoki cím megszerzésével zárta Marc Marquez, csapata, a Honda pedig a legjobb konstrukt?r címet vihette haza. A Moto2 kategóriában Pol Espargaró, a Moto3-ban Maverick Vińales voltak a legjobbak 2013-ban, akikt?l idén nem várhatjuk címeik megvédését, mivel mindketten feljebb léptek egy kategóriát.
A MotoGP kategóriában a Dorna módosított néhány szabályt, melynek célja, hogy csökkentse a nagy, gyári csapatok és a kisebb volumen? teamek közötti esélykülönbségeket, és ezzel visszahozza a versenyekbe azt az izgalmat, amit a Moto2 és Moto3 kategóriákban még mindig láthatunk, az igazi „meccseket”, amik a motorsport esszenciáját jelentik. Els? lépésként 2009-ben bevezették a Bridgestone gumik kizárólagos használatát, és 2016-tól kötelez? lesz a Magneti Marelli elektronika használata. Az idei évt?l minden csapat a MM fizikailag azonos ECU-ját használja, de dönthetnek róla, hogy a saját szoftverüket futtatják-e rajta, vagy a Marelliét. Ez a választás határozza meg, hogy a csapat eredményei a Factory vagy az Open kategóriában kerülnek-e értékelésre.
Az új szoftvert választók az Open kategória táborát növelik, ?k versenyenként huszonnégy liter üzemanyagot használhatnak, puhább gumit, nincsenek korlátozva a tesztelési lehet?ségeik (majdnem), és az évad során tizenkét blokk áll rendelkezésükre, amelyeken év közben is dolgozhatnak, fejleszthetnek. Ezzel ellentétben a Factory mez?ny résztvev?i a saját ECU szoftverükkel folytatják ebben az évben, az ? lehet?ségeik húsz liter üzemanyagot engedélyeznek versenyenként, öt blokkot az évben, és azokon semmi fejlesztést.
A Ducati számára megfelel? kategória körüli bizonytalankodásról már írtunk korábban. A szezonkezdést megel?z? második teszt után, amikor a Magneti Marelli bemutatta a csomag legújabb verzióját, a Ducati úgy döntött, a Factory helyett az Open csoportban szeretné megméretni magát. Úgy gondolták, az extra üzemanyag, a gumi, és els?sorban a fejlesztési lehet?ségek jelentette el?nyök miatt megéri lemondaniuk a saját szoftverükr?l. Ez jó lehet?ségnek t?nik versenyképességük visszaszerzésére, hiszen Casey Stoner 2010-es utolsó futamgy?zelme óta a Ducati csak botladozik a nagy japán gyártók között.
Természetesen a többi gyártó nem örült túlzottan a Ducati ily módon szerzett el?nyének, nemtetszésüket jelezték is a megfelel? fórumokon. A Dorna ennek orvoslására az utolsó pillanatban módosított a szabályokon, aminek értelmében azokra a Factory csapatokra, amelyek nem szereztek a tavalyi évben száraz versenyen futamgy?zelmet, az Open feltételei érvényesek. Vagyis a Ducati mégis a Factory kategória indulója marad, az Open összes el?nyével. Ha az év során száraz aszfalton szereznek három harmadik, két második vagy egy els? helyezést, az üzemanyag korlátozás versenyenként huszonkét literre csökken, és ha begy?jtenek három futamgy?zelmet, oda lesz a puhább gumi használatának lehet?sége is. Ezek a szabályok az újonnan belép? csapatokra is ugyanígy vonatkoznak, például a Suzukira, aki 2015-re tervezi a versenysorozatba való visszatérését.
Ami a versenyz?ket illeti, Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa neve bizonyára sokszor hangzik majd el a közvetítések során, és reméljük, Rossi is mutat valamit a régi – vagy éppen vadiúj – önmagából. A legfényesebb csillag azonban a tavalyi világbajnok, az új favorit, Marc Marquez, aki egy februári edzésen eltörte a lábát, ami miatt az el?z? két teszten nem tudott részt venni, de Katarban már rajthoz áll.
Marquez begy?jtött néhány hatalmas esést tavaly, két verseny kivételével mégis minden alkalommal a dobogón végzett, ezzel megdöntve az év során jó néhány rekordot.
– Kenny Roberts óta (500 cmł, 1978) ? az els?, aki újoncként meg tudta szerezni a királykategória világbajnoki címét.
– Jelenleg ? a legfiatalabb világbajnoka a királykategóriának, 20 évesen és 266 naposan szerezte meg a címet. El?tte Freddie Spencer volt a legfiatalabb 21 évesen és 258 naposan (500 cmł, 1983)
– Marquez a MotoGP hatvanöt éves történetében a negyedik, aki mindhárom kategóriában világbajnok tudott lenni. Mike Hailwood, Phil Read és Valentino Rossi voltak el?tte.
Szóval ez a verseny kezd?dik/folytatódik órákon belül, az els? mért edzésre helyi id? szerint szombaton 18 órakor kerül sor a Moto3-mal.
És az izgalmak fokozhatók, van még valaki, akinek szurkolnunk kell a hétvégén, mert ? is rajthoz áll a katari versenypályán, a MotoGP hétvége betétfutamán. Kis Viki, a mosolygós sz?ke lány, akinek úgy t?nik, tehetsége megtalálja a maga útját, a Losail Ázsia Bajnokság negyedik fordulójában is rajthoz áll magyarként és n?ként!
Apropó, említettük, hogy n?i induló is van a Moto3 kategóriában? Na mindegy, err?l majd legközelebb.
Hajrá Viki! Hajrá srácok!
Legutóbbi hozzászólások