EST. 2002

Hey Nicky, what’s up?

Az új szezonra való felkészülés Hayden és csapattársa, Hiroshi Aoyama számára korántsem volt zökken?mentes. Az id? szorításában kellett egy teljesen új motort megismerniük, és a lehet? legjobb formájukba lendülniük. Tökéletesen tudják, milyen komoly kihívással kell megküzdeniük, de elszántak és igencsak motiváltak az els? futam el?tt.

Hayden így nyilatkozott az el?készületekr?l: „Bár az utolsó teszten minden rendben ment, és fontos dolgokban el?rébb tudtunk lépni, ?szintén szólva arra számítottam, hogy jobban fel tudunk készülni a szezonkezdésre, és mostanra közelebb leszünk a mez?ny elejéhez. Mindegy. A csapat szavaival élve egyre üt?képesebbek vagyunk. Hosszú id? után ez lesz az els? versenyem ismét Hondával, és az, hogy ismerem a vázat, mindenképp el?ny, jó vele menni.”

whats up nicky

Készen állunk az új kalandra, izgatott vagyok, várom, hogy elkezd?djön. Tudjuk, hogy nem lesz egyszer?, kemény a verseny, de a puszta tény, hogy van még egy évem a MotoGP-ben, jó érzés, és arra motivál, hogy keményen dolgozzak. Mint csapat azt reméljük, hogy a szezon el?rehaladtával egyre versenyképesebbek leszünk. A Losail nem a kedvenc pályám, de szeretek reflektorfényben versenyezni.”

Kíváncsian várjuk, a Kentucky Kid mit fog tudni kihozni ebb?l a helyzetb?l.

De amíg elkezd?dik a verseny, nézzük, hogyan került ismét egy Honda hátára Nicky Hayden.

Az ismét szó annak szól, hogy a Repsol Honda színeiben debütált 2003-ban a MotoGP-ben. Az els? két év mérsékelt sikerei után 2006-ban – talán néhányunk meglepetésére – világbajnok lett, legy?zve az akkor már öt éve a csúcson tábort vert Valentino Rossit. Nem azért volt ambivalens érzés Haydent MotoGP világbajnokként üdvözölni, mert ne lenne elismerésre méltóan tehetséges vagy kitartó, hisz 1999-ben az AMA Supersport, majd 2002-ben az AMA Superbike bajnoki címét is megszerezte. Épp ellenkez?leg. Úgy t?nt, hogy míg a többiek – Rossi, Loris Capirossi és Marco Melandri – mindent beleadva és kockáztatva, „ing-gatya leszakad” meccseltek a mez?ny elején – ami jó néhány nullázást, de több futamgy?zelmet is hozott -, Hayden szépen, csendben végigtolta az évet, és pont ennek a megbízhatóságnak köszönhet?en sikerült az év végére, ha nem is sokkal, de a többieknél több pontot összegy?jtenie.

whats up nicky

Könny? persze egy fotelben ülve ilyeneket gondolni, és természetes, hogy az eredmény bárhonnan nézve is tiszteletre méltó. Egyszer?en csak arról van szó, hogy ha a MotoGP-t egyfajta modern kori lovagi tornaként fogjuk fel – és bevallom, én így tekintek rá -, akkor ennél h?siesebb gy?zelmet látnánk szívesen.

A világbajnoki cím megszerzése kapcsán kialakult kett?s érzést tovább er?sítette, hogy a következ? két évben, amit szintén a Hondánál töltött, nem tudott a közelébe kerülni ennek az eredménynek, és az azóta eltelt jó néhány év sem cáfolt erre rá. Hayden, a jókép? amerikai ott van, de igazán még sincs ott. De nézzük sorjában.

A 2008-as évad végén er?sen úgy t?nt, a Hondához f?z?d? kapcsolata nem felh?tlen, majd 2009-ben valóban lezárult a hondás korszak, és a Ducatihoz szerz?dött Casey Stoner mellé. A remények viszonylag hamar elszálltak, mivel a Desmosedici GP9 csak Stoner keze alatt produkált olyat, ami értékes pontokat hozott a bajnokságban, Hayden a versenyeken a középmez?nyben poroszkált, és az évet a tizenharmadik helyen zárta, majd az eredmények nem javultak igazán sokat a következ? szezonban sem.

whats up nicky

Ezután – 2011-et írunk – Hayden a Ducatinál visszakapta egykori hondás csapattársát, Valentino Rossit. Az év során a versenyek nagy részét pontszerz? helyen fejezte be, a Brit Nagydíjon az övé lett a legjobb körid?, az összesített elszámolásban mégis csak a nyolcadik lett – egy hellyel végzett Rossi mögött -, a következ? évben pedig a kilencedik.

Kétévnyi csekély eredményt hozó küzdelem után Rossi elhagyta a Ducatit, a helyére pedig Andrea Dovizioso ülhetett. Az év vége a pirosok számára a világbajnokságban a nyolcadik és a kilencedik helyek megszerzésével zárult. Júliusban kiderült, hogy Hayden és a Ducati útjai elválnak, és nem Hayden volt az, aki a szakítást kezdeményezte. Akkor így nyilatkozott: „?szintén szólva nem tudom, mit hoz a jöv?. A MotoGP-ben nem valami fényesek a kilátásaim. Nem tudjuk, milyenek lesznek az új motorok, a szabályok, mik lesznek a lehet?ségek. De azért látok néhány érdekes lehet?séget.”

‘Még mindig imádom a motorozást, és úgy érzem, tudnék még mit hozzátenni. Azon leszek, hogy új otthont találjak magamnak. A helyzet korántsem tökéletes, de ez van. Próbálkozni kell, talpra esni, és aztán boldogulni.”

Felreppentek hírek arról, hogy esetleg a WSBK-ban folytatja, de ezek nem bizonyultak igaznak, Hayden maradni akart. „Természetesen ez a legnagyobb show a világon. A szívem a MotoGP-be húz, de azért nem akarok itt maradni, hogy csak körözzek valami motoron abban a reményben, hogy itt-ott szerezhetek néhány pontot.”

whats up nicky

És ezzel meg is érkeztünk napjainkba, ahol Hayden egy Open kategóriás Honda RCV1000R nyergében várja, hogy a katari éjszakában kialudjon a piros lámpa.

Tudván, hogy a gyári és a szatelit csapatok motorjai között micsoda különbségek vannak, és hogy Haydennek a szezonkezdésre nem volt lehet?sége tökéletesen felkészülni, tisztán látszik, hogy kemény évnek néz elébe. Viszont az is igaz, hogy mindez a jelen pillanat, Open kategóriásként az év hozhat meglepetéseket a csapat számára fejlesztések terén, és más is rajthoz áll akár törött lábbal is.

Nehéz itt bármit mondani. Kívülr?l szemlélve az eseményeket sosem fogjuk megérteni, miért volt olyan könny? Stoner számára a csúcson visszavonulni, miért tart még ki Rossi annak ellenére, hogy úgy t?nik, a csillaga elindult lefelé a horizonton, és mire számít Hayden a jöv?t illet?en, miközben most úgy t?nik, az ? sikere egyetlen villanás volt a MotoGP történetében.

Szenvedély. Ez lehet a válasz. De ezt csak az érzi, aki megnyomja a start gombot, aztán rácsavar a gázra.

aem

ugrás fel