EST. 2002

Tamburini T12 Massimo – A Maestro utolsó munkája

Bár már két éve, hogy nincs köztünk, Massimo Tamburini hatása a motorkerékpár-gyártásra a mai napig érz?dik, talán sosem fog teljesen elt?nni. Alkotásai nagyra becsült darabok a gy?jt?k körében az egész világon.

Tamburini volt a „ta’ a Bimota névben, két társával, Valerio Bianchival és Giuseppe Morrival együtt alapították az olasz motorgyárat anno, és hoztak létre számos különleges motort. Tamburini neve a modernkor legvonzóbb, legérdekesebb motorjaival kapcsolódik össze, és a lista most új taggal b?vül.

Massimo Tamburini egész életében a tökéletes superbike tervét forgatta a fejében. Elképzelte, milyen lenne a legkönnyebben kezelhet?, legkompaktabb versenymotor, aminek megépítését nem korlátozzák anyagi feltételek, szabályok és homologizáció, ami egyszer?en mindenben a legjobb lehet. Tervén életének utolsó éveiben is intenzíven dolgozott fia, néhány fiatal mérnök és egy kompozit anyagokra specializálódott szakember segítségével, majd halála el?tt az elkészült prototípust átadta fiának, Andreának, aki befejezte, és most bemutatta az apja szellemiségének tökéletesen megfelel? alkotást.

Tamburini T12 Massimo

A neve Tamburini T12 Massimo, amiben a T Tamburini nevére utal, a 12 a kedvenc száma volt, a massimo pedig maximálist jelent olaszul.

A Maestro rajongott a BMW S1000RR sornégyes blokkjáért, így nem volt kérdés, hogy alkotása is azt kapja. A motor acél cs?vázát is ? maga tervezte és készítette a minimalizmus jegyében. Nem sajnálta bepiszkolni a kezét, otthonosan mozgott a fémmegmunkálásban, hegesztésben is. Egy év alatt a papíron létez? tervekt?l eljutott az els? megépített példányig, amit a saját vázba épített S1000RR blokk mellett számtalan versenyszint? kiegészít? tett teljessé: Öhlins GP futóm?, Brembo versenyfékek, Marchesini alumínium kerekek.

Tamburini T12 Massimo

Életének utolsó évében a motor küls? formája, az idomzat megalkotásával foglalatoskodott. Ekkor már nem volt igazán jól, mégis szigorú napirend szerint 12 órákat dolgozott, tudta, hogy korlátozott az ideje a befejezésre. A számítógépes modellek alapján maga formázta az agyagot a t?le megszokott szenvedéllyel és eleganciával. Az idomzat végül egy hónap alatt elkészült.

Ezt követ?en Tamburini átadta a motort a fiának, aki az apjához méltó precizitással viselte gondját a további folyamatoknak, a motor pedig most készen áll a gyártásra.

A T12 Massimo méretre leginkább egy 500-as GP motorra hasonlít, elképeszt?en könny?, szárazon mindössze 150 kg. Nem terveznek bel?le utcai változatot. A BMW Motorrad ígéretet tett a Mesternek, hogy biztosítja hozzá a kizárólag versenycélokra alkalmazott 230 lóer?s S1000RR er?forrást.

Tamburini T12 Massimo

Az eredmény csodálatos, ilyen, amikor a mérnöki munka csúcsa kifinomult stílussal társul. Minden részlete a legmagasabb színvonalat és min?séget képviseli, az ?rtechnológiában alkalmazott karbon elemek, amelyek egy finom, sötétzöld lakkrétegnek köszönhetik különös csillogásukat, az egyedi váz, az idomzat.

Andrea Tamburini két m?köd? példányt készített el, melyek közül az egyiket már tesztelte is a család régi barátja, Luca Cadalora, és elismer?n nyilatkozott a motor dinamizmusáról, pedig továbbra is csak a fejlesztések kezdetén járnak. Andrea létrehozott egy céget a vállalkozás számára, ami a család négy tagjából és két küls? partnerb?l áll. A gyártási folyamat során minden részletre odafigyelnek, az illesztések nem léphetik túl a 0,05 milliméter pontosságot, a váz ugyanazokból a GP-szint? alkatrészekb?l épül minden példányon, mint a prototípuson.

A T12 Massimo természetesen kizárólag rendelésre készül, az ára 300 000 euró.

Tamburini T12 Massimo

Tamburini T12 Massimo

Tamburini T12 Massimo

Tamburini T12 Massimo

Tamburini T12 Massimo

Forrás: cyclenews.com, Fotó: Bruno dePrato

ugrás fel