A Hayabusa, amely szuperszonikus rakétához volt hasonlítható megjelenésekor a motorok között elérte a harmadik generációt, teljesítve az Euro5 követelményeket. A Hypersport kategória rajongói fellélegezhetnek, mert úgy tűnik a gyárak nem mondanak le a kategóriáról, még akkor sem ha az Euro szabályozás kemény kihívásokat jelent a teljesítmény területén.
Hamamatsu zászlóshajó 1999-ben jelent, a név egy sólyom fajtára Peregrine Falcon-ra utal, amit hazánkban Vándorsólyomként ismerünk. A madár zuhanása során eléri a 320 km/h sebességet is. Az első generáció közvetlenül az elött született, hogy a gyártók megállapodtak egy limitben mely 299 km/h sebességhatárt jelentett. Az akkori megállapodás alapján a Hypersport kategória motorjai nem lépik át ezt a határt. Az első generáció még 310 km/h sebességre volt képes óra szerint.
A Hayabusa különleges megjelenése azonnal komoly rajongótábort vonzott a modell köré. Utcai legendaként tartjuk nyilván, de állítólag az első 16 tulajdonos elhunyt motorbalesetben, ami jól jelzi mennyire erős volt a megszokott motorokhoz képest a típus. Az első generáció 172 LE-s motorral került a piacra és példaértékűen stabil volt. Könnyű volt tunningolni és érdemes volt a fékrendszeren is javítani, mert sebessége és ereje túlmutatott az akkori átlag fékrendszereken.
2000-ben megszületett a fent említett megállapodás és a gyártók 299 km/h-ban limitálták a sebességet. A motor hatalmas kereskedelmi siker lett, eladási számai meghaladták a 115.000 darabot.
2008-ban a Suzuki továbbfejlesztette a modellt és 1278 köbcentiméterről 1340 köbcentiméterre növelte az erőforrást. Megjelentek a titán szelepek, könnyebb dugattyúk, a GSX-R-től átvett Kayaba 43 mm-es villák és persze a legfontosabb a 194 lóerős teljesítmény. Ennél a generációnál már Tokico radiális féknyergek lassították a motort.
2013-ban a Suzuki ABS rendszerrel egészítette ki a felszereltséget, és további 74100 darabot értékesített világszerte, mellyel így összesen 189100 darabra nőt az eladások száma.
18 évet kellett várni, hogy bemutassák a harmadik generációs „Ultimate Sport” modellt, ami már Euro5 specifikus blokkal rendelkezik. A 3. generáció Hayabusa-ról szoló pletykák kezdetben azt akarták elérni, hogy a Suzuki tervezzen egy radikális motort, mely visszahozza a gyártóhoz a leggyorsabb közúti sportmotor címet. Ehhez legalább 220+ lóerős erőforrásra lett volna szükség, hiszen több ehhez közeli teljesítményű motor is van jelenleg a piacon.
Szerencsére a Suzuki azonban reálisan látta a fejlesztés lehetőségeit és nem nyúlt bele egy olyan modell fejlesztésébe, ami csak a végsebességről szól. Sokkal inkább egy jól átgondolt és konzervatívnak mondható fejlesztést hajtott végre a modellen. Megfelelve az európai követelményeknek és jobb erő és nyomaték leadási görbét prezentálva az alacsony és közepes tartományban.
A továbbfejlesztett vezetési élmény még simább erőátvitelt és optimálisabb vezérlést biztosít a legújabb elektronikus rendszerek egész gyűjteményét felsorakoztatva, amelyek célja a teljesítményjellemzők optimalizálása, ezáltal a Hayabusa jobban irányíthatóvá, kiszámíthatóbbá és a megbízhatóság szimbólumává vált.
Az alumínium vázat, lengővillát megtartották és a motort megtartották, de a váz 700 grammal könnyebb az előző verzióhoz képest. A négyhengeres motor teljesítménye hivatalosan 190 lóerő, ami 4 lóerővel alacsonyabb mint az előző generáció teljesítménye. Továbbra is megmaradt a 299 km/h sebesség limit.
Bár a külső megjelenés igen hasonló, sok apró részlet változott az új modell esetében. Szélcsatornában tesztelt aerodinamikai szempontok szerint fejlesztett burkolat, új fényszórók, két hátsólámpa, új tükrük, új állítható fékkar, 7 küllős kerekek, utas kapaszkodó és megváltoztatott üzemanyagtartály. Az utóbbi esetében alacsonyabb a combnál más íveket használó 20 literes kapacitású tartály került az erőforrás fölé.
Módosult az üléspozíció, aminek köszönhetően 12 mm-rel közelebb került a kormány. A kisebb távolság kényelmesebb és egyenesebb ülőhelyzetet eredményez, ami elősegíti a jobb vezetést és irányítást. Az új verzió három színben lesz kapható, melyeken új és nagyobb grafikát találunk.
Az új Hayabusa tovább fejlesztett motorja a következő célokra összpontosít:
Az erőforrás élettartalmának javulása
Nagyobb teljesítmény és nyomaték alacsony és közepes fordulatszám tartományban
A legújabb elektronikus vezérlőrendszerek használata, melyek élvezetesebb vezetési élményt nyújtanak
Euro5 megfelelés a maximális sebesség feláldozása nélkül
A mérnökök újratervezték a kipufogógázokat az Euro5 specifikációnak és az erősebb alacsony és közepes fordulatszámoknak megfelelően is. A WMTC laboratóriumi méréseket végző jobb üzemanyag-fogyasztásra utalnak, átlagosan 14.9 km/liter, míg a 2. generációs modellnél ez 17.6 km/liter volt.
A képen látható sárga részeket tervezték újra, melyek közül kiemelkedően fontos módosítások érték: a vezérműtengelyt, új szelepvezérlés és rúgók, új alakú és könnyebb dugattyúk, továbbfejlesztett égéstér, új hajtórudak, új befecskendezők, csapágyak, stb. A kipufogók mérete nagyobbnak tűnnek, igazából 2 literrel kisebb kapacitásúak mint az előd modellnél.
Az új modell az ECM mellett új elektronikus Ride By Wire fojtószelep-vezérlő rendszerrel is fel van felszerelve. Végül de nem utolsósorban javult a SRAD teljesítménye ( Suzuki Ram Air Direct ) rendszer teljesítménye is.
Elektronika mindenek felett
A Hayabusa erőforrását nem érték forradalmi változások, de az elektronikus segédeszközök területén drámai a fejlődés a modellnél.
A 2021-es modell rendelkezik egy 6 tengelyes IMU egységgel, mely lehetővé teszi számos elektronikai eszköz optimális működését. A Suzuki Hayabusa elektronikus segédeszköz-platformját „ Suzuki Intelligent Ride System (SIRS)”-nek nevezik.
A fenti platform a következőket tartalmazza:
10 fokozatú állítható mozgáskövető kipörgésgátló: A rendszer egy új szintre emeli a kipörgésgátló szabályozását: az inerciális mérőegység (IMU) adatainak felhasználásával folyamatosan figyelemmel kíséri a dőlés szögét, és hatékonyan avatkozik be mind a kanyarokban, mind az egyenesekben a csúszás megakadályozására. Folyamatosan biztosítja a stabilitást, és magabiztos irányítást tesz lehetővé a változó vezetési körülmények között, mindeközben csökkenti a stresszt és a fáradtságot. A rendszer 10 különböző üzemmódot kínál, és tetszés szerint kikapcsolható. Minél magasabb számú üzemmódba kapcsolunk, annál gyorsabban kapcsol be a tapadásszabályozás, és annál proaktívabbá válik a rendszer, hogy korlátozza a kerék kipörgését.
Kétirányú gyorsváltórendszer: A két üzemmóddal rendelkező rendszer esetében az első üzemmódban gyorsabban reagál a váltó , igazi versenykörülményeket lehetővé téve. A másodikban finomabban vált a váltó. A rendszer zavartalan működésének érdekében az ESM késlelteti a gyújtást gyorsuláskor, vagy állandó sebesség tartása alatt, és kinyitja a fojtószelepet lassításkor.
Egykerekezés-gátló vezérlőrendszer: A Suzuki egy olyan korszerű rendszert fejlesztett, amely sikeresen maximalizálja a gyorsulási teljesítményt, miközben megakadályozza, hogy az első kerék felemelkedjen a talajról. A rendszer aktiválását követően 10 üzemmód-beállítás közül választhat: az 1. fokozat minimális vezérlést biztosít, míg a 10. fokozatban gyakorlatilag lehetetlenné válik az első kerék felemelése, még akkor is, ha a gázkart teljesen kinyitják és hátul egy utas ül.
Motorfékvezérlő rendszer: A rendszer kiküszöböli, hogy motorfékezés hatására a hátsó kerék kicsússzon vagy megugorjon. Ezek mellett egyenletesebb menetteljesítményt és irányíthatóságot biztosít. Három üzemmód, illetve a rendszer kikapcsolása közül választhatunk igényeknek megfelelően.
Kombinált fékrendszer: első és hátsófékek összehangolt használata
Kanyarkövető ABS: A rendszer lehetővé teszi, hogy az első és hátsókerékről érkező adatoknak, valamint az IMU-tól származó információknak megfelelően, az ABS egység ECU-ja meghatározza a beavatkozás mértékét.
Visszagurulás-gátló: Az emelkedőn való elindulást segítő rendszer úgy lett kialakítva, hogy leállás után 30 másodpercig automatikusan bekapcsolja a hátsó féket, miközben a motorkerékpár szemben áll az emelkedőn, még akkor is, ha a motoros időközben elengedi a fékkart vagy a fékpedált. A rendszer gondtalan újraindulást biztosít anélkül, hogy attól kelljen tartani, hogy a motorkerékpár az emelkedőn visszagurul. A rendszert ki lehet kapcsolni vagy úgy, hogy az első fékkart gyorsan egymás után kétszer meghúzzuk, vagy ha gázt adunk, hogy álló helyzetből elinduljunk.
Rajtautomatika: A rendszernek köszönhetően megtapasztalhatjuk, hogy milyen egy hatékony elrajtolás és gyorsulás, hasonlóan ahhoz, ahogy a versenyzők elhagyják a rajtvonalat. Három üzemmód szerint állíthatja be a rajtolást, hogy a motor fordulatszámát saját tapasztaltságához illetve magabiztossága szintjéhez igazítsa. Az 1. fokozat 4000 fordulat per percre korlátozza a motor fordulatszámát, a 2. fokozat 6000 fordulat per percre, míg a 3. fokozat – a leggyorsabb üzemmód – 8000 fordulat per percre képes.
Lejtmenet vezérlórendszer: A rendszer figyelemmel kíséri a motorkerékpár testtartását és szögét, hogy amikor a motorkerékpár lefelé halad, megakadályozza a hátsó kerék megemelkedését, az ABS segítségével szabályozza a féknyomást és kompenzálja a fékeket.
Sebességtartó automatika: A sebesség könnyen állítható felfelé vagy lefelé a bal kormányon lévő üzemmód / beállító kapcsolóval, és 31 km/h-ról egészen 200 km/h-ra állítható, miközben 2000 és 7000 fordulat per perc közötti fordulatszámon halad a motorkerékpár második vagy annál magasabb fokozatban.
Az ergonomikus kapcsolók és a motor műszerei is újak de emlékeztetnek az elődök megjelenésére. Az analóg órán egy maximum 280 km/h számot, a fordulatszámmérőn a piros jelzésen a 11.000-es számot találjuk. Ezen felül egy üzemanyag-kijelző és motorhőmérséklet jelző mellett egy középen elhelyezett TFT képernyőt találunk.
Új fékek: A jobb motorozhatóság érdekében a Suzuki a Brembo Stylema rendszerét használja. A nagy teljesítményű motorkerékpárok számára tervezett könnyebb, kompaktabb és gondosan megformált új féknyergek növelik a fékbetétek körüli légáramlást, fokozott hűtést és azonnali reakciót biztosítanak. Párban vannak az elülső tárcsákkal, amelyek átmérője 310 mm-ről 320 mm-re nőtt, és amelyek új furatmintája tovább növeli a hűtés hatékonyságának optimalizálását.
Optimalizált felfüggesztés: Elöl a KYB fordított, tekercsrugós teleszkóp 120 mm-es mozgást biztosít a keréknek, és a 43 mm külső átmérőjű belső villacsövek gyémántszerű szén (DLC) bevonata hozzájárul ahhoz, hogy csökkentse a súrlódást és javítsa az útfelület kisebb rendellenességeire adott választ. A rugókra nehezedő kezdeti súly, a kompressziós csillapítás és a visszapattanás csillapítása teljesen állítható. Belső szerkezetét továbbfejlesztették, hogy jobban csillapítsa az útfelület rendellenességeit, és még simább, stabilabb vezetést biztosítson optimális tapadás mellett. A kényelem és az egyenesekben szükséges stabilitás maximalizálása érdekében a teljesen állítható KYB link típusú hátsó felfüggesztés belső szerkezete is felülvizsgálton esett át. Ezenkívül az első és a hátsó felfüggesztés beállításai is optimalizálva lettek, hogy kiegyensúlyozott és semleges menettulajdonságot biztosítsanak minden 07 A képen opcionálisan megvásárolható kiegészítők láthatók. Sebességnél.
Hayabusára tervezett Bridgestone gumiabroncsok: Különös tekintettel a Hayabusa valódi igényeire, a Suzuki évek óta szorosan együttműködik a Bridgestone-nal az új BATTLAX HYPERSPORT S22 abroncsok kifejlesztésében. Az új gumiabroncsok tapadása előnyösebb lett száraz útfelületen, fokozott teljesítményre képesek nedves körülmények között, nagyobb tapadással és futási teljesítménnyel rendelkeznek, miközben megőrzik magas fokú tartósságukat. A markáns különbség, amelyet a stabilitásban ezek a gumiabroncsok mutatni képesek az egyenes útszakaszokon és a kanyarokban a tapadás szintjén, minden motoros számára élményt nyújt, és magabiztosságot kölcsönöz. A gumiabroncsok új, 7 küllős felnikre lettek felszerelve, amelyek nemcsak jól néznek ki, de növelik is a tapadást.
A motor adatai közül a lényeges számok a következőek: teljesítmény 190 lóerő, hengerűrtartalom 1340 cm3, menetkész tömeg: 264 kg, üzemanyagtank: 20 liter, ülésmagasság : 800 mm.
Színkombinációk: Fekete-arany B5L , Ezüst-piros B5M, Fehér-kék B5N
A három különböző szín mellett sok gyári tartozékkal is személyre szabhatjuk motorunkat.
Legutóbbi hozzászólások