A Toyota Motor Corporation megbízást adott a Yamaha Motornak egy 5,0 literes V8-as motor kifejlesztésére, amely teljes egészében hidrogénnel működik. Japánban a Toyota és más autóipari vállalatok közös erőfeszítéseket kezdenek tenni a belső égésű motorok üzemanyag-választékának bővítése érdekében. Mivel vállalatunk neve Yamaha „Motor”, a belső égésű motorok kedvesek számunkra
„Azon dolgozunk, hogy 2050-re szén-dioxid-semlegességet érjünk el” – mondta Yoshihiro Hidaka, a Yamaha Motor elnöke. „Ugyanakkor a ‘Motor‘ szó szerepel a vállalatunk nevében, és ennek megfelelően komoly szenvedélyt és elkötelezettséget tanúsítunk a belső égésű motorok iránt.”
Tavaly novemberben öt vállalat, a Kawasaki Heavy Industries, a Subaru Corporation, a Toyota Motor Corporation, a Mazda Motor Corporation és a Yamaha Motor közösen bejelentette, hogy tárgyalásokat kezd a belső égésű motorok üzemanyag-választékának bővítésére irányuló közös kutatásról a szén-dioxid-semlegességre való törekvés érdekében. A bejelentés helyszínén pedig bemutattuk a nagyközönségnek a fent látható V8-as hidrogénmotort, amelyet a Yamaha fejlesztett ki a Toyota számára. Az egység a Lexus RC F luxus sportkupé 5,0 literes motorján alapul, az injektorok, a hengerfejek, a szívócső és még sok más módosításával, és akár 450 LE-re is képes 6800 fordulat/perc sebességgel és legfeljebb 540 Nm nyomatékra 3600 fordulat/perc sebességgel.„A hidrogénmotorok magukban hordozzák a szén-dioxid-semlegesség lehetőségét, miközben a belsőégésű motor iránti szenvedélyünket is életben tartják” – jelentette ki Hidaka elnök a helyszínen. „A különböző vállalati kultúrával és szakterülettel rendelkező vállalatokkal való együttműködéssel, valamint a partnereink számának növelésével kívánjuk a jövőbe vezető szerepet betölteni.”
A hidrogén érdemei: Nem a benzin helyettesítője
A Yamaha körülbelül öt évvel ezelőtt kezdett el autókhoz hidrogénmotort fejleszteni. Takeshi Yamada, a Műszaki Kutatási és Fejlesztési Központ Autóipari Fejlesztési Részlegének munkatársa a hidrogénmotor-fejlesztő csapat tagja, és a projekt előrehaladtával kezdte érzékelni az erőmű potenciáljának mélységét.
„Kezdtem észrevenni, hogy a motorok, amelyek csak hidrogént használnak üzemanyagként, valójában nagyon szórakoztató, könnyen használható teljesítményjellemzőkkel rendelkeznek” – magyarázza. „A hidrogénmotorok velük születetten barátságos érzést keltenek, ami megkönnyíti a használatukat anélkül is, hogy elektronikus vezetési segédeszközökhöz folyamodnánk. Mindenki, aki a prototípus-autót tesztelte, kissé szkeptikusan indult el vele, de a végén nagy mosollyal az arcán lépett ki az autóból. Ahogy ezt néztem, kezdtem elhinni, hogy tényleg hatalmas potenciál rejlik a hidrogénmotorokra jellemző tulajdonságokban, nem csak a benzin helyettesítésére használhatók.”
Egy másik dolog, amit Yamada és a csapat értékel a fejlesztési folyamatban, a Kanno Seino, ami érzéki vagy izgalmas teljesítményt jelent. Az egyik példa erre a harmonikus, magas frekvenciájú kipufogóhang, amelyet a motor 8-az-1-ben jellegű kipufogócsöve produkál. „Ez egy olyan kihívás, amelybe mérnökként belemélyeszthetjük a fogainkat, és én személy szerint nem csak a teljesítményt szeretném elérni, hanem a belső égésű motornak új vonzerőt is szeretnék adni, olyat, amilyet a világ még nem látott” – mondta Yamada.
Amiben ő és mérnöktársai hisznek, az a teljesen hidrogénüzemű motorban rejlő potenciál. A fokozatosan bővülő partnerhálózatával együttműködve Yamada kétségtelenül úgy érzi, hogy az ilyen potenciál felszabadításának kapujában állnak.
Forrás: Yamaha Harmati facebook
Fotó: Yamaha
Legutóbbi hozzászólások