A legendás CRF450R 2002-ben jelent meg a Honda kínálatában és szinte azonnal közönségkedvenccé vált. Kiegyensúlyozott, villámgyors modellként az amatőr és a profi pilótáknak is ugyanazt nyújtja: pontos és könnyed irányíthatóságot, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból. Mindezt a Hondákra jellemző kimagasló összeszerelési és anyagminőségben tárja elénk a nagy múltú japán gyártó, a vásárlók pedig annak tudatában ülhetnek fel rá, hogy folyamatos, évtizedes fejlesztés eredménye a különleges konstrukció.
Az újítások mindig a Honda motorsportban szerzett tapasztalatain alapulnak, csak úgy, mint maga az „Absolute holeshot!” filozófia, ami a 2017-es teljes modellfrissítés fejlesztési folyamatát is meghatározta. Ekkor vadonatúj, magas fordulaton is roppant erős motort és teljesen új vázat, illetve futóművet kapott a CRF450R, így sikerült tovább fokozni gyorsaságát, tapadását és irányíthatóságát. Az önindító 2018-ban lett alapfelszereltség, míg 2019-ben a HRC-fejlesztésű, nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot szavatoló hengerfej és a HRC-rajtelektronika jelentett újdonságot.
Két éve a Honda Selectable Torque Controllal (Honda Állítható Nyomatékszabályozó, HSTC) tették ütősebbé a modellt, tavaly pedig a kerekeket és a motorkonstrukciót leszámítva tulajdonképpen mindent átdolgoztak, hogy a sorozatgyártású változat a lehető legközelebb álljon Tim Gajser 2019-es MX GP-győztes CRF450RW-jéhez. A népszerű versenyző és a HRC 2020-ban is megszerezte a trófeát, mi több, 2021-ben is a dobogón végzett. A tökélyre csiszolás folyamata 2022-ben sem állt le, így a 2023-as CRF450R a legújabb – Európából és Amerikából átvett – HRC-frissítésekkel lőhet ki a versenykapukból. Méghozzá gyorsan… elképesztően gyorsan… Minden pilóta gyorsabb lehet vele, és körről körre még dinamikusabbá válhat.
Az idei év igazán különleges a Honda off-road motorjait illetően, hiszen kereken 50 éve mutatkozott be a márka első azonnal versenyre fogható krosszmotorja, a CR250M Elsinore. Erre a nagy pillanatra emlékszik vissza a Honda a korlátozott példányszámban készülő, csak 2023-ban elérhető CRF450R 50th Anniversary-val, míg az átdolgozott HRC-logókkal piacra dobott CRF450R a modern grafikák híveit hivatott megszólítani.
Bárhogy is, a CRF450R megmaradt kőkemény, ultramodern HRC-versenymotornak, amit bárki megvásárolhat.
Áttekintés
A CRF450R fejlesztéséhez ezúttal is az – FIM World MXGP, az AMA Supercross és a Pro Motocross bajnokságban induló – HRC-pilóták visszajelzései adták az alapot, ennek köszönhető, hogy még könnyebb gyorsan és hosszan motorozni vele.
Hála a merevebb váznak, pontosabb irányítást lehetővé tévő rugó és teleszkóp kerülhetett hátra anélkül, hogy túl feszessé vált volna a felfüggesztés. Ez az első abroncs tapadását is fokozta, így a 2023-as modell stabilabb és gyorsabban fordul, mint a 2022-es, futóműve pedig gyorsabban reagál az egyenetlenségekre és hatékonyabban nyeli el a bukkanókat.
A kemény kigyorsításokat nemcsak a megújult futómű támogatja, hanem az átdolgozott szívócsatornákkal, hosszabb szívótölcsérrel, kisebb fojtószelep-átmérővel és gyári versenypilóták által kikísérletezett gyújtástérképpel hatékonyabbá tett, alacsony fordulatszámon nagyobb, ámde finomabban adagolható nyomatékot leadó erőforrás is. A hosszú élettartam érdekében a korábbinál tartósabb kipufogódobot alkalmaztak a Honda mérnökei, és új, átrajzolt HRC-emblémákkal látványosabbá tett grafika került a típusra, egyértelműen jelezve, hogy a Honda gyári versenycsapata oroszlánrészt vállalt a fejlesztésben. További jó hír, hogy CRF450R 50th Anniversary néven 2023-ban megvásárolható egy korlátozott példányszámú verzió, amelynek idomzata az 50 évvel ezelőtt bemutatott Honda CR250M Elsinore előtt tiszteleg.
Váz és futómű
- Új, merevebb váz, ami fokozza a stabilitást és hatékonyabbá teszi a futómű működését
- Feszesebb hátsó rugó és lengéscsillapító a keréknyomok könnyebb leküzdéséért és a fokozott tapadásért
- Áthangolt, 49 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok
- Kompakt ülés és karcsú idomzat a könnyed mozgás érdekében
- Átdolgozott, 2023-as grafika vadonatúj HRC-emblémákkal
- Korlátozott példányszámú CRF450R 50th Anniversary Edition (csak 2023-ban megvásárolható)
A 2023-as CRF450R még elődjénél is könnyebben kezelhető, pedig már felmenőjét is a kezesség szinonimájaként tartották számon. A Razor Sharp Cornering, azaz Pengeéles kanyarodás névre keresztelt tervezési filozófia jegyében stabilabbá tették a fékezéseknél, gyorsabbá az irányváltásoknál és erősebbé a kigyorsításoknál.
A vázmerevség növelése még feszesebb és hatékonyabb felfüggesztés beépítését tette lehetővé, így a legnehezebb pályákat is könnyedén leküzdi a CRF450R. Immáron 4 helyett 6 mm-es a váz falvastagsága a villanyak és a bölcsőnyúlvány találkozásánál, miként a felső teleszkóp-bekötési pontjánál is 4-ről 6-mm-re növelték az anyagvastagságot. Szemben a 2022-es modellel a hengerfej-felfüggesztések már nem alumíniumból készülnek, hanem acélból, s kifejezetten az új váz konstrukciójához igazodnak, így az első abroncs fokozott tapadásához is hozzájárulnak.
Változott a hátsó Showa rugóstag rugóállandója is (54 N/mm-ről 56 N/mm-re), nem mellesleg áthangolták a csillapítást, hogy feszesebb érzetet nyújtson a motor és könnyebben elboldoguljon a nyomvályúkkal. A húzófokozati csillapítás 11 lépésben kalibrálható, míg a kis és nagy sebességű nyomófokozat esetében 6 szint közül választhat a pilóta. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 421 cm3. Az 585,2 mm hosszú alumínium lengővillán Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával támaszkodik meg a hátsó rugóstag.
A minden paraméterében állítható, 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa első teleszkópvilla egyedülállóan fejlett, ezt a használják a japán motokrossz-bajnokság gyári Honda-pilótái is. A teleszkóppár 310 mm-es mozgástartománya, 387 cm3-es hidraulikafolyadék-kapacitása, valamint 13, illetve 15 lépcsős húzó- és nyomófokozati csillapítása önmagáért beszél, s az sem mellékes, hogy a megváltozott hátsó felfüggesztéshez igazodva karakterisztikáját is áthangolták.
A villaszög 27,7°, az utánfutás 113,9 mm, a tengelytáv 1481 mm, a kiváló terepképességet pedig 336 mm-es szabad hasmagasság garantálja. Rendkívül fontos adat, hogy a modell száraz tömege mindössze 105,8 kg és a súlyelosztás is parádés: a teljes tömeg 49%-a jut az első kerékre és 51 hátsóra.
Alapfelszereltség a kis tömegű Renthal Fatbar kormány, valamint a 26 mm-es tartományban állítható befogó, ami lehetővé teszi, hogy a vezető előrébb vagy hátrébb helyezze a kormányt. Ha a befogót 180˚-kal elfordítja, a kormány további 10 mm-es tartományban eltolható az alaphelyzetből, ezáltal négyféle egyedi üléspozíció vehető fel.
A kétdugattyús – 260 mm-es, hullámos tárcsát közrefogó – első féknyeregben 27, illetve 30 mm-es munkahengerek dolgoznak, a fékfolyadék pedig kis tágulású fékcsövekben áramlik irányukba, tovább fokozva a rendszer erejét és terhelhetőségét. Hátul egydugattyús nyereg felel a lassításért, a hullámos tárcsa átmérője 240 mm.
A 21×1,6 és 19×2,15 hüvelykes DID alumíniumfelnik ráfjaihoz közvetlenül kapcsolódnak a – fekete bevonattal ellátott – küllők, s nagy igénybevételre készültek a Dunlop MX33F, illetve MX33 abroncsok is. A tavalyi modellév egyik fontos újítása volt a csökkentett súlyú, mindazonáltal erősebb hátsó felni – ez ugyancsak hozzájárul a rövidebb köridőkhöz.
Hogy a karbantartás se rójon nagy terhet a pilótára, az idomzat leszereléséhez mindössze négy-négy 8 mm-es csavart kell eltávolítani a motor két oldalán. A számítógépes áramlástani mérések (ti. Computational Flow Dynamics, CFD) eredményeként még nagyobb lett a hűtőradiátoron átáramló levegő mennyisége. Ezt a célt szolgálják a kettő helyett immáron egy darabból készülő oldalsó légterelő idomok is, akárcsak az alacsonyabbra helyezett hűtőventilátor és az áttervezett hűtőrács. A titánból készülő üzemanyagtartály befogadóképessége 6,3 liter.
Az agresszív vonalakat kiemelendő 2023-ra még ütősebb, átrajzolt, dőlt betűs HRC-emblémákkal látványosabbá varázsolt grafikát kapott a CRF450R. Ez a stílus már ismerős lehet a motorsportrajongóknak, hiszen a HRC nemrégiben a négykerekűek világába is betette lábát és hasonló stílusban öltöztette fel autóit.
Honda CRF450R 50th Anniversary 2023
Idestova 50 év telt el azóta, hogy napvilágot látott a Honda első sorozatgyártású krossz versenymotorja, a CR250M Elsinore. Erre a történelmi pillanatra emlékeznek vissza a márka szakemberi az egészen különleges, korlátozott példányszámban készülő, CRF450R 50th Anniversary névre keresztelt változattal, amelyet kizárólag a 2023-as modellévben forgalmaz a gyártó. A szemet gyönyörködtető grafikát a nyolcvanas évek HRC-gépei inspirálták, s nem egyebet fejez ki, mint a – páratlan motorsport-tapasztalattal büszkélkedő – Honda versenyzés iránti vonzódását. A speciális kivitel az alábbiakban tér el az alapmodelltől:
- Kék üléstakaró idom
- Fehér rajtszámtábla a hátsó oldalidomokon és az orr-részen
- Egyedi grafika az első oldalidomokon
- Aranyszínű kerekek és kormány
- Metálszürke alsó és felső villahíd
- Szárnyas Honda-logó az első sárvédőn
Erőforrás
- 10,7%-kal nagyobb forgatónyomaték 5500-as percenkénti főtengelyfordulatnál és lágyabban adagolható, nagyobb teljesítmény az alsó fordulatszám-tartományban
- Szűkebb szívótölcsér, hosszabb levegőbeömlő, 44 mm-es fojtószelep-átmérő, új gyújtástérkép és átprogramozott ECU a nagy teljesítmény és a kifinomultabb motorkarakterisztika érdekében
- Erősebb, ámde a korábbinál nem nehezebb, alumíniumból készülő kipufogódob
A 449,7 cm3-es, négyszelepes, Unicam vezérlési rendszerrel ellátott erőforrás még erősebbé vált az alsó fordulatszám-tartományban, így a 2023-as modellváltozat gyorsabb és könnyebben terelgethető elődjeinél, különösképpen a kanyarokban. A legnagyobb forgatónyomaték nem változott, de 5000-es percenkénti főtengelyfordulatnál 10,7%-kal nagyobb nyomatékkal gazdálkodhat a pilóta, azaz kevesebbszer kell visszakapcsolnia és kevésbé fáradt el a versenyek során. Gyors előretörését segíti az alsó régióban jelentkező nagyobb teljesítmény, ami a csúcsteljesítmény 5%-os mérséklődését vonta magával.
A nagyobb alsó nyomatékot a CRF450RW HRC-versenygépről átvett, hosszabb szívótölcsérrel és szűkebb szívócsatornával, illetve az ezeknek köszönhető, gyorsabb gázáramlással érték el a Honda szakemberei. Persze nemcsak ezek érkeztek a HRC-től, a korábbinál 2 mm-rel kisebb átmérőjű, 44 mm-es fojtószelepház ugyancsak a motorsportból érkezett, és hihetetlenül kifinomulttá tette a teljesítményleadást az alsó fordulatszám-tartományban. Ez utóbbiban az új szeleprugóknak és az optimalizált gyújtástérképnek is komoly szerepe van, ami nem meglepő, hiszen ezek fejlesztését is a HRC mérnökei, illetve versenypilótái végezték.
A kipufogódob immáron hőkezelt alumíniumból készül, így jobban ellenáll a külső behatásoknak. A próbák során 2,2 kg-os terhet ejtettek rá 600 mm magasról, és – szemben a 2022-es változattal – 5 „becsapódást” követően is csak nagyon kicsi alakváltozás volt megfigyelhető. Fontos, hogy az új alapanyag és a hőkezelés nem érintette a motor súlyát.
A furat és a löket 96, illetve 62,1 milliméter, a sűrítési viszony pedig 13,5:1. Természetesen továbbra is alapfelszereltség a váltófokozat-érzékelő szenzor, így külön-külön gyújtástérkép alapján működik a befecskendező rendszer az 1. és 2., a 3. és 4., valamint az ötödik fokozatban. A nyolctárcsás tengelykapcsoló egyedülállóan pontos és kifinomult kezelhetőséget szavatol, mindazonáltal igazán kemény körülmények közepette sem változik holtjátéka, és minimálisra csökken a kuplungcsúszás esélye teljes kigyorsításnál, illetve erőleadásnál.
Végül, de nem utolsó sorban az elnyűhetetlen, strapabíró konstrukció érdekében úgy határoztak a tervezők, hogy ötfuratos olajbefecskendező-fejekkel és kettős, 12 mm-es öblítőszivattyúval látják el az erőforrást.
Elektronikai rendszer
- Kikapcsolható Honda Állítható Nyomatékszabályozó három menetüzemmóddal
- Három üzemmódot felkínáló HRC-rajtelektronika
- A Motorüzemmód-kapcsoló (Engine Mode Select Button, EMSB) három térképet, illetve motorkarakterisztikát kínál fel a pilótának
- A HRC motorüzemmód-kapcsoló segítségével Lágy (Smooth) és Agresszív (Aggressive) üzemmód is aktiválható
A Honda által fejlesztett PGM-FI befecskendezőhöz társított kipörgésgátló (HSTC) maximalizálja az erőleadást és minimalizálja a tapadásvesztés kockázatát. Ez a rendszer nem használ forgási sebességet érzékelő szenzort a hátsó keréknél, helyette a fordulatszám-változásokat, illetve azok tempóját figyeli, s akkor lép közbe, ha az előre meghatározott tartományon kívül esnek a mért értékek. Nagy előnye továbbá, hogy rendkívül kifinomultan dolgozik, a CRF450R pilótája alig érez valamit a beavatkozásból.
A HSTC három üzemmódot kínál fel a különféle időjárási és útviszonyokhoz:
Mode 1.: a rendszer nagyon finoman, csak egészen a csúszáshatáron avatkozik be, mérsékelve a kerék kipörgését és nagyban segítve az irányítást a szűk kanyarokban.
Mode 2.: ez a program afféle középállás az 1. és 3. üzemmód között, úgy a beavatkozás sebességére, mint erősségére vonatkozóan.
Mode 3.: gyorsabban és erősebben lép közbe az elektronika, ha kipörgést érzékel. Ez a beállítás főként csúszós, sáros talajon ideális.
A rajtelektronika vezérlőjét éppúgy a kormány bal oldalán találja a pilóta, mint a motorleállító gombot, az EFI figyelmeztetőjét és az EMSB kapcsolóját. A szintek között a HSTC-gomb – 0,5 másodpercnél hosszabb – benyomásával kapcsolhat a pilóta, a váltásról, illetve az éppen aktív üzemmód számáról zöld LED tájékoztatja (Mode 1.: egy villanás, Mode 2.: két villanás, Mode 3.: három villanás).
The HSTC természetesen teljesen ki is kapcsolható, a motor leállításánál pedig megjegyzi az utolsó beállítást, tehát indításnál nem kell ismét kiválasztani az ideális üzemmódot.
A HRC rajtelektronikájának köszönhetően – tudásszinttől függetlenül – minden pilóta optimálisan rajtolhat, különösképp, hogy a rendszer három üzemmódban használható:
- szint – 8250 f./perc, nedves talaj/kezdőknek.
- szint – 8500 f./perc, száraz talaj/középhaladóknak.
- szint – 9500 f./perc, száraz talaj/tapasztalt pilótáknak.
A HRC-rajtelektronika aktiválása roppant egyszerű – elég behúzni a kuplungkart és megnyomni a Start-gombot a kormány jobb oldalán elhelyezett kapcsolókonzolon. Ezt követően egyszer felvillan a bíbor színű visszajelző-LED, tudatván, hogy a rendszer aktív és 1. szinten áll. Ha a pilóta újra megnyomja – 0,5 másodpercnél hosszabban – a startgombot, a LED kétszer villan fel, a rajtelektronika pedig 2. szintre lép. Ezt a műveletsort megismételve háromszor villan fel a fénydióda, és értelemszerűen a 3. szinthez kapcsolódó programot aktiválja az elektronika.
A motorüzemmód-kapcsoló (Engine Mode Select Button, EMSB) háromféle karakterisztikát, illetve térképet tartogat a különféle helyzetekre:
Mode 1.: középállás,
Mode 2.: lágy,
Mode 3.: agresszív.
Az aktuális üzemmódról kék színű LED tájékoztat.
A HRC motorüzemmód-kapcsoló segítségével még kifinomultabb, kezdő pilótákat segítő Lágy (Smooth) üzemmód, és rendkívül érzékeny gázreakciókkal kecsegtető, versenyzésre optimalizált Agresszív (Agressive) karakterisztika is aktiválható.
Műszaki adatok*
ERŐFORRÁS | |
Konstrukció | Folyadékhűtésű, négyütemű, egyhengeres Unicam vezérléssel |
Összlökettérfogat | 449,7 cm3 |
Furat x löket | 96,0 mm X 62,1 mm |
Sűrítési viszony | 13,5:1 |
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER | |
Porlasztás | Üzemanyag-befecskendezés |
Üzemanyagtartály befogadóképessége | 6,3 liter |
ELEKTRONIKAI RENDSZER | |
Indítás | Önindító |
ERŐÁTVITEL | |
Tengelykapcsoló felépítése | Nedves, többtárcsás |
Váltó felépítése | Előtéttengelyes, ötfokozatú, lábbal kapcsolható |
Végáttétel | Lánc |
VÁZ | |
Konstrukció | Alumínium hídváz |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Méretek
(hosszúság x szélesség x magasság) |
2182 mm x 827 mm x 1267 mm |
Tengelytáv | 1481 mm |
Villaszög | 27,7° |
Utánfutás | 113,9 mm |
Ülésmagasság | 965 mm |
Szabad hasmagasság | 336 mm |
Tömeg | Száraz tömeg 105,8 kg, nedves tömeg: 110,6 kg |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 49 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított Showa teleszkópvilla |
Hátul | Showa központi hátsó rugóstag Honda Pro-Link himbarendszerrel |
KEREKEK | |
Elöl | Alumínium, küllős |
Hátul | Alumínium, küllős |
Abroncs elől | 80/100-21-51M Dunlop MX33F |
Abroncs hátul | 120/80-19-63M Dunlop MX33 |
FÉKRENDSZER | |
Elöl | Egydugattyús Nissin féknyereg 260 mm-es tárcsával |
Hátul | Egydugattyús féknyereg 240 mm-es tárcsával |
ALAPFELSZERELTSÉG RÉSZE | |
Elektronikai rendszer | HRC-rajtelektronika, HSTC |
*A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.
**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.
Legutóbbi hozzászólások