A holland Maarten Poodt minden évben épít egy motort. Ahogy közeleg a tél, nekifog egy új projektnek.
Vannak szabályok, például a Maarten által épített motorok mindegyike a Yamahák egy régi, ritka példánya kell legyen, ami kell?en kezes sportmotorrá alakítható. Elvárás, hogy az eredmény gyárinak nézzen ki, ahogyan ez a régi versenymotorok ihlette hihetetlenül klassz XS850 is.
Maarten egy olyan amat?r, akinek munkája a profi motorépít?kkel is felveszi a versenyt. A projekteket októberben kezdi a teszteléssel, hogy megismerje a kiválasztott motort. Karácsonyig elkészül a teljes átépítés. Els?sorban gyári Yamaha, vagy saját maga által készített alkatrészeket használ, a lábtartók és tankok gyakran az ? keze munkája. Semmi nem marad érintetlen, valamilyen átalakításon átesik, de legalább egy új színt kap minden apró alkatrész.
Ezt az XS850-est Maarten egy hollandiai klasszikus utcai motorversenyre építette. A donornak törött volt a vezérm?tengelye, kopottak a csapágyai, amit gyári állapotúra felújítottak. A folyamat nem volt zökken?mentes: egy apró csavar a karburátorból beszorult egy szelephez, ami hengerfej felújítást és dugattyúcserét írt a teend?k listájára.
Az önindító helyett berúgókarra és egy kisebb akkura butították az indítást. A Hitachi karburátorokat felújították, és a motor most már K&N sz?r?kön lélegzik. A kipufogót a walesi RVS készítette.
A futóm? is komoly fejlesztésen esett át. Az els? teleszkópok egy Yamaha R6-osé voltak korábban, amiben a rugókat HyperPróra cserélték. A fékek és a kormány is az R6-osról van, ahogy a fels?, átalakított villahíd is.
A vázat is átdolgozta Maarten, hogy elférjen rajta az új tank, ami egy Honda Bol d’Orról származik a lefelé konyuló vége nélkül, Monza tanksapkával.
A hátsó leng?villát és a váz végét komolyabban át kellett szabni, hogy a gyári dupla rugóstag szerepét át tudja venni az új HyperPro monoshock.
A többi már csak a díszítés, ami szintén rengeteget ad a hibátlan összképhez: a váz és a leng?villa matt szürke színe, a klasszikus ív? idomzat és a piros-fehér-fekete minimál Yamaha fényezés.
Tíz pontból tízet kapna t?lünk a Yamaha XS850, a tartalomhoz tökéletesen passzol a forma, Maarten Poodt tényleg érti a dolgát. Most, hogy megismertük, gyorsan rá is keresünk, miket épített még.
Fotó: markmeisner.com
Legutóbbi hozzászólások