Hirdetés

A Rossi anomália

Hirdetés

Szöveg: Petró Lajos

Múlt csütörtök óta finoman fogalmazva is a feje tetején áll a MotoGP. Ehhez fogható botrány emberemlékezet óta nem volt – legalábbis az elmúlt 30 évben biztosan. A dolog kimondottan bizarr, ugyanakkor néhány nap alatt annyira elmérgesedett a helyzet, amibe belebukhat a teljes MotoGP!

Azok a boldog id?k

Nos, kezdjük a történet legelején. Két és fél évvel ezel?tt Marc Marquez olyan üstökösként érkezett a MotoGP királykategóriába, amihez képest még igazából Rossi is halovány volt. A harmadik futamon a valaha volt legfiatalabb futamgy?ztes lett, illetve els? évben megnyerte a sorozatot. A következ? évben pedig megnyert 11 futamot zsinórban. Egy ilyen farkas-ketrecben mindez természetesen nem ment komoly harapások nélkül, és Marquez szerzett néhány komoly ellenséget, többek között Jorge Lorenzót.

Mindemellett Rossival nem volt konfliktus. Marquez s?r?n emlegette, hogy kiskora óta Valentino a példaképe, és hogy mennyire tiszteli. Kettejük között ha nem is barátság, de mindenképen egy kellemes elfogadó viszony alakult ki. Ebben a helyzetben mindenki arra számított, hogy Marquez olyan utód-féleség lesz: egy id? után a Rossi rajongók a hasonló képesség? és temperamentumú Marquez mögé állnak, amint a „nagy öreg’ visszavonul.

Rossival szemben pisilni

Tény emellett, hogy Rossival nem érdemes nyílt konfliktusba keveredni egyetlen versenyz?nek sem. Ebben a mez?nyben ugyanis az olasz az egyetlen úgynevezett „háztartási név’, vagyis az, akit egy család minden tagja ismer, a nagymamától a 3 éves kisgyerekig. Valentino Rossi elég régen van a pályán, emellett sikeres és különleges egyéniség. A világ egyik legismertebb sportolója, és az egyetlen motoros, aki valóban bent van a köztudatban.

Valentino Rossi

Ha bemész a munkahelyedre és megkérdezed a kollégákat, hogy ki Jorge Lorenzo, tízb?l egy fogja tudni – vagy még annyi sem. Ha Rossi nevét mondod, azt mindenki tudja. Érdemes próbát tenni.

Rossinak rengeteg rajongója van nem csak a néz?téren, és a TV el?tt, hanem a MotoGP depóban is. Ha valaki vele nem fair, annak szembe kell néznie azzal, hogy sokan ellenségnek tekintik. Ilyen a rajongóvilág, ez van, ezzel számolni kell. De tény, hogy Rossinak sem ingyen adták a legenda státuszt, sokat és jól megdolgozott érte.

Irányváltás

Rossi és Marquez viszonya a boldog békeévek után az idén szépen lassan elkezdett romlani. Rossi tényleg versenyképes lett a Yamahán, így komoly ellenfelek lettek a pályán is Marquezzel. Ez egy id? után kikezdi a legjobb barátságot is, nem hogy egy ilyen, hallgatólagos viszonyt. Az angol sajtóban már legendássá vált a mondás, amit egy újságíró két éve Marqueznek mondott: „Akármennyire úgy t?nik, Rossi nem a barátod!’

Valentino Rossi és Marc Marquez 2014 MotoGP

A két versenyz? igazából soha nem bánt egymással keszty?s kézzel a pályán. Marquez közismerten lökdös?d? versenyz? hírében állt, és már többször kapott ezért büntetést. Rossi ugyancsak nagyon dörzsölt ebben a m?fajban. A legkomolyabb el?zések kettejük között voltak – csak korábban ebb?l nem volt gond. Ez a két ember jót nevetett olyan man?verek után, amit például Lorenzo vagy Pedrosa az életben nem vállalnának be. MM vs. VR – ha úgy nézzük, ?k a klasszikus értelemben vett motorversenyz?k, csatáik az utóbbi évek legemlékezetesebb jelenetei.

Aztán jött az idei argentin futam. Itt Marquez kicsit beleszaladt Rossiba, és el is esett. A dolog a versenybíróság részér?l teljesen tiszta volt, Marquezben viszont talán maradt tüske. Aztán jött Assen! Itt Marquez az utolsó kanyarban kicsit megsúrolta Rossit, aki jó taktikával, a sikánt levágva gy?zött.

A boldog id?k akkor és ott véget értek, de az élet ment tovább. Rossi és Lorenzo elhúzott a bajnokságban, míg Marqueznek a sok bukás miatt elszálltak a bajnoki esélyei.

Aztán jött a múlt csütörtök…

A gyanú

Két hete még úgy nézett ki, hogy a Phillip Island-i MotoGP futam az évtized versenye volt. Összesen 52 el?zés csak az els? 4 pilóta között elképeszt? szám! Ilyen sem volt emberemlékezet óta. De fura módon 10 nappal kés?bb már senki sem úgy emlegeti, mint az évtized versenyét…

A következ? napokban ugyanis Rossi visszanézte a futamot – és borított!

Rossinak nem lehetett eladni azt a gumi visszah?tési történetet, amivel Marquez indokolta irreálisan ingadozó tempóját.

Az olasz múlt csütörtökön, a malajziai futam sajtótájékoztatóján ledobta a bombát: kijelentette, hogy Marquez Lorenzónak dolgozik, és a másik spanyolt segíti a bajnokság megnyerésében, ezért Phillip Islanden szándékosan tartotta fel ?t – úgy, hogy Marqueznek már nincs szerepe a bajnokságban. Az egészet próbálták elnevetgélni a sajtótájékoztatón, de a dolog rettenetesen nagyot szólt!

Tény, hogy egy top pilóta teljesen máshogy lát a pályán, mint egy olyan ember, akinek nem ez a szakmája. Nehéz ezért egy „civilnek’ megítélni, hogy kinek van igaza, és a versenyt visszanézve Rossinak teljesen igaza van. És persze azt is nehéz elképzelni, hogy Rossi teljes valótlanságra építve robbantana ekkorát. Ugyanakkor rengeteg körülmény lehet, amit mi, küls? szemlél?k nem ismerünk, illetve az is érdekes, hogy Marquezt teljesen váratlanul érte ez a vád.

Rossi állította, hogy azért szólt múlt csütörtökön, hogy a dolog többet ne forduljon el?. A prevenció azonban a visszájára fordult.

Az indíték

Hogy mi motiválhatja Marquezt, azt nehéz megítélni, s?t, inkább egyel?re megfejthetetlen. Mi az, amiért megpróbálná befolyásolni a bajnokság kimenetelét? Mert korábban többször alul maradt Rossival szemben? Mert ? szeretne a sorozat els? számú sztárja lenni? A Honda kérte erre? Egyáltalán véletlen csak ez az egész? Ezt most Marquezen kívül nem sokan tudják.

Tény, hogy a két yamahás most nagyon könny? célpont a pályán. Amolyan homokzsákok, akiket a végtelenségig lehet ütni, de soha nem ütnek vissza. Azért nem, mert nem eshetnek el. Egyszer?en túl nagy a tét!

Az összecsapás

Itt is két néz?pont van.

1. Lorenzo gyorsabb volt, mint Marquez, aki a verseny elején elfékezte magát, így Lorenzo és Rossi közé került. Aztán Marquezt megel?zte Rossi is, akivel aztán nagyot csatázott a dobogós helyért, amíg az le nem szorított a pályáról, és le nem döntötte a motorjáról.

2. Marquez tisztán elengedte Lorenzót, majd megvárta Rossit és ütötte, ahogy tudta. Összesen 16-szor el?zték meg egymást, mire Rossi lelassított, és kivezette Marquezt, aki megpróbált belehajtani Rossiba, és elesett.

Hihetetlen, de ez a két történet pontosan ugyan azt az eseménysort takarja. Tény, hogy a pályán magasra csaptak az indulatok,mindkét pilóta teljesen beg?zölt. Rossinál pedig – pályafutása során igazából el?ször – teljesen elszakadt a cérna!

A sztori végén Marquez elesett. A rúgás tényéhez ugyan a spanyol még ragaszkodik, de már a versenybíróság szerint is elismerten nem történt meg. Ugyanakkor pusztán Rossi lassító man?vere szürreális, mintha nem is a MotoGP-ben lennének…

 

A büntetés

Az igazság az, hogy az egész verseny egy rémes torzszülötté változott a sportszeret? emberek számára. Olyanná, amit legszívesebben azonnal elfelejtenénk. De erre esély sincsen, ugyanis a következmények a MotoGP-t Hirosimává változtathatják.

Rossit a leszorításért három büntet?ponttal sújtották, ami alapesetben átlagos, vagy enyhe büntetés a történtekhez képest, de miután volt már egy büntet?pontja, így az összesen négy fegyelmi pont már az utolsó rajtkockába sorolja a következ? versenyen. Tehát az utolsó, bajnokságot eldönt? versenyen Rossi a legutolsó helyr?l rajtol.

Ha a realitás talaján maradunk, akkor esélytelen, hogy utolérje Lorenzót, vagy legfeljebb egy hellyel mögötte végezzen. Így közvetve a világbajnoki cím elvétele volt a büntetése, és innen nézve er?sebb büntetést nem is kaphatott volna!

A piros oldalon

Ha tetszik, ha nem, a Marquezzel való ütközésre volt megfelel? jogorvoslat, miközben a Rossi által felvetett vádakra nem! Ezek el?l igazából Rossi csapata, a Yamaha is megpróbál ellépni.

Jelenleg tehát Rossi úgy érezheti, hogy ejt?erny? nélkül lebeg a semmiben. Amiket felvetett, igazolódni látszanak, csak éppen mindenki elfordul… Mindennek tetejében a büntet?ponttal Marquez megnyerte a csatát!

Bátran mondhatjuk, hogy Rossi most nem boldog….

Valentino Rossi Marc Marquez MotoGP 2015 Maláj Nagydíj

Mikor elég?

Rossi a mez?ny legöregebb versenyz?je. Éppen a legutolsó versenyen volt a 329. GP rajta, amivel rekorder.

Soha senki nem versenyzett ennyit! 100 emberb?l 99 abbahagyja jóval a 20. világbajnoki szezonja el?tt. Rossi nem ezt tette.

Az, hogy jelenleg vezeti a világbajnoki ponttáblázatot, egy anomália. Szakmailag nem lehet vele mit kezdeni. Gyakorlatilag ilyen nincsen, nem lehetne soha. Ráadásul Rossi jobban motorozik, mint valaha!

Ebben a korban az élsport sokszoros energiát követel, és a siker titka, hogy Rossi ezt bele is teszi. Köztudott, hogy esténként rá kell kapcsolni a lámpát a boxban, mert akár napi 16 órát is eltölt a motor beállításával. Mindent a lehet? legjobbra akar. Emellett sokat edz, fizikailag és motoron is. Közben igazából nincsen egy otthona, az év jelent?s részét repül?kön, szállodákban, motorhome-okban tölti… Súlyos milliomosként, kilenc világbajnoki címmel!

Rossit igazából sem bizonyítási vágy, sem anyagi érdekek nem hajtják. Szeret versenyezni, motorozni, szerepelni, szeretne még egyszer világbajnok lenni, megmutatni a fiataloknak… élvezi ezt a sportot, az egyetlen életformát, amit ismer, egész addig, amíg lehet. De nyilvánvalóan nem tovább!

Kérdés, hogy az elmúlt vasárnap után is ez az, amit a saját világának tart Rossi? Elképzelhet?, hogy nem…

Mainstream

Ahogy írtuk, Valentino Rossi ma az egyetlen úgynevezett „mainstream’ motorversenyz?. ? az, aki elérte a kritikus tömeget ismertségben: azok is tudják, ki ?, akik el?tte nem is hallották, hogy motorkerékpár versenyzés létezik. ? az egyetlen, aki nem csak a versenypályán celeb. Ezért ha a reklámértékét nézzük, az sokszorosa bárkiének, aki ma motorkerékpár versenyzéssel foglalkozik. Mindezt remekül illusztrálja, hogy csak a gyári színek voltak a Yamahán, amíg Rossi Ducatival ment, és hány matrica van rajta most.

Valentino Rossi Yamaha MotoGP 2015

Amelyik motorra Rossi felül, ott megjelenik sok ismert és t?keer?s szponzor. Azért, mert Rossi eléri az átlagembert – a többiek nem. Ez olyanok dolgokban látható, minthogy például konkrétan nulla MotoGP-s cikk jelenik meg mondjuk az Indexen, ami ne Rossival lenne kapcsolatos. Ha Rossi nem lenne, akkor az átlagember soha, de tényleg soha nem hallana motorversenyzésr?l.

Vége?

A történtek után Rossi kiszállása b?ven benne van a pakliban. Olasz lapnak állítólag már nyilatkozta, hogy lehet, hogy el sem indul Valenciában! Hajmereszt? ötlet, de ne felejtsük el, hogy komoly érzelmi töltés van benne jelenleg, aminek következtében a döntései lehetnek egészen széls?ségesek.

Rossi számára ennek komoly következményei lennének szponzor oldalon, és komoly kártérítésre kötelezhetnék. Bár a szerz?déseit nem ismerjük – és nyilván Rossi szerz?dései kicsit mások, mint a többi pilótáé -, de még így is esélyes, hogy súlyos pénzeket kellene fizetnie a Monsternek, Movistarnak, stb.

Nem beszélve arról, hogy milyen kár érné a Dornát. Az utolsó, valenciai forduló, amelyen eld?l a bajnoki cím, az utóbbi 10 év legnézettebb versenye lehetne – de csak ha ott van Rossi! Ha nincsen, akkor az egész futam teljesen érdektelen. Tényleg röpködnek az Euromilliók…

MotoGP vs. VR

A jelenlegi helyzetben nem lehet kizárni, hogy végleg kiszállhat a MotoGP-b?l Rossi. Nem szépen elbúcsúzva, hanem érzelmeket hagyva maga után. Úgy, hogy a rajongói se néznének vissza soha többé. Persze ment már el más népszer? versenyz?, amiért nem állt meg a világ, viszont érdemes végiggondolni, hogy mi marad a MotoGP-b?l.

Évek óta kérdés, hogy mi ér többet: Valentino Rossi vagy a MotoGP.

Egy MotoGP futamon az emberek kb. 75 százalékán van valami sárga. Nyilván nem mindegyik hardcore rajongó, de tételezzük fel, hogy a b? fele az. Legyen csak 40%, aki Rossiért megy ki.

?k a masszív rajongók, akik versenyre járnak, el?fizetnek a MotoGO.com videószolgáltatására, vesznek szuveníreket, jó helyre szóló jegyekért fizetnek. ?k azok, akik a pénzt hozzák a néz?i oldalon a sportba. Simán feltételezhet?, hogy ez a 40% többet áldoz erre a sportra, mint a maradék 60%. Vagyis ha ?k kiesnek, akkor a MotoGP óriási bajban van. Ha ezek az emberek sértetten mennek el, akkor konkrétan fel lehet rá készülni, hogy 40%-kal esnek a jegyár bevételek a pályákon.

Valentino Rossi rajongók

Vagy például a BT Sports televízió fizet?s közvetítését 40%-kal kevesebben fogják nézni, ami nagyon csúnya szám! Ha emellett unalmas is lesz a sorozat, akkor a BT Sports egyszer?en kiszáll a közvetítésb?l, ahogy sok pálya is visszamondhatja a rendezést. Brno például tipikusan az a helyszín, amelyik kiugrana, ha nem lenne elegend? bevétel… láncreakció.

Mi marad a Dornának Rossi nélkül? Három spanyol csatája, ha nem is eladhatatlan, de sokkal kevésbé vonzó, mint „a világ a Rossi ellen’ történeti vonal. Például az amerikaiaknak a Dorna azt még le tudta tolni a torkán, hogy nem lesz amerikai versenyz?, mondván, a Rossi-Marquez csata elviszi a hátán az egészet. De ha ez nincsen, akkor mi van? Versenyek t?nhetnek el a naptárból, és belefér az is, hogy 18 futamból 11-14 futamos lesz a bajnokság.

És akkor azzal még nem is számoltunk, hogy mi lesz, ha Rossi elhatározza, hogy mondjuk átmegy a Superbike VB-re. Miután ez Dorna tulajdon, még könnyebben lenne a tulajdonosoknak, de ott olyan csapatot tud csinálni, amit a legtöbb MotoGP-s alakulat megirigyelhet. Hayden már biztosan ott lesz, lehet, hogy Biaggi is, és ha átcsábít még pár GP-s arcot Rea-ék mellé, olyan versenysorozat lehet bel?le, amib?l nem lehet lemaradni. Ki a fene nézne ezek után három jellegtelen spanyolt?

Hirosima?

Rossi tehát ezekben a napokban – jobb híján – az atombomba indítógombjába kapaszkodik. Kérdés, hogy esetleg megkérdezi-e t?le is valaki, hogy mit szeretne, vagy hagyják, hogy Hirosimát csináljon a sorozatból.

Képek: Yamaha Racing, facebook.com/ValentinoRossiVR46Official