EST. 2002

A 2012-es Husqvarna Nuda 900 és 900R

A Husqvarna Szardínia szigetén, fest?i tengerparti környezetben mutatta be két nagyon várt modelljét, a Nuda 900-at és a Nuda 900 R-t. A Nuda új irányt szab az egész márka ‘pedigréjének’. Úgy t?nik, a crossoverek idejét éljük, mert ez is egy keresztezés, supermoto és országúti scrambler közt, igazából egyik kategóriába sem helyezhet?. Az biztos, hogy sportos, dinamikus vezetést enged, jó a teljesítménye, er?leadása, futóm?ve agilis (a bemutatót teszttel is egybekötötték, az els? vélemények ezek). Formavilága pedig Husqvarna… olaszok rajzolták az íveket, a márka milánói dizájncenterében – miközben a m?szaki fejlesztések cím? nemkevésbé fajsúlyos fejezet jobbára a BMW-mérnököknek jutott osztályrészül.

Annál is inkább, hiszen a Nuda modellek er?forrása a BMW F 800 R-b?l ismert párhuzamos kéthengeres egység, amit a Husqvarnának 898 köbcentisre fúrtak föl (az eredeti 798-ról, a furat 84 mm-r?l 86 mm-re n?tt, a löket 81 mm-r?l 86,4 mm-re). Ugyancsak n?tt a kompresszió aránya (13,0:1), miután új, három réteg? hengerfejtömítést alkalmaztak, a gépházon belül pedig egy kissé átrendezésre került minden az új f?tengely elhelyezése miatt. Amit 0°-ról 315°-ra fokoltak el, ett?l egy karakteres, egyedi dinamikájú er?forrást kapunk. A két, 46 mm-es pillangószelep és a BMW-KP motorvezérlés alkalmazása a korábban az F800-on már dicsért nagyon jó fogyasztási értékek megtartását jelenti (kb. öt liter a fogyasztás százon, ami igen fontos, tekintve a kis méret?, 13 literes tankot).

A Nuda megjelenése tipikusnak mondható, ezzel együtt is egyedi: szögletes, minimalista, egyes elemeiben formabontó – egyszerre scrambleres és sportos. A vázszerkezet is az F800-ról származik szegr?l-végr?l, bár sok helyen alakították, mindenekel?tt jó 5 centit rövidítettek rajta, innen is a sportosság. Fontos szempont volt ugyanakkor a merevség növelése, f?leg a villahíd környékén. A motort már tesztelték Szardínián, így vannak els? kézb?l származó információk az els? futóm? tartását illet?en: káprázatos – nagyon precízen vezethet? és remekül kontrollálható, mindez persze némileg a komfortérzet kárára történik. Az alapváltozat 48 mm-es szárátmér?j? teleszkópját a Sachs szállítja, hátulra el?feszítésben és csillapításban állítható Öhlins rugóstag került. A 900R esetében a cél a tömegközéppont megemelése volt, ebben az esetben a hátsó Öhlins tengelytávban is állítható. A vezetési testhelyzet egy csupasz és egy supermoto között van valahol, a kormány pedig nagyon széles.

A nyereg viszont keskeny és igen kompakt, tényleg mindent a man?verezhet?ségnek vetettek alá – hosszabb távok kényelmes megtételére viszont bajosan alkalmas, így a teszt. Mondjuk sokkal inkább az általa kínált adrenalinlöketekért fogják választani, nem pedig a felejthetetlen túrák élményéért. Persze menni önmagában egy élmény menni vele, szögezik le a motort próbálók, alacsony fordulaton is szép az er?leadás, majd kés?bb is progresszív marad. Az egész motor kb. 175 kilót nyom a mérlegen, ami tiszteletre méltó adat, ‘vezetés közben pedig ez még ennyinek sem t?nik’.  Nem érheti panasz a fékeket: négy dugattyús, radiális Brembo féknyergek, 320 mm-es féktárcsák el?l, hátul 265 mm-es tárcsa, kétdugattyús nyereg. 

ugrás fel