EST. 2002

A Dél-Afrikába készül?d? MotoGP-t még mindig döbbenet hatja át

A Honda színeiben versenyz? Daijiro a suzukai pályán szenvedett súlyos balesetet nem sokkal a futam kezdetét követ?en. A baleset következtében súlyos sérüléseket szenvedett és egészen április 20-án bekövetkezett halálig kómában feküdt az egyik, a pályához közeli kórházban.

Kato halálának következményei valószín?leg messzire vezetnek, de ez mindenképpen együtt jár magának a suzukai pályának, valamint a pálya melletti egészségügyi ellátás és a pálya biztonsági állapotának alapos vizsgálatával. Annak ellenére, hogy nem szabad megfeledkeznünk a tényr?l, hogy a motorversenyzés és a balesetek sajnálatos módon, de mindig együtt járnak – noha több ember halt meg közlekedési balesetben, míg a néz?ként versenyre tartott autójával mint magán a versenypályán a versenyz?k közül – mégis két kérdés merül fel a suzukai eset után:

1. Biztos-e, hogy Suzuka megfelel?en biztonságos? Hiszen Kato egy gyors kanyarból kij?ve egy olyan falnak ütközött, amely nem volt megfelel?en védve, valamint Marco Melandri és Alex Barros is megsérültek, egymástól függetlenül ugyanezen a pályán. Szóval biztonságos-e ez a pálya?

2. Mi a megfelel? protokoll abban az esetben, ha egy versenyz? egy balesetet követ?en eszméletét veszti és ebben az állapotban marad. Van-e egy standard, állandó reakció az ilyen esetekben – úgy mint elkerülni, hogy a balesetet szenvedett versenyz?t mozgassák, azonnal leinteni a versenyt, egészségügyi személyzet és ment? azonnali bevetése.
Amennyiben igen, akkor megfelel?en végezték-e ezt Suzukában, ha nem, miért.

A második kérdés az, ami valószín?leg aggasztóbb probléma. Minden pályán el?bb vagy utóbb bekövetkezik valamilyen súlyos baleset – a motorversenyzés végeláthatatlan számú, el?re megjósolhatatlan eseményeit lehetetlen teljesen elkerülni – de miután egy versenyz? (vagy néz?) megsérül a legalapvet?bb és hogy megfelel? és lehet? legjobb egészségügyi ellátásban részesüljön, és erre nem lehet kifogást keresni.

Függetlenül attól, hogyan ítéljük meg a versenyt vezet? bírók viselkedését, az tény, hogy Kato-t a baleset után azonnal hordágyra tenni mindenféle nyak-, vagy fejvéd? nélkül, és levitetni a pályáról, ez mindenképpen hibás döntésnek t?nik. Hasonlóképpen az is, hogy nem intette le a versenyt.

Természetesen a bírókat nem lehet hibáztatni, míg minden tény nincs feltárva – lehet, hogy a képzésük nem volt megfelel?, vagy túl nagy volt a nyomás rajtuk, hogy mindenképpen be kell fejezni a versenyt…

Mindazok a kérdésekre, amelyek felmerültek a versenyz?kben, választ várnak és – a világbajnok Valentino Rossi vezetésével – el?reláthatóan e héten összeülnek, hogy megbeszéljék a tragikus balesetet immár két hét távlatából szemlélve. A versenyz?k közül választott képvisel? valószín?leg együtt dolgozhat majd a FIM-mel ilyen ügyekben.

Mindent egybevetve az Afrikai verseny lesz a legvisszafogottabb verseny évek óta, és valószín?, hogy több dolog fog történni a színfalak mögött mint a pályán. De végül is a MotoGP megy tovább, mint ahogy valószín?leg Kato, aki öt éves kora óta versenyzett, is akarta volna.

„Nagyon nehéz a versenyre összpontosítani, most, hogy megtudtuk meghalt Kato” –mondta Davide Brivio, a Fortuna Yamaha csapat vezet?je. „Együtt érzünk Daijiro feleségével és gyermekeivel és reméljük, hogy lesz erejük, hogy folytassák, és a csapatnak is ezt kívánom.”
„Versenyeznünk kell most Dél-Afrikában, és úgy hiszem ezt szeretné Kato is.” –folytatta Divio, akinek csapata e hét végén is a sérült Melandri nélkül kell helytálljon.

Az els? kvalifikációs futam most pénteken lesz, a végs? kvalifikáció szombaton, míg maga a futam vasárnap lesz Dél-Afrikában.

ugrás fel