Több hónapos hallgatást tört meg Valentino Rossi az olasz síparadicsomban, Madonna di Campiglióban, a Ducati hagyományos csapatbemutatóján lefolytatott sajtótájékoztatón, ahol végre szabad volt a vásár, az újságírók kérdezhettek, ? pedig immár szerz?déses tilalmak alól feloldozva válaszolhatott mindenre.
Valentino, mikor döntöttél úgy, hogy csapatot váltasz? – hangzik az els? kérdés.
2010 elején meg voltam róla gy?z?dve, hogy még hosszú évekig maradok a Yamaha alkalmazásában, mi több, hogy t?lük vonulok vissza a motorozástól. Aztán gyorsan változott a helyzet, tárgyalni kezdtem Filippo Preziosival. Megkerestek a Ducatitól és egy nagyon kedvez? ajánlatot tettek elém (évi 12 és félmilliós szerz?désr?l szólnak a pletykák – a szerk). Aztán lépésr?l lépésre közeledtünk egymáshoz. – így a válasz.
Komoly örökséget veszel át. A távozó Casey Stoner világbajnoki címet és számos gy?zelmet aratott a Ducatival.
Stoner mindig is gyors volt ezzel a motorral. Különleges a vezetési stílusa, ugyanakkor nagyon hatékony. Amellett, hogy gyors pilóta, képes hamar alkalmazkodni különböz? helyzetekhez, és mivel 2007 óta Ducatival versenyzett, kifejlesztette a kell? tapasztalatot a motorral, megtalálta azt az összhangot, amit én még nem. Mondjuk azt, hogy még hiányzik egypár kilométer.
Ez a mostani kihívás sok szempontból hasonlít a 2004-eshez, amikor egy gyengélked? Yamahához igazoltál, hogy aztán az els? évben vb-t nyerj vele. Ez most nehezebb lesz?
Azt hiszem, nagyjából hasonló mérv? a feladat. A különbség annyi, hogy amikor a Yamahához mentem, száz százalékos formában voltam, ami most nem mondható el. A legnagyobb kihívás számomra jelenleg az, hogy teljes érték? aktív motorversenyz? legyek.
Azt nyilván tudod, hogy az olasz közönség a te sikereidr?l álmodik, de a ducatisták keménymagja még nem fogadott el teljesen?
Igen, tudom, de azt hiszem, azt az 5%-nyi szkeptikust csak eredményekkel lehet majd meggy?zni. Ha jönnek az eredmények, nem lesz baj ezzel.
Hoztad magaddal a szerel?gárdádat és Jeremy Burgesst, mit gondolsz az öreg, bölcs f?mérnökr?l?
? és a srácok roppant kemény munkát végeztek mindig is, és végig örömmel néztek szembe a feladatokkal. Persze ezentúl is rengeteget kell dolgozniuk. Sok tekintetben ez a Ducati hasonlít az els? Yamaha M1-re. Mondjuk úgy, hogy az én tapasztalatom azért kell, hogy még hatékonyabbá tudják tenni a gépet.
Lassan egyike leszel a világbajnokság veteránjainak. Mi minden változott ezekben az években szerinted?
Nagyon sok dolog. Köztük a tesztelések. Mondok egy példát. Csak januárban ültem a Yamahára annak idején szerz?déses problémák miatt, de rövid id? alatt öt alkalommal teszteltünk. Most mindössze három lehet?ségünk lesz a szezonkezdetig.
Alonso? Egykor nagy harcban voltatok egymással, és most?
Tavaly ismerkedtünk össze a Ferrarinál, szimpatikus srác. Sajnálom az autós és jégen gokartozós lehet?ség elmulasztását, szép lett volna, de nem kockáztathatok. Remélem, lesznek még alkalmaink ilyesmire, el tudnék képzelni egy kereszt-tesztelést, ? a motorommal, én az ? kocsijával.
Beszéljünk a motorozásról! Ki a nagyobb ellenfél, Lorenzo vagy Stoner?
Pontosan ?k a vb-cím két legnagyobb esélyese. Lorenzo egy olyan szezont tud maga mögött, amiben nem hibázott, végig gyors volt, ráadásul tökéletesen kiismerte a motort. Stonernek rá kell találnia a kiegyensúlyozottságra, de egy félelmetes Honda van a kezében. Félelmetesebb, mint a Yamaha. Tavaly viszont annak ellenére meg tudtam el?zni az összetettben, hogy négy nagydíjat ki kellett hagynom.
Szerinted Lorenzót bántja, hogy úgy nyert vébét, hogy sérülés miatt ki kellett hagynod?
Nem. Amikor világbajnok vagy, az ilyesmi dolgok a legkevésbé sem érdekelnek. Másrészr?l meg teljesen megérdemelten nyert.
Véleményed szerint Lorenzo jó választás a Yamaha részér?l?
Gondolom, van értelme. Gyors és fiatal.
Idén is lesz fal a boxban? Elég sokat hallottunk err?l az érdekellentétr?l, de bels? információhoz sosem juthattunk.
Igen, a Lorenzóval történt adatmegosztás egy legendásan sikamlós történet volt. Amikor ? érkezett, voltak problémáink a motorral, és én keményen odatettem magamat, hogy sikerüljön megoldásokat találni. Természetesen védenem kellett ezt a munkát. Fal volt, de csak virtuális. Mindegy, azért szép id?k voltak.
Mint a csapattagok elmondásaiból kiderült, idén nemigen lesz fal a Ducati-stábon belül, annál kevésbé, hiszen a komoly ducatis rutinnal bíró Nicky Hayden sok mindenben segítheti Rossit. Kooperálni is fognak, az bizonyos, egészen más attit?d jellemzi ezt a csapatot, mint a korábbi kék együttest. A közös munkát bizonyos értelemben meg is kezdték már, noha egyel?re nem motorbeállításokról van szó, hanem üzletr?l: Lorenzo Dainesér?l Alpinestarsra váltására megszületett a válaszlépés: Haydent leigazolta a Dainese az Alpinestarstól. Az olasz cég, amelynek Rossi tiszteletbeli elnöke és részvényese, szállítja 2011-t?l kezd?d?en a Kentucky Kölyök felszerelését…
Rossi, miel?tt kávézni tért (számára egy hajnal fél tízes sajtótájékoztató felér egy traumával), néhány általános kérdésre válaszolt még, például hogy melyek voltak pályafutásának legszebb pillanatai.
A 2001-es, 2004-es és 2008-as vb-címek, ezekre emlékszem a legszívesebben, és a 2008-as a legkedvesebb mind közül. Versenyek szintjén a 2004-es welkomi Dél-Afrikai Nagydíj, a debütáló futam és gy?zelem a Yamahával.
Most, hogy szinte veterán vagy, nem tartasz a Schumacher-effektustól? Hogy csalódást okozol a szurkolóidnak?
Hát, talán ? többet várt magától. Elég sokat kihagyott.
Mik a céljaid most?
Egyszer?. Kett? van: gy?zni és segíteni Filippo Preziosinak a motorfejlesztésben.
A történelem ismétli önmagát azzal, hogy a 29 esztend?s Hayden, 2006 világbajnoka újra azzal a Rossival találja magát egy csapatban, akivel 2003-ban, MotoGP-s bemutatkozása évében. Nicky viszonylag könnyen túl tudja magát tenni ezen a terhen, hiszen volt ? már Max Biaggi, Daniel Pedrosa meg Casey Stoner „szekundánsa” is. Valentino érkezését abszolút pozitívan látja, hatalmas el?nyként éli meg. Természetesen felé is záporoztak a kérdések.
Rossi els? reakciója a motorról az volt, hogy gondok lesznek az elejével. Neked is ez a benyomásod?
Hogyne, ez az egyik f? terület, amin dolgoznunk kell. Nemcsak Casey esései miatt, hanem az én tizenegy bukásom miatt is, amiket az elmúlt szezonban bemutattam. Megtalálni a harmóniát az els? futóm?vel egyértelm?en a f? prioritás.
Ez lesz a harmadik éved a Ducatinál, hogy látod a helyzetet?
Óriási dolog ilyen er?s csapattal nekimenni az idénynek. Nem lesz könny? megverni Rossit, ? hatalmas értéket jelent az együttesnek, de ez nyomással is jár. El nem tudom képzelni, mi fog történni például a Mugellón idén, az olasz szurkolók el?tt.
Amikor a Hondánál voltatok együtt, igazodtál a beállításaihoz. Mi lesz most?
Mondhatnám azt, hogy úgy vettem a szárnyaim alá, ahogyan ? engem annak idején. Valójában én nagyon keveset tettem hozzá a Hondához, de akkoriban legf?képpen a gumikkal volt munka, amúgy a gázt kellett húzni, nagyjából, mint a Superbike-ban. Ma sokkal bonyolultabb a helyzet, és akkor az elektronikáról még egy szót sem szóltam.
Megosztjátok az adatokat, vagy külön boxaitok lesznek?
Nem lesznek falak, a Ducati egy nyitott könyv, és ebbe beletartoznak a privát csapatok is. Megosztjuk az adatokat.
Legutóbbi hozzászólások