Valahogy úgy kezd?dött, hogy láttuk a kompresszoros kittet kint – turbót nem, csak egy motort -, amit a svájciak csináltak. A Berci felvetette, hogy meg tudnám-e csinálni. Mondtam, próbáljuk meg.
Szöveg: Karácsonyi Zsolt
A legnagyobb kompromisszumot az eredeti motorformák megtartása jelentette, félig-meddig feláldozva a teljesítményt. Els? nekifutásra Garrett golyóscsapágyas turbót szereztünk, erre építettük az egész motort karakterét.
A kipufogóleöml? nem maradhatott, nem tartottuk meg az eredetit, rozsdamentes 50-esre cseréltük. Új, kétszer vastagabb és hatékonyabb vízh?t?t kapott, majd kiegészítettük olajh?t?vel is. Nagyobb, BMC sportsz?r?t kellet szerezni a megnövekedett légmennyiség miatt. A turbó csövezése is rozsdamentesb?l készült, mivel itthon nem kaptunk alumínium íveket. A megnövelt teljesítmény miatt üzemanyagból is több kellett, így a befecskendez?kb?l is nagyobbra volt szükség. Ezen kívül olajnyomás-, vízh?fok- és turbónyomás-m?szerekkel szereltük fel.
Els? nekifutásra 240 LE és 300 Nm körül jártunk 0,5 bar feltölt? nyomásnál. Második próbálkozásra sikerült a beszívott leveg? mennyiségét növelni és nagyobb teljesítmény? benzinszivattyúval emelt, 1 baros nyomáson 310 LE és 400 Nm.
Harmadik mérés, nagyobb üzemanyaghíd és állítható nyomásszabályzó, jobb csövezés és léggy?jt?. Visszavett turbónyomás – 0,8 bar – a felhasználóbarátabb viselkedés miatt: 290 LE 365 Nm.
Külön köszönet Félix Ferinek, aki a lakatosmunka zömét végezte és Ágónak – Kmetty Ágostonnak – a türelmes fékpadi szimulációkért. És nem utolsósorban a motor tulajdonosának, Kovács Bercinek a türelméért.
Klikk a képre! Galéria nyílik!
Legutóbbi hozzászólások