Amikor a 2008-as EICMA motorkiállításon a BMW Motorrad bemutatta saját Lo Rider koncepció gépét mindenki egyetértett abban, hogy egy er?teljes cruiser, amely csak az abszolút alapokat tartalmazza, egy napon szívesen látott újdonságként is megjelenhet a folyamatosan b?vül? modellpalettán. Bár ez a motor még mindig nem az, viszont ez a „Mimosa” néven ismert, csodálatos egyedi BMW igazán vonzza a tekintetet.
Ezt a motort Francis Villedon, egy francia motorkerékpár-épít? készítette az 1990-es évek közepén. Villedon Harley-Davidsonokat alakít át, de BMW rajongó is, olyannyira, hogy személyes közlekedési eszköze egy R 1150 R roadster, Harley-s ügyfelei nagy döbbenetére.
Sok BMW motorkerékpár (pl.: R/50, R 60, R 69 S, R 51/3, R 25, R 25-3 és még egy oldalkocsis R/60 Ural „Africa Korps” oldalkocsival) tulajdonosa és restaurátora volt az 1980-as évek óta a korábbi reklámgrafikus, aki Marseilleb?l az Alpes de Haute Provence megyébe költözött, hogy új karriert kezdjen egyedi motorkerékpár tervez?ként és épít?ként, amelyekhez Harley-kat használt alapul. Azonban a kihívás, hogy egy öreg BMW boxert alakítson át túl nagy volt ahhoz, hogy Francis ellenálljon.
„Ezzel a motorkerékpárral tényleg valami egyedit szerettem volna alkotni és meg akartam mutatni, hogy egy régi, európai motorkerékpárból kiindulva is lehet jó egyedi motorkerékpárt építeni” – mondta. „Továbbá mindig is leny?gözött a boxer motorblokk – szerintem hihetetlen, ahogy ez az er?forrás ilyen közel siklik a talaj fölött – ezért úgy gondoltam kipróbálom. Szerettem volna valami letisztultat és modernt, amely egyszer? és króm- illetve sallangmentes. Minden mechanikus alkatrésznek feketének kellett lennie, minden másnak, mint például a váznak, üzemanyagtanknak, kormánynak pedig sárgának.”
Hogy miért sárga? Egyszer?en csak azért, mert ez Francis kedvenc színe. Az akkoriban 10 éves lánya által „Mimosa”-nak nevezett motorkerékpár BMW R 60/7-ként kezdte életét, de amint elkezd?dtek az átalakítások, hamarosan felismerhetetlen lett.
A motor többek közt új karburátort kapott és módosult a szelepfedele is. Az önindító elhagyásával helyet szabadított fel a tekercs és a többi elektromos alkatrész számára. Berúgókarral kiegészített ötfokozatú tengelykapcsolót szerelt be, amely alá zselés akkumulátort helyezett el. A kardánhajtást 11 cm-rel meghosszabbította és a vázat a lo-rider kialakításnak megfelel?en merevvé alakította át. Francis tulajdonképpen az oldaltámaszon kívül a váznak csak azon részét tartotta meg, amely a motorblokkhoz kapcsolódott, minden mást saját tervei alapján kézzel készített. A gázkar bowdenét és az elektromos vezetékeket a cs?vázban rejtette el.
Az els? villák egy rend?rségi BMW R 80 RT-b?l kerültek át, de meghosszabbította ?ket és úgy alakította át, hogy passzoljon hozzá a speciális küll?s kerék. Az els? kerék 21 colos „trail”, amelyhez megfelel? méret? féktárcsát alkalmazott, míg a hátsó kerék 16 colos.
A fényszóró borítása sokféle alkatrészt rejt, beleértve a fényszórót, a kürtöt, a gyújtáskapcsolót és a f?fékhengert. A BMW tanksapkát magában foglaló sportster csepptank átalakítás után vált felszerelhet?vé. Érdekes módon egy 2,5 literes üzemanyagtartály található az ülés alatt, így b?vítve a tanktérfogatot nyolc literre.
Egy kézi kart találhatunk az üzemanyagtanktól balra, amellyel az üres fokozatot kapcsolhatjuk. Egy-egy kipufogócs? csatlakozik mindkét hengerhez, a 60 mm átmér?j? csövek fekete szín?ek és hangtompítóval rendelkeznek. Francisnek ez a projekt szívügye, örömmel fejezte be, bár legbelül azt kívánta: bárcsak megtarthatta volna.
„Számomra a kinézetét?l kezdve, a hangján keresztül, az úttartásán át, a fékrendszerig minden örömöt okozott ezzel a motorkerékpárral kapcsolatban a kényelmetlen ülést leszámítva, de még az is jó móka volt” – mondta. „Pénzügyi okok miatt adtam el a motorkerékpárt, aminek azóta két másik gondos tulajdonosa is volt. Érdekes módon – nem tudom, hogy hogyan és miért, de valamilyen okból kifolyólag – jelenleg a németországi Ingolstadtban, az AUDI múzeumban található!” Francisr?l és a legújabb projektjeir?l a milwaukeebelle.blogspot.com oldalon vagy a facebook.com/francis.villedon címen található további információ.
Legutóbbi hozzászólások