EST. 2002

A Neander Diesel készen áll

Ha már ekkora, mehetne gázolajjal is. Hányszor jegyeztük meg boríz? hangon egy-egy nagy nyomatékú cirkálóra nézve! És hányszor gondoltak a világ motoros tervez?mérnökei arra, hogy a járm?gyártást egykoron forradalmasító dízelmotort kétkerek?be tegyék bele. Törekvések voltak és vannak erre: míg az amerikai HDT megalkotói inkább

katonásra meg sportosra veszik a figurát, addig Rudolph Diesel honfitársai, egy kis bajor gyártó elkészítette és piacra visz gázolajas cirkálóját, a Neandert.

Klikk.

Dízeles blokk motorkerékpárba szerelésére persze sokszor volt próbálkozás. A németek ezúttal azonban bizton állítják, hogy ráleltek a megfelel? megoldás- ra: az övék nem ‘adoptált’, benzinesb?l átalakított er?forrás, nem is dízelautóból kihalászott hajtóm?: teljesen új tervezés. A cél olyan gázolajas motor tet? alá hozása volt, amely kifejezetten motorkerékpárba építhet? és csak ott állja meg a helyét. Íme az eredmény.

A kívánatos teljesítmény elérése nem jelentett nagy problémát, nem úgy a dízelmotor förtelmes rezgése. A vibráció problémáját a germán írástudók páros lábbal ugrották át: ellenforgásos, dupla tengelyt építettek az er?forrásba. Gyakor- latilag a második tengely kiegyensúlyozza a f?tengely által keltett rezgéseket. Mindkett? egy-egy hajtókarral kapcsolódik a dugattyúhoz, így a Neandernek van két dugattyúja, két tengelye és négy hajtókarja.

Elvi és m?szaki síkon a kiegyensúlyozás tökéletes, így a dízelmotor els? számú rákfenéjét?l sikerült megszabadulni. Persze a blokk dolgozik, munkája érezhet? és hallható, de a rezgések nem zavaróbbak, mint már cirkálók esetében. F?leg, hogy olyan szívr?l van szó, amit?l mégsem olyan forgást várunk, mint egy GP-motortól..

Nagyon érdekesek a teljesítményre vonatkozó adatok. Az 1.340 köbcentis (furat x löket: 105×77,6 mm!) kéthengeresb?l kereken 100 LE bukkan el? 4.200 percen- kénti fordulat mellett, nem szólva a b?dületes, 200 Nm-es nyomatékról már 2.600-on. A súlyában a piacon fellelhet? cruiserek közé simán beill?, 295 kilót nyomó Neander így 200 km/óra feletti sebességet képes elérni.

Nem hiányozhat az egészb?l a sportos klisé: a német úttör? hatsebességes váltóját egy superbike gép is megirigyelhetné. Az etetés közös nyomócsöves (common rail) rendszerrel történik, a motor elé egy kis turbókompresszort szereltek, míg hátul egy célsz?r? az, amely az ártalmas gázok nagy részét nem engedi távozni. A h?tés leveg?vel és olajjal történik, az er?áttételt fogasszíjra bízták a tervez?k.

A Neander nagy furcsasága tehát a blokkja, de éppenséggel a futóm?ve is megér egy misét. Aki szereti az impozáns, hatásos motorokat, annak biztosan nagyon tetszik. Súlya ugye teljesen normális, három mázsa körüli, a beállításairól ez már korántsem mondható el: a Combino villamosok korrepetálásra járhatnának az 1.920 mm-es tengelytávval megáldott Neanderhez. Az els? villára a szédületes, 56 fokos d?lésszög hívja föl a figyelmet, no meg a négy darab (oldalanként kett?-kett?) villaszár, amire Dennis Hopper is csak hümmentene egyet. Hatás- keltésb?l jeles, bár a képeken biztosan nem az évtized legagilisebb motorját látjuk.

Tessék, négy év elszánt fejleszt?munkájának eredménye. 2006-ban a tervek szerint hatvan darabot gyártanak le bel?le, egyt?l egyig emberi kéz munkájá- val. Ezeket a motorokat a megrendel?k kívánalmai szerint akár egyénre is szabják. A prototípussal nagy valószín?séggel találkozhatunk az ?szi kölni nemzetközi szalonon.

ugrás fel