Hirdetés
Kezdőoldal Bemutató A pályanapok istene: Suter SRT500

A pályanapok istene: Suter SRT500

Hirdetés

A svájci Eskil Suter, az SRT (Suter Racing Technology) feje egy igazi motor?rült, aki rendkívül sajnálja a t?zokádó kétütem?ek kihalását a MotoGP-b?l. Hogy enyhítse szívfájdalmát, fejébe vette, hogy megépíti a versenypálya-nyíltnapok legvagányabb eszközét, egy régi vágású, de attól még abszolút modern, 500-as, 2T versenymotort, amit SRT500-nak nevezett el.

Az SRT500-at a váz és blokkspecialista Suter által tervezett és gyártott 70 fokos hengerszög?, V4-es, injektoros kétütem? er?forrás hajtja, méghozzá a Yamaha M1-hez hasonlóan hátrafelé forgó f?tengellyel, amely megoldás, mint tudjuk, el?szeretettel „öli” a vibrációkat és a gyors irányváltásokat hátráltató giroszkóp effektust – a hátsó kerékre 200 lóer?t ígérnek, mellé pedig 130 kilós száraz súlyt. Nyeljünk együtt egy nagyot!

A váz – ahogy az az SRT500 ismer?s karbon idomzatából kikövetkeztetet? – egyenesen a 2007-es Ilmor X3 MotoGP motor alumínium vázának egy továbbfejlesztett, Evolution változata lesz (hiszen azt is a Suter tervezte az Ilmornak), a futóm? és a felépítmény egyéb elemei pedig a megrendel? ízlésére lesznek bízva. Az alap, ötvenezer eurós konfigurációban kovácsolt kerekek és hagyományos Öhlins-ek szerepelnek, de ha hajlandó az ember felmenni 90.000 euróig, akár karbon kerekeket, titánium kipufogókat (kétütem? kipufogókról beszélünk, ne feledjük!) és MotoGP-specifikációjú Öhlins-eket is kaphat.

„A motor rendkívül er?s lesz, ugyanakkor könnyen motorozható…” – nyilatkozta új bébijér?l Suter úr – „…amíg nem próbálja kipréselni az utolsó néhány tizedmásodpercet a pilóta. A blokkunk rendkívül fejlett és felhasználóbarát lesz, nem igazán fog hasonlítani a kilencvenes évek özvegycsináló kétütem? Grand Prix motorjaihoz. Ha egy motor nyomatékgörbéje szép egyenletes, és a gázreakciók is jól beállítottak, akkor nincs szükség a mai, túlhúzott négyütem?eknél elengedhetetlen kipörgésgátló-elektronikára. Az SRT500-ban sem fogunk ilyet alkalmazni.”

„Eddig hiányzott a piacról egy igazi, kétütem?, V4-es grand prix replika, egy olyan ötszázas, amit bárki megvásárolhat.” – mondta még Suter. Csodálatra méltó az igyekezete és maga a motor is, biztosak vagyunk benne, hogy rendkívül sikeres lesz az SRT500, de hogy „bárki megvásárolhatná”? Átszámítva 13-25 millió forintért? Ez azért enyhe túlzás.