EST. 2002

A Tesla E-Max koncepció

A Peugeot 515 Concept után Simone Madella, a torinói Európai Formatervezési Intézet hallgatója egy újabb projekttel jelentkezik – nem kisebbel, mint ‘a jöv? motorjával’. Madellának egészen konkrét elképzelési vannak arról is, mikortájt valósulhat meg az, hogy az emberek általános tömege kezd el ilyen vagy ehhez hasonló elektromos motorokkal közlekedni: 2025 ez az évszám a tervez? szerint.

Azt nem tudjuk, hogy ez így lesz-e, de az egyre intenzívebb fejlesztések, a napi szinten megjelen? modellbemutatók és nem utolsósorban a vb-szintre emelt versenysport el?idézte hatékonysági licit alapján akár még el? is fordulhat.

A Tesla E-Max Concept kerekeit egy-egy villenymotor hajtja, a hagyományos villák helyett pedig elektroaktív polimerekb?l álló kötegeket találunk, amelyet a robotikában alkalmaznak, például amikor az emberi kéz fogó mozdulatait kívánják szimulálni. Ezek a polimerek ha elektromos stilmulust kapnak, az áram hatására alakot váltanak. A nyereg egy speciális k?só-réteget kapott bevonatként, amely a vezet? által keltett surlódásból nyer elektromos energiát, míg az alatta lév? réteg egy piezoelektromos anyag, amelyet szintén a vezet? tölt, mindannyiszor nyomást fejt ki a nyeregre (például egy úthibánál).

Abból a tézisb?l kiindulva, hogy az autózással szemben motorozás közben sosincs nyugalmi, statikus és elszigetelt állapotban a vezet?, folyamatosan mozog és akarva-akaratlanul vibrációknak van kitéve, a fiatal tervez? szerint ennek a két anyagrétegnek az alkalmazásával annyi energia termelhet?, ami elég a motor hajtásához. A Nikola Teslától származó ‘az ember, mint energiaforrás’ elgondolásnak a 21. századi megvalósulása ez a koncepciómotor, amely ennek megfelel?en a kalandos élet? fizikus-feltalálóról kapta nevét.

ugrás fel