EST. 2002

A Yamaha Tokióban

Hibrid motorok, alternatív energiák, lényegretör? vonalak: a közelg? 39. Tokiói Motorkiállításon a Yamaha bemutatja néhány prototípusát azzal az ígérettel, hogy némelyik modelleket hamarosan gyártani is kezdi.

HV-01: kett?s személyiség

Egy hibrid (benzines/elektromos) blokk hajtotta modern, kényelmes és tágas robogó. A hagyományos etetésnek köszönhet?en a legkisebb fordulatszámokon is képes megfelel? er?t leadni. Elektromos üzemmódban nyugodt utazást ígér, míg a ‘super low-power’ parancs a parkolási man?vereknél segíthet, mikor a pilóta nincs a nyeregben.

Deinonychus: dupla motor, állítható váz

Kétkerék-meghajtás, igényrendszer szerint állítható állítható váz, elektromos er?források. A két külön blokk alkalmazása lehet?vé tette, hogy igen különleges vázat szerkesszenek a mérnökök, amelyet meghosszabbítani és megemelni (mondjuk a városi közlekedésben) éppúgy lehet, mint a sportos vezetési stílushoz igazítani. A Deinonychus ékes példája annak, amikor a technológia szembetalálkozik az esztétikummal.

FC-me: metanol és víz

A hidrogént, mint hajtóanyagot egyel?re beruházási okok miatt parkolópályára kell állítaniuk a járm?gyártóknak, az iwataiak azonban továbbra sem adósak alternatívákkal: az FC-me kompakt motorja metanol és víz keverékével m?ködik. A blokk neve DMCF (Yamaha Direct Methanol Fuel Cell). A végeredmény a 69 kg-os, egy normál ötven köbcentis robogó erejét leadni képes gép. Japánban, Shizuoka tartományban már használják közszolgálati feladatok ellátására.

EC-02: elektromos szórakozás

Minimotor elektromos er?vel, monokrossz típusú hátsó felfüggesztéssel. Az EC-02 ‘mini’ ugyan, mégis a feln?tteknek szól: a mottó szerint a nagyokban lakozó gyereket, a szórakozás iránti létösztönt szólítja meg. Mindenképpen eredeti járm?.

Passol-L: az els? lépés

Könny?, jópofa, tiszta és csöndes – ezzel a szlogennel áll a tokiói motorszalon közönsége elé a Passol-L, amelyet hamarosan szériában is gyártani kezd a hangvillás gyár. A 2005 májusa óta már piacon lév? EC-02 (lásd fent) er?forrását építették bele. Az akkumulátor egy töltéssel 25-30 km-t tud megtenni, 55 kilót nyomó vezet?vel számolva. Ez nem sok, de a Passolra akár tekinthetünk úgy is, mint els? lépésre egy újszer? városi mobilitás-felfogás felé.

ugrás fel