EST. 2002

Airbrush: Báthory András

A megrendelések két f? csoportba sorolhatók: vannak adott, népszer? sémák (mint az indián fej vagy a fehérfej? rétisas), amiket természetesen meg lehet csinálni szépre, de ett?l még sablonosak maradnak. Az ‘intuíció’ ilyen megrendel?i igény esetén olyan módon léphet közbe, mint annál a ‘sasos’ motornál, aminek a teste, a sárhányója, a farokidoma a madár megfelel? testrészét mintázza, így a gép maga válik egy ‘nagy sassá’. A kreatív embernek jobban fekszik, ha azt mondják neki: ‘csinálj, amit akarsz, csak szép legyen’ és mindössze támpontokat adnak. Ez az igazi játék.

A festés járm?vek esetén egy kiegészít? történet, és a legjobb – vallja Báthory – ha magát az építést hangsúlyozza. Láttatni azt az er?gépet, amit a gyár inkább elfedne a tekintet el?l. A g?zmozdonyt, a rozsdás-olajos, szegecselt fémet, az aszimmetrikus, csavarozott er?forrást átültetni a modern, ‘techológiagazdag’ világba. Ezt festeni a legnagyobb élvezet, amellett a végeredmény is sokkal üt?sebb, mint egy csilli-villi, hatásvadász akármi. Már csak azért is, mert itt tudnak érvényesülni azok a légecsetes árnyékeffektek, amik olajfestékkel kivitelezhetetlenek. Hogy a mechanikus ábrázolásnak is különböz? lehetséges útjai vannak, az nyilvánvalóvá válik, ha mondjuk a japán Sorayama hiperrealista, krómhatású munkái mellé tesszük a Báthory-féle ‘összetákolt’, rozsdafoltos, nyers hajtóm?veket.

Gépek, fémek – de mi lesz, ha megnyílik a fantázia dimenziókapuja?
Ilyenkor elevenedik meg a vas, és lesz bel?le gépállat. A fém-rinocérosz vagy -farkas az esztétikai élményen túl demonstráció is:
túltechnicizált világban élünk, senki ne csodálkozzon, ha a természet részét képez?, ?ser?vel bíró állatok úgy jelennek meg, mintha azokat m?helyben kovácsolták volna össze. Vagy a nem épp bizalomgerjeszt?, szemmel láthatóan ereje teljében lév? robotfarkas, ami bizarr módon, nyomokban humanoid vonásokkal rendelkezik. Hiszen kosarazik, és el tudom képzelni, hogy miután bedobta a büntet?t, letépi a fejemet vagy valami egyéb aljas gaztettet visz végbe.

Ahogy Roy Lichtenstein, a pop-art jeles, 1997-ben elhunyt alakja, aki rengeteget dolgozott s?rített leveg?vel és retuspisztollyal, mondta a múlt
században: ‘Munkám jelentése az, hogy ipari, olyan mint amilyenné a világ fog hamarosan válni’.

ugrás fel