EST. 2002

Aprilia FV2 1200: képek a koncepcióról

Az Aprilia koncepcióját, az FV2 1200-at els?ként Milánóban csodálhatta a közönség él?ben. Valami olyasmit láthatott a nagyérdem?, amiben elvegyül a csúcstechnika és a design, de f?képp, ami teljesen szembemegy mindazzal, amit eddig a gyártól megszoktunk. A vonalvezetés egészen bátor, már-már forradalmi a noaleiekt?l – a koncepció az volt, hogy megkísérlik a motor elejére osztani a nagyobb tömeget. Ami a formákat és a stílust illeti, nem lenne csoda, ha ez az FV2 világa visszaköszönne néhány kés?bbi Aprilián.

De hogy mi is ez valójában? Persze, elég onnan kiindulni, hogy koncepciómotor… ezzel kapásból el lehet mindent hessegetni a fejünkb?l, ami az ésszer?séggel vagy a használhatósággal alkotna némi kohéziót. A tervez?k szerint pályán is megállná a helyét. Kinézetre vad naked-bike. M?szakilag géniusz. Felhasznált anyagokban ?rszonda. Anyagilag pedig (ha egyáltalán lehet ilyenr?l beszélni egy ilyen alkotásnál) Lamborghini, de még inkább horror.

Futurisztikus megoldások ide, a gyárak „kivagyiságának” koncepciómotorokban történ? egymásra licitálása oda, ennek a darabnak is van némi értelme, még pedig az er?forrás. Az Aprilia nem titkolt célja, hogy a közeljöv?ben belépjen a literesek feletti kategóriába. Így nyilván nem kizárt, hogy az FV2-ben jelenleg csupán póz?rköd? blokk nemsokára sorozatgyártású kétkerek?eket fog majd hajtani. 1200 köbcenti elemi er?, 90 fokos két hengeres elrendezésben, melyben a noale-iek szaktudása és 31 világbajnoki cím tapasztalata egyesül. A kipufogót a hátsó leng?villa alá húzták. 134 lóer? 9,500-as fordulaton, 105 Nm 4,000-nél. Számok, melyek önmagukban nem sokat jelentenek, ám a 160 kilós össztömeghez társítva már rajzolhat némi mosolyszer?t az arcunkra.

A vázra pillantva ismét némi nem? meglepetés érhet. Hohó, hát ez karbon. És valóban, nem csak a borítás, hanem alatta az egész szénszálból van. Súly szempontjából biztos verhetetlen megoldás, de a tartósság tekintetében lehetnek némi kétségeink, arról nem is beszélve, hogy ilyen elképzeléseket még nemigen teszteltek „élesben” menetstabilitási szempontokból. Összességében tetszet?s, az biztos, mint ahogy a hozzá kapcsolódó futóm? is. Hátul egy oldalra szerelt-, elöl pedig két leng?karhoz er?sített központi rugóstag dolgozik az FV2-n, utóbbihoz egy-egy karbonlemez csatlakozik villa gyanánt. A jöv?be mutató megoldásoknak köszönhet?en roppant kompakt a gép, a szögletes vonalak –ami ugye „trendi” a jelenlegi retro világban- határozottságot és egy leheletnyi vandalizmust sugároznak, a farban összehúzódó vonalaktól pedig ellágyul a szívünk. Mondhatjuk, hogy olaszosan szép.

Az elektronika huszonkettedik századából csipegetve: ride-by-wire gázadagolás, traction control, a legfrissebb generációs ABS rendszer, elektronikus futóm? menedzsment. A multifunkcionális m?szerfal nem csak a szokásos aktuális információkat közli. Természetesen könnyedén rácsatlakoztatható az Aprilia saját „teszter szoftverére”, de nem okoz neki gondot a PC-vel való kommunikáció sem. Telemetriás adatok ábrázolása, térképek kijelzése, GPRS és GSM rendszerekkel való kapcsolat lehet?sége, hogy csak néhányat említsünk.

És akkor hogy mi is ez valójában? Hmm… fogalmam sincs, de biztos vagyok benne, hogy egy ilyen „dögön” ülve minden tudatalatti perverziónkat maximálisan kielégíthetnénk kishazánk motoros útvonalain gurulva. Másképpen fogalmazva: tipikusan az a motor, ami aszfaltszexre csábítja az „adrenalin-junky”-kat.

A szív egy kéthengeres, V 90°-os egység, ami 1.200 köbcentis, amint a mellékelt ábra is mutatja. Ridy be wire rendszerrel szerelik és nyit a traction control felé is. A motor szerkezeti funkciót is ellát, abból indul ki az FV2 karbon gerincoszlopa. A nyereg merevítése egészen egyedi és külön érdekesség az els? felfüggesztés, amihez hasonlót a gyorsasági vb 250-es kategóriájában fejlesztettek ki az olaszok. Ezeknek a megoldásoknak köszönhet?en a modell tömege 160 kg alatti, amit?l nyilván rendkívül jól man?verezhet? lesz. Utolsó generációs ABS-t, elektronikus felfüggesztés-állítást is felvonultat az Aprilia.

A m?szerpanel egy multifunkcionális elem. A Matrix kijelz?n egy sereg ahsznos dolgot megjeleníthetünk, pédálul internetr?l letöltött térképeket, útvonalakat vagy egyéb tartalmakat, integrálhatunk GPRS- vagy GSM-modult, de fordítva, letölthetünk telemetria-adatokat is a motor rendszeréb?l.

ugrás fel