EST. 2002

Aprilia: itt a V4-es!

Két éve azt ígérték, és mondják azóta is, visszatérnek a versenyek világába. A Superbike-éba, természetesen, hiszen a gyorsasági vb kis osztályaiban meg a supermoto ágazatban egyéni és konstrukt?ri világbajnoki címekkel nyomatékosították jelenlétüket. Mikor az Aprilia májusi nyíltnapján a Hungaroringen sajtótájékoztató keretében hangzott el, hogy százmillió eurót áldoz fejlesztésre a noalei gyár, mi rákérdeztünk, mégis pontosan mire? Új modellek fejlesztésére, szólt a válasz, és

‘készül egy négyhengeres 1000 köbcentis blokk is.’ Négyhengeres? Igen, négy, ‘bár a két henger az olasz szív, ezért azt feltétlenül meg kell tartani’. Elfutott a nyár, eljött a milánói Eicma megnyitásának napja, és lám, itt a száz százalékig házi – R&D Aprilia – fejlesztés? V 65°-os, négyhengeres er?forrás, a leger?sebb, amit Velence környékén valaha összeszereltek. Motorkerékpárba, persze. Legnagyobb teljesítménye 210 LE (156 kW) feletti, SBK-konfigurációban. Keresztségben a Race Machine nevet kapta, nem nehéz kitalálni hát, mi a missziója.

Nem volt véletlen a mérnökök választása, a ‘sz?k V’. Az Aprilia nagy tapasztalati t?kével rendelkezik ebben a fajta építészetben, ami technológiai csúcspontját talán az RSV 1000 Factory ‘Magnesium’ változatában érte el, amelynek szíve egy V 60-as twin. Ez a rutin a versenypályán rengeteget nyomhat a latban, f?leg azért, mert az R&D-nél vélhet?en már azt is tudják, mi a hatékony futóm? megtervezésének mikéntje, ha pedig az megvan, kész a superbike-paripa.

Az olaszoknak teljesen új motort kell tervezniük , ha bármit is akarnak az SBK-ban. Ez a munka állítólag már el is kezd?dött, egy négyhengeres modellen dolgoznak a mérnökök – az Aprilia els? lépéseit a kéthengeres RSV 1000-rel tette meg a világbajnokságban a 2000-01-es idényben, a versenyz?k akkor Troy Corser és Régis Laconi voltak a háznál; el?bbi öt futamot nyert meg a szezonban.

[motorinfo.hu], 2006. március 1.

A V4 egyik kézenfekv? el?nye a keresztirányban különösen kompakt motor, ami majdnem olyan keskeny, mint egy kéthengeres. De hogy a lehet? legkompaktabb legyen, a Race Machnine vegyes, lánc-fogaskerék hajtással dolgozik. Elektronikát, mondani sem kell, b?ségesen használ a blokk, s?t Ridy by Wire technológiát is: a gázkar és a pillangószelepek közt például nincs semmiféle közvetlen mechanikai összeköttetés. Szervomotorok, dupla injektor, Magneti Marelli vezérl?agy gondoskodnak széleskör?en az etetésr?l, kipörgésgátló kit felszerelése magától értet?d?en lehetséges. A kivehet? váltó hat sebességes. Többtárcsás, olajfürd?s kuplung dolgozik egy fejlett ugrálásgátló rendszerrel spékelve.

Ez az új motor, a Milánóban közönség el?tt debütáló Race Machine nem egy fémszobor: egy olyan valami, amely köré a 2007-es év során versenygépet építenek, majd irány a pálya, ahol a kész prototípust gyári tesztpilóták veszik kezelésbe. A többir?l pedig már sporthírek között lehet majd olvasni: az Aprilia célja a 2008-as visszatérés.

Közölt m?szaki adatok

Henger?rtartalom: 999 cc Szerkezet: V4, 65°. Hengerenként négy szelep (titánium és Nymonic). Legnagyobb teljesítmény : 210 LE fölött (154 kW) (Superbike-konfigurációban). Etetés: elektronikus befecskendezés dupla injektorral, ride-by-wire rendszerrel. Tiltás: 13.500 ford/perc Sürítés aránya: 12,5:1. Váltó: hat sebességes, kivehet?. Kuplung: többtárcsás, olajfürd?s, ugrálásgátló (antihoping) rendszerrel. Elektronikus vezérlés: Magneti Marelli, ride-by-wire befecskendezés.

ugrás fel