EST. 2002

Aprilia Magnet

Egy finn ‘kreatív’, Heikki Naupalää ceruzája
nyomán látott napvilágot az Aprilia koncepciója, a Magnet. Egy kicsit versenyautó,
egy kicsit motor, egy olyan képz?dmény, amihez hasonlóból a nem is távoli jöv?ben
elképzelhet?, hogy sokat látunk. Majd ha kifogynak a bolygó fosszilis energiatartalékai.

Az északi ember egyszer? és letisztult vonalakat használ, ha tervez. Amit
a képen látunk, az maga a glaciális hi-tech.
Méghozzá egy abszolút versenyautós,
adrenalingazdag üléspozícióval, pár centire a talaj felett. A vezetési élmény
ebb?l következ?en nem az a klasszikus motoros: egyrészt a Magnetre nem rá,
hanem bele ül az ember, másrészt három kereke van
, ráadásul a kormányozás-kanyarodás
olyan dimenziókapuja nyílik meg, amit hibrid járm? még nem nagyon kínált (a
hidraulikának hála ugyanolyan szögben rá lehet d?lni a kanyarokra, mint kétkerek?vel).

Teljesítmény-adatokról a derék Heikki nem beszél, az 550 köbcentis benzinmotort
azonban nem volt rest három (azaz kerekenként egy) kiegészít? blokkal megsegíteni.
Ezek a mágneses egységek alaposan megemelik a járm? forgatónyomatékát, sokkal
er?teljesebb gyorsulást biztosítva annak. A szép az az egészben, hogy a benzinüzem?
er?forrás teljesen kiiktatható
, és majdnem néma csöndben, halk surrogó
hangot hallatva lehet tovahaladni. A mágneses technológiával már mások is foglalkoztak
korábban, említhetjük a Bath-i Egyetem kutatásait, vagy a holland VandenBrink
m?köd? prototípusát.

A Magnet, amellett, hogy ‘apriliásan’ sportos és agilis, ultrakönny?,
köszönhet?en az anyagválasztásnak: sok-sok karbonrost, valamennyi m?anyag és
más kompozit matériák. Észrevehet?ek manga-elemek, rajzfilm-klisék is a járm?vön,
például az ‘ujjtávon’ belülre helyezett szekvenciális váltó, vagy
a gáz/fékpedál. Az idomok alatt három lengéscsillapító dolgozik. Igazi koktél.






A részletek legalább olyan fontosak, mint a technika, mondja a finn tervez?.
Naupalää majdnemhogy mániákus figyelmet szentelt a részleteknek, olyannyira,
hogy rajzolt helyet az utas számára is a Magneten. Ami azt illeti, ez
nem egy kimondottan kellemes pozíció, senki sem lenne boldog, ha sokat kéne
szekundánsként eltöltenie. Ha sorozatgyártásra kerül a sor, ezt a dolgot mindenképpen
felül kell vizsgálni.

ugrás fel