EST. 2002

Aprilia RSV 1ooo R 2oo4

A pálya szerelmesei
pár mozdulattal eltávolíthatják a rendszámtáblát és a zavaró egységeket,
a fedélzeti számítógép – a remek formatervezésen túl – még beépített kronométerrel
is kecsegtet.

Szintén gondos mérnöki munka eredménye a súlycentralizáció, mely nagyrészt
köszönhet? a kipufogó megduplázásának (ennek ideje volt). A korábbi Titanic-szer?
megoldást felváltja hát a szimmetrikus, 2-in-1-in-2 kipufogó-rendszer.

A gép elüls? része talán a legkevésbé eredeti, ám ez sem véletlen: korunk lóer?hajhászós
tervezési trendje uniformizál egy-egy formai megoldást. A technika fejl?dése
azonban érezhet?: a korábbi 25-höz képest az RSV-R 2oo4 szerkezete mindössze
14 darabból áll, így a motor lényegesen könnyebb súlyban, illetve kezelni is
egyszer?bb (189 kg-ot nyom az R, a Factory tömege 185 kg). Figyelemreméltóan
konstruktív a CAN-line, mely csupán kett? szálon közvetíti az információkat
a szenzorok, a központi vezérlés és a fedélzeti számítógép között (a vezérlés
is új: 16 bites, azaz gyorsabb és pontosabb).

Ezzel megérkeztünk a motorhoz, Senki ne higgye, hogy csak részleteiben bütykölgették
meg mérnöki kezek: még a neve is új: V6o Magnesium. Újonnan tervezett
hengerfejek segítik a hatékonyabb h?tést, s a kompresszió aránya is némileg
n?tt, 11,4:1-r?l 11,8:1-re.

Az eredmény meggy?z?. Az RSV-R 1o2 kW-ot teljesít (138,72 LE) 9.5oo
fordulaton, 1o7 Nm-es forgatónyomatékot 7.5oo-on. Nem semmi adatok – a Ducati
999R-hez hasonlíthatók, csak hogy olasz földön maradjunk – pláne, hogy Euro-2-es,
katalizált motorról van szó.

Bivalyer?s hajtóm?höz lágy csontozat dukál, gondolták Noalében. A váz 6oo
grammal könnyebb
, mint korábban (most 965o g) és sokkal jobban centralizált,
ezenkívül alacsonyabban is van. Valamivel el?rébb került a villa, valamivel
lejjebb a nyereg, valamivel n?tt a tengelytávolság (1415-r?l 1418 mm-re). Hathatós
fogyókúrán esett át a kerékfogó, melynek súlya immár 5 kg alatti (egész pontosan
486o g), kiépítését tekintve pedig igen-igen emlékeztet az RS Cube-éra…

Nemigen változtak a fékek, sem a felfüggesztések (Showa, Sachs, Brembo) – bár
a Factory verzió tartogat meglepetéseket. Mindent egybevéve, az Aprilia
hallgatott a cikk elején említett körkérdés válaszadóira: kisebbített az RSV-n,
küllemén pedig csiszolt, mint Higgins doktor Audrey Hepburn-ön a My Fair Lady-ben;
ezenkívül a modelleket lélegzetelállító dotációval szerelte föl.

Az árakról: 14.ooo euró az RSV 1ooo R, 17.ooo az RSV 1ooo F Factory
– a modellek piaci megjelenése szeptembert?l várható.

ugrás fel