EST. 2002

Aprilia Tuono V4R: versenymotorral a közértbe

Nem siették el a fejlesztést a noalei gyártó mérnökei: a Tuono V4-et – igaz, akkor még az el?z?, els? generációs RSV4 Factory-ból építve – már 2009. júliusától folyamatosan fejlesztették, csiszolgatták olasz versenypályákon, a tesztekr?l mi is rendre beszámoltunk. De immár nem kell homályos lesifotókra hunyorítanunk, itt a végtermék, a 2011-es Aprilia Tuono V4R.

Az RSV4 superbike levetk?ztetésével egy veszett fenevadat állítanak az utcára Apriliáék, ahogy ?k fogalmaznak: a Tuono V4 R „azoknak a lelkes elvetemülteknek készül, akik még a sarki közértbe is versenymotorral mennének legszívesebben.” – és ezzel össze is foglaltuk nagyjából, hogy mir?l szól a Tuono V4R: ? a legbrutálisabb, legkisebb, leger?sebb olasz superbike csupasz változata.

Kvalitásaival kapcsolatban tehát, mint sportmotor, senkinek sem lehetnek kétségei, ám azon a Tuono V4-védjegyként a történelembe vonuló fejidomon még lehetett volna mit csiszolni, és ezt nem mi, hanem a márka elkötelezett hívei mondják – persze az RSV4 gyönyör?sége által megrészegülve. Szó mi szó, az RSV4 arca sokkal kevésbé osztja meg a véleményeket, mint a Tuono V4 projektoros fényszórósa, de mint általában, most is csak annyit tudunk javasolni: nézzetek rá él?ben is véleményalkotás el?tt, hiszen a fotók, mint tudjuk, nem adják vissza a teljes 3D-s élményt.

A Tuono V4R megalkotásánál az alapváltozatú RSV4 R-t vették alapul, de a legújabb generációs RSV4 APRC SE (milyen szép neve van…) elektronikáját nem hagyták ki a buliból. A fejlett elektonikus motorvezérlést – némileg átfarigcsálva – az APRC-r?l, a futóm?vet és a fékeket az RSV4 R-r?l emelték rá az új csupaszra.

A tank és a váz változatlan maradt, a hátsó traktust azonban át kellett alakítaniuk, hiszen egy Tuono hátuljára sokkal nagyobb valószín?séggel merészkedik majd fel bárki, mint az RSV4 kakasül?jére: új a segédváz és az idomok, a hátsó ülés sokkal nagyobb lett, és még kapaszkodókat is kialakítottak alatta, a farokidomba süllyesztve, amúgy Honda CB1000R stílusban. Az effajta kapaszkodó alkalmatosságok persze csak dísznek, vagy végszükség esetére jók, aki próbált már közvetlenül a feneke alatt fogást találni, tudja…

A 999, 6 köbcentis, 65 fokos V4-es blokk els? három sebességi fokozatát lerövidítették utcai használatra, de ennél többet, isten igazából nem változtattak rajta. Az er?t – kizárólag elektronikai úton – 162 lóer?ig fogták vissza, a nyomaték 110 Nm lett, ami viszont már 1000 fordulattal az RSV4 csúcsa alatt a rendelkezésünkre áll. Az új kipufogórendszer két kilóval könnyebb az RSV4 R rendszerénél.

Az RSV4 APRC SE-ben megismert elektronikai tobzódás a Tuono V4R-nek is a sajátja lett. Az Aprilia Performance Ride Control néven emlegetett, két giroszkópot és két gyorsulásérzékel?t is felhasználó elektro-együttes tartalmazza a superbike-nál részletezett, nyolc fokozatban állítható ATC ’kipörgés-gátlót’ (Aprilia Traction Control), az egykerekezésgátló AWC-t (Aprilia Wheelie Control), az AQS nev? (Aprilia Quick Shifter) gyorsváltó elektronikát, és a superbike-on valóban hasznos, ám egy utcai motoron megkérd?jelezhet? fontosságú ALC-t, azaz az Aprilia Launch Control nev? rajtelektronikát.

Vérbeli versenymotor tehát az új Tuono V4R, akárcsak az RSV4, csak idomok és csutkakormány nélkül. Az Aprilia által közzétett képek egyel?re nem mutatják a motor hátulját, pedig a hátsó lámpára kíváncsiak volnánk még, ahogy a motor árára is, de nagyon. Az Aprilia RSV4 R jelenleg 4.299.900 forintos listaáron szerepel a Mille Motor árlistájában, a Factory 5,4 millió. Az, hogy a Tuono V4R képes lesz megszorongatni sportosságával az összes utcán lév? csupaszt, az nem lehet kétséges, kérdés, hogy az árversenyben milyen pozíciót fog tudni felvenni.

ugrás fel