800 cm³-es korszakának végére a MotoGP mez?ny siralmas állapotba került. A rajtrács igencsak kiürült, a gyártók lelkesedése megcsappant, a csapatok anyagi nehézségekkel küszködtek. 2011 végére mindössze tizenhét állandó induló maradt, a Suzuki egyetlen versenyz?vel szerepelt, és 2012-ben teljes visszavonulásra készült.
Ma újra egészen mást mutat a kép. A CRT csapatok beváltották a hozzájuk f?zött reményeket: a gyártók rajtuk keresztül ismét elkezdték benépesíteni a rajtrácsot, relatíve kedvez?bb költségek mellett juthatnak fejlesztésekhez, és a speciális elektronika jelentette költségcsökkenés is vonzza a gyártókat a MotoGP-be való visszatérésre.
A Suzuki már tesztel, 2015-ben teljes er?bedobással tér vissza, az Aprilia pedig a 2016-os ismételt pályára lépésen dolgozik. A közelmúltban a motogp.com-nak adott interjújában Romano Albesiano, az Aprilia Corse új feje vázolta a terveiket. Az olasz gyár továbbra is az IODA csapattal dolgozik 2014-ben, adatokat gy?jtenek az elektronikáról és a gumikról, amit felhasználnak a 2016-os visszatérést célzó teljesen új projektjükben. Az új motor tesztelését 2015-ben kezdik, elképzelhet?, hogy néhány wild cardos szereplésre is sor kerül az év folyamán, 2016-tól pedig a teljes évadban jelen lesznek. A MotoGP szabályai 2016-tól ismét egységesek lesznek – és nagyon hasonlóak az idei Open kategória szabályaihoz -, aminek köszönhet?en a visszatérés id?zítése pénzügyi szempontból is ideális lesz abban az évben.
Az Aprilia új MotoGP motorja valószín?leg nem fog messzire eltávolodni az RSV4 alapoktól, bár a blokk és a vázgeometria bizonyára nem marad érintetlen. A blokk várhatóan megszabadul azoktól a kompromisszumos megoldásoktól, amelyekkel a sorozatgyártásból adódó költséghatékonysági elvárásoknak kellett megfelelniük.
Az Aprilia és a Suzuki visszatérése nagyot lendít majd az életen a rajtrácson. Az elmúlt két évben folyamatosan huszonnégy indulónak volt helye, a Dorna célja huszonkett?, nagyjából azonos technikai feltételekkel m?köd? motor felsorakoztatása. Ezt részben a Bridgestone-nal való megállapodás diktálja, a gumigyártó huszonkét induló számára biztosít ingyen gumit a versenyek során. A létszámkorlátozást a természetes szelekció fogja segíteni: az utolsó helyen végz? csapattól a Dorna megvonja az anyagi támogatást, és a Moto2 felé tereli a továbbiakban. Az újonnan belép? csapatok az els? évben szintén nem élhetnek a Dorna támogatásával, el?bb bizonyítaniuk kell pénzügyi stabilitásukat.
A Suzuki felbukkanásával a legkisebb csapatok – a PBM, az Avintia és az IODA Racing – alatt rezeg a léc legjobban, akár úgy is dönthetnek, hogy eladják rajthelyüket a Suzukinak. Az ár elég borsos, a Speedweek jól értesült forrásai szerint akár két millió euró körül is lehet. A vev? alkupozícióját javítja, hogy három potenciális eladó is van, viszont más új belép?kr?l is szárnyra kaptak hírek (a Michael Bartholemy vezette Marc VDS Racing), amik szintén az árak emelkedését okozhatják.
A Suzuki és az Aprilia visszatérése más gyártókra is bátorítóan hathat, kérdés például, hogy az Avintiával szoros kapcsolatot ápoló Kawasaki hogyan vélekedik a kérdésr?l. Eddig úgy t?nik, a ZX10R-rel tökéletesen elégedettek a WSBK-ban, ami várhatóan a jöv? évt?l életbe lép? EVO szabályozás mellett is versenyképes marad. Bár a MotoGP részvétel költségei jelent?sen csökkentek – a Kawasaki állítólag több mint 65 millió eurót költött el itt évente, ami nagyjából azonos a Yamaha költésével, és 10-20 millióval kevesebb, mint amit a Honda fektet a kérdésbe -, még mindig nagyságrendekkel drágább, mint a WSBK sorozat. A Kawasaki WSBK költségvetése becslések szerint leginkább egy szatelit MotoGP csapatéhoz hasonlítható.
Nem a gyári csapatok visszatérése az egyetlen tényez?, ami új lendületet hoz a MotoGP-be. A Ducati úgy döntött, jöv?re a Desmosedici14 alapjára épül? versenymotorokat értékesít a Honda RCV1000R-ével azonos áron, ami a motor teljesítményének fejl?dését elnézve vonzó lehet?ség lehet.
Az LCR Honda és Lucio Checcinello is gondolkodik azon, hogy jelenlegi egyetlen versenyz?je, Stefan Bradl és az RC213V mellé még egy f? számára biztosít egy Open kategóriás motort.
A MotoGP elmúlt évei kétségtelenül nem a sportág legfényesebbjei voltak, de a 2012-ben indult, megújulást célzó kezdeményezések úgy t?nik, hozzák a várt eredményeket. Továbbra is vannak kritikus pontok, például hogy a Dorna hogyan dönt a közvetítések fizet?ssé tételér?l, de a versenyek ismét egészségesebb és izgalmasabb jöv? elé néznek.
Legutóbbi hozzászólások