EST. 2002

Az automaták császára: Gilera GP 800

Robogó? Furcsa dolog robogónak nevezni a Gilera GP 800-as modelljét, f?leg, hogy a m?szaki adatokra pillantva az automatikus áttételt leszámítva szinte csak a forma robogószer?. Minden más szempontból egy motorkerékpár benyomását kelti, teljesítményben is: hatalmas robbantás ez, amire aligha számíthatott sajtó és konkurencia: gyönyör?en és taktikusan titkolta a Gilera, hogy rekordszámba men? gépet (na jó, robogót) rejteget, hogy Milánóban álljon el? vele. Kéthengeres, V 90°-os, 839 köbcentis (négy szelepes, egytengelyes) blokkja 75 lóer?t képes felszabadítani 7.250 percenkénti fordulaton, a legnagyobb nyomaték 76,4 Nm már 5.750-en. Hihetetlen adatok: azt mesélik, hogy ilyen paraméterek mellett a járm?vel akár a 200 kilométeres óránkénti sebesség is túlszárnyalható.

A motorokat idézi a vázba fixen rögzített er?forrás és a fogasszíj végáttétel is, utóbbi megoldás nagyban emlékeztet a pár éve bemutatott Aprilia Leonardo 500-as prototípusra, ami már akkor nagy port kavart. Nagy figyelmet szenteltek a blokk megtervezésének: motorfékje többé-kevésbé olyan hatékony, mint egy hasonló lökettérfogató motorkerékpáron, s ez méginkább megkülönbözteti a GP-t a hagyományos automatikusok világától. Robosztus ferde acélváza 41 mm-es villával egészül ki, alumínium leng?villáját oldalsó, vízszintesen elhelyezett, hét fokozatban állítható rugóval szerelik.

Ekkora teljesítménnyel és súllyal (235 kg az össztömeg szárazon) világos, hogy a fékrendszer nem lehet akármilyen. El?l 300 mm átmér?j? dupla féktárcsa dolgozik együtt kétdugattyús Brembo úszó nyergekkel, a hátsó tárcsa egy jókora, 280 mm-es darab, önálló berendezéssel. A sportmotorokat idéz? felnik eltér? méret?ek (el?l 16′, hátul 15′), a gumiabroncsok is sportos vágásúak (120/70 és 160/60). Ezzel a kör bezárul: elmondható, hogy a futóm? teljes mértékben felér a motorterljesítmény színvonalára.

A kormány anyaga alumínium, a tank térfogata 16 liter. Tengelytávja 1.593 mm, ami 18 mm-rel lépi túl a T-max ?berelhetetlennek hitt terpesztését. Összességében valóban nagyon sok a motorkerékpár-gén az új Gilera DNS-ében, de a robogós irányvonalból is maradt azért: a nyereg alatti hasznos rakhelybe könnyedén befér egy zárt bukósisak, a nyereg pedig mindössze 790 mm magasan van a talajtól.

ugrás fel