Konjunktúra-összeesés, globális förgeteg, gazdasági krízis – az autó- és motorgyárak ebben a nehéz és vészterhes helyzetben egyre inkább fordulnak a kitörést és megújulást jelent? alternatív üzem? járm?vek felé. Ami eddig koncepció, szalonmakett, grafika volt csupán, abból egykett?re élet- és piacképes darab válhat. Csak figyeljünk. A hibridhajtás a gépkocsik esetében már jóideje képben van, szériában is, a motoroknál viszont úttör? vállalkozásba vág az, aki beleáll a tömeggyártásba. A Honda azt mondja, beleáll…
|
…mert nem minden válság rosszindulatú. Különösen nem, ha katalizátorként szolgál, felgyorsít olyan projekteket, amelyek környezettudatosak, gazdaságosak, fenntarthatóak. És amelyeknek alapjai, ki tudja, talán évtizedek óta a fiók legmélyén szunnyadtak. Az elektromos hajtású motorok témakörében szinte nincs olyan gyártó, aki ne dolgoztatott volna meg mérnökcsapatokat, ne vázolt volna fel nagyív? terveket – a konkrétumokig azonban egyikük sem merészelt eljutni. Konkrétumok alatt szériában gyártott és kereskedelmi forgalomba állított, promócióval megtámogatott modellt, értékesítést és felhasználókat értünk. Tisztelet persze a kivételnek, az egy szem Vectrixnek, amelynek van egy tisztességesen piacra bocsátott elektro-robogója, meg mellé egy tervként ismert sportmotorja és a másik szem Quantya konstrukt?rt Svájcból, amely egy endurót készített el az arra fogékonyaknak. Nem sok. Ráadásul kis gyárak, nagy bátorsággal megáldva bár, de a tömegsiker sansza nélkül.
|
|
|
De ha megmoccannak az igazán nagyok, akkor talán hihetjük, hogy megérett az id?. Nemrég adtunk hírt a KTM munkájáról (lásd Kapcsolódó bemutató), az osztrákok hamarosan elkészülnek az elektromos terepbringával, ami kell?képpen Ready To Race-es lesz.
|
|
|
A Honda elnöke révén fogadta: stratégiailag alapoz a motoros üzletágra, és keményen fejleszt. Amit ígérnek, ?k meg szokták tartani. Nagy teljesítmény? elektromos motor (vagy robogó) – , amellyel már most el?rehaladott állapotban vannak. Egy év múlva kijön a modell, 2009 végén a tokiói motorkiállításon talán még prototípusként, a 2010-es modellévben végleges alkotásként. A korábban (lásd Kapcsolódó magazinhír) már idézett sajtótájékoztatón Fukui Honda-elnök mellett ott volt Makoto Yoda is, az akkumulátorokat és telepeket gyártó Yuasa vezére – ?k lesznek az aranyszárnyasok partnerei ebben a m?veletben.
Legutóbbi hozzászólások