Brnóban a Flammini fivérek ismét felemelték mutatóujjukat és újra köhintettek egyet, ezúttal már öblösebbet. Ne legyenek illúzióink, a hidegháború nemcsak, hogy megkezd?dött, de konkrétan dúl is már egy ideje a két nagy aszfaltos vb-sorozat, a ‘GP’ és az ‘SBK’ között. Nem csoda, hogy a színvonalban és mozgalmasságban (meg mellesleg sok más paraméterben is) a Dornáék mutatványát elver? Superbike szervez?i kijelentik: keresztbe fognak feküdni minden olyan megoldásnak, amely ellentétes azon alapeszmével, miszerint széria-származék motorok és er?források csak az ? sorozatukban futhatnak. A Dorna szerint minden csak értelmezés kérdése.
A cseh futam hétvégéjén a sportdiplomáciára is figyelnünk kellett, nem csak a pálya történéseire. Maurizio és Paolo Flammini, az SBK-jogtulajdonos Infront Motor Sports vezet?i a fent beharangozott sikamlós témát érintették sajtótájékoztatójukon. ‘K?keményen ellen?rzésünk alatt tartjuk a helyzetet’ – mondta Maurizio, miután folyosói pletykának nevezte a Dorna dzsípí-szériásítási törekvését. ‘Kijelenthetem, hogy kötünk, a FIM és a Dorna között kiváló az együttm?ködés, és mindannyiunk meggy?z?dése, hogy két bajnokság jobb, mint egy. Csakhogy a pletykák egyre intenzívebbé kezdenek válni, emiatt jobbnak láttuk kikérni a Nemzetközi Szövetség állásfoglalását. A szövetség minden eddiginél szélesebb támogatásáról biztosított minket.’
Ezpeleta (jobbra) minden lehet?séget megpróbál megragadni, amivel MotoGP-jét ‘fejlesztheti’, Flamini (balra) próbál rá sem hederíteni, de a Moto1 miatt ez most nagyon nem megy neki.
‘Éppen emiatt hívtuk össze ezt a sajtótájékoztatót’ – pontosított aztán az olasz menedzser. ‘Hogy tiszta legyen mindenki számára: a FIM garantálja szent és sérthetetlen, szerz?déses jogainkat. Eszerint minden, ami szériából származik, a mi kompetenciánk versenyeztetni. Nem lehetséges tehát, hogy normálisan, utcára gyártott és eladott blokkokat fogadjon be a MotoGP. Teljesen mindegy, hogyan alakítják, dolgozzák át, mindenki számára világos kell, hogy legyen, mi egy széria blokk és mi nem az. Egy olyan eredet, ami nem írható le m?szaki adatokkal, sokkal inkább egy gyártási filozófiával. Egy széria blokkot nem lehet összekeverni egy prototípussal.’
Flamminiék többször aláhúzták: az, amivel mindegyre gyakrabban van tele a MotoGP rovat, a magazinjelleg? pletykák, amelyeket lépten-nyomon olvasunk Moto1-r?l, uniformizálásról, új technikai alapvetésekr?l, ezpeletai paradigmaválásról, egyebekr?l – nem valósul meg. ‘Ha mégis, akkor mi nagyon eltökélten fogjuk érvényesíteni a jogainkat. Aki ebbe fektet, vagy esetleg már fektetett pénzt, hogy MotoGP motort csináljon széria-eredet? blokkal, jobb, ha tudja: kidobott pénz. Ilyet nem lehet, sosem lehetett és ez a jöv?ben is így marad.’
Egyesek szerint a BMW S1000RR már a Moto1 szabályok ismeretében, és azokhoz igazodva készült.
Eléggé világos beszéd. Annyit azért mindenképpen javítanánk, hogy nem teljesen pletykákról van szó, hanem ugyancsak egzakt szervezkedésr?l, mármint Moto1-fronton. Minden egy bejelentéssel indult, jelesül tavaly december 11-én, mikor is a FIM versenyfelügyelete, összhangban a konstrukt?röket tömörít? MSMÁ-val deklarálta, hogy 2012-ben a királykategóriás blokkok maximális lökettérfogata a jelenlegi 800-ról 1.000 köbcentiméterre n?. Négy henger a maximum, illetve 81mm-es furat, ami – láss csodát – véletlenül (majdnem) pontosan megegyezik a jelenleg gyártás alatt lév?, kurrens utcai sportgépek jellemz? adataival. Ez lenne a Moto1.
A pontosság kedvéért mondjuk el, hogy az ‘igazi’ prototípusok a 800-asok maradnának, gyakorlatilag melléjük engednék be a ‘mélyreható átalakításon’ átesett, elprototípusosított ezreseket. Na emiatt lázad az Infront. A kérdés már csak az, mennyire lesz elég a határozott fellépés. Flammini a ‘pénzkidobós’ bekezdésnél vélhet?en a Suterre célzott, amely miután építészeti célokra kért, de nem kapott S 1000 RR blokkokat a gyártól, arra vetemedett, hogy megvette az egységeket, hogy id? el?tt elkezdje a fejlesztést.
A Moto1 széria – értsd: nem prototípus – blokkjai a superbike-ok alól rántanák ki a talajt…
De ki állítja meg ezt a folyamatot? Amikor nemzetközi hírnévnek örvend?, szakmájukban elismert, komoly összegeket megmozgató emberek (legyenek ?k Suterék vagy bárki más) hónapok-évek munkája után el?állnak egy üt?képes motorral, vajon a FIM illetékes dönt?bizottsága milyen verdiktet mond majd ki fölöttük? Mert ha a szabályt bet? szerint betartatják, akkor a szabályszeg?t büntetni, eltiltani, ésatöbbi kell. De nyilván feláll majd egy hattagú testület, amelyb?l hárman majd azt mondják, hogy ez egy átdolgozott szériamotor, hárman meg azt, hogy prototípus. Szóval elég nehéz csaták vannak még hátra, ráadásul precedens nélküliek, mert az esetlegesen citálható 2003-as WCM-Yamaha-ügyirat óta nem kicsit változtak meg a dolgok.
Hogy mi fog történni, arra roppantmód kíváncsiak vagyunk, de nem csak mi. A szériamotorok, helyesebben azok szellemisége ha betör a GP-be, az egyben a Superbike kimúlását is jelenti. Ez pedig senkinek sem érdeke, bármilyen furcsán hangozzék is. A gyáraknak sem, noha elképzelhet?, hogy néhányan a menedzserek közül örülnének egy ilyen forgatókönyvnek is. Minden a résztvev?i intelligenciáján múlik, és valószín?leg pereskedés is lesz majd, hiszen tudjuk jól, a filmbéli pisztolyt mindig el is sütik.
…csak aztán nehogy befürödjenek vele!
Az ügy kulcsszerepl?je mégsem a bíróság, hanem a szövetség lesz. Ami, tegyük mindjárt ide, nem kimondottan jó hír Flamminiéknek. Ha csak a Moto2 kategóriát vesszük (ne menjünk most bele, hogy jó-e vagy nem jó a meccs), kevesebbe kellett volna kerülnie, mint a 250, ehelyett legalább ugyanannyi, de inkább több kiadást emészt fel, mint a nyugdíjba küldött kétütem? géposztály. Az utolsó hírek szerint az idei szezon f?szerepl? gárdái közül is többen anyagi nehézségekkel küzdenek (mit mondhatnak akkor az outsiderek?)
Szóval, mi lesz a megoldás?
Legutóbbi hozzászólások