EST. 2002

Az új BMW F 800 GS Adventure

A BMW Motorrad nem csupán a nagyméret? túra-endurók piacán szerepel a legsikeresebb gyártóként, hanem F 700 GS és F 800 GS modelljeivel a középkategóriájú endurók körében is éllovasnak számít.

Szöveg és képek: BMW

BMW F 800 GS Adventure

Az új F 800 GS Adventure e vezet? pozíciót er?síti tovább. Az F 800 GS dinamikus, kifejezetten a terepezésre összpontosító karakterének alapjain az Adventure az agilitás, a sokoldalú túra-alkalmazhatóság és a magas színvonalú terepes képességek optimális ötvözetét kínálja. A nagysiker? boxermotoros GS Adventure modellek nyomdokain és példája nyomán most újabb vérbeli GS Adventure koncepció jelenik meg a túramotorosok, világjárók és endurósok számára a középkategóriában.

BMW F 800 GS Adventure

Az új F 800 GS Adventure az F 800 GS bevált és karakteres, vízh?tés?, hengerenként négyszelepes, kéthengeres er?forrását vette át. E korszer?, 798 köbcentiméteres aggregát elektronikus benzinbefecskendezéssel, szabályozott katalizátorral és hatfokozatú sebességváltóval készül. Teljesítménye 7.500-as percenkénti fordulatszámnál változatlanul 63 kW (85 LE), s 83 newtonméter maximális forgatónyomatékát 5.750 percenkénti fordulatnál adja le, mindvégig érzékeny gázadási reakciókkal, intenzív vonóer?vel és kedvez? üzemanyag-fogyasztási értékekkel szolgálva.

Technika és felszereltség világutazóknak

Akárcsak az F 800 GS, az Adventure is robusztus és nagy torziós merevség? cs?vázra épül, a tekintélyes hatótáv szolgálatában álló, 24 literesre növelt üzemanyagtartály (+8 liter az F 800 GS tankjához képest) okozta terhelést a meger?sített hátsó vázkeret veszi fel. Az F 800 GS felszereltségéhez hasonlóan az Adventure is már alapkivitelében tartalmaz blokkolásgátló berendezést (ABS). Az olyan fejlett biztonsági és menetdinamikai rendszerek, mint az elektronikus kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC) illetve az Elektronikus futóm?állítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA) gyári extrafelszerelésként állnak rendelkezésre. A BMW F 800 GS modellel együtt így az F 800 GS Adventure a piac legbiztonságosabb középkategóriájú túra-endurójaként szerepel a palettán.

Az F 800 GS Adventure emellett az ASC rendszerhez extraként az új enduro-üzemmódot is kínálja. A vezet? ekkor a terepes használat során egyszer? gombnyomással emelheti meg az ABS és az ASC rendszereinek beavatkozási küszöbértékeit, laza talajon is optimális gyorsulási illetve lassulási értékek mentén élvezve a motorozás még dinamikusabb élményét.

BMW F 800 GS Adventure

Új, kimondottan férfias stílusú burkolata az F 800 GS Adventure világjáró-karakterét is kiemeli, amelyhez szintén új és különösen kényelmes ülése, a szél és az es? elleni fokozott védelem jegyében megnövelt szélvéd?je, illetve kéz-protektorai is nagyban hozzájárulnak. Az F 800 GS Adventure felszereltségét széles enduro-lábtartók, állítható és meger?sített lábfék-kar, valamint motorvéd? cs?idom és egyidej?leg az üzemanyagtartály védelmeként is szolgáló oldaldoboz-tartó teszi teljessé.

A piaci bevezetésre BMW F 800 GS Adventure „Launch Edition”

Az új F 800 GS Adventure piaci bevezetésére jelenik meg az ezer példányban készül? „Launch Edition” különleges változat is. Az F 800 GS Adventure „Launch Edition” egyéni stílusjegye „Matt Sandrover” színe, amely három felszereltségi csomaggal kombinálható. A komfort-csomagban fedélzeti számítógép, markolatf?tés és középállvány szerepel, míg az enduro-csomaggal a „Launch Edition” kivitel is rendelkezhet az ASC rendszerével és annak enduro-üzemmódjával. A felszereltségi kínálatot a kiegészít?k csomagja teszi teljessé, zárható alumínium csomagtartódoboz-készletével, topcase-tartójával, valamint a BMW Motorrad Navigator Adventure navigációs rendszerrel (a megfelel? tartóval és kábellel).

BMW F 800 GS Adventure

Az új BMW F 800 GS Adventure különlegességei az F 800 GS felszereltségével összevetve:

  • Az F 800 GS sokoldalú alapkoncepciójának átvétele er?teljes kéthengeres motorral és magas fokú mozgékonyságot biztosító futóm?vel, ám mindemellett jelent?sen fokozott terepes képességek és világjáró-karakter
  • Hangsúlyosan robusztus és férfias GS Adventure Design burkolati elemek
  • A nagyméret? hátsó üzemanyagtartály ellenére is kiegyensúlyozott arányok
  • 24 literesre megnövelt üzemanyagtartály (+ 8 liter)
  • Mintegy 120 kilométerrel megnövelt hatótáv
  • Szériakivitelben blokkolásgátló berendezés (ABS), gyári extrafelszerelésként vagy különleges kiegészít? formájában elektronikus kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC)
  • Új extraként enduro-üzemmód az ASC rendszerhez
  • Gyári extrafelszerelésként Elektronikus futóm?állítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA)
  • Meger?sített hátsó vázkeret
  • Még kényelmesebb ülés
  • Nagyméret? szélvéd?
  • Széles enduro-lábtartók
  • Állítható és meger?sített lábfék-kar
  • Motorvéd?-cs?
  • Egyidej?leg az üzemanyagtartály védelmeként is szolgáló oldaldoboz-tartó
  • Gyári extrafelszerelések és különleges kiegészít?k széles kínálata

A legfontosabb m?szaki eltérések áttekintése:

                                                        BMW F 800 GS Adventure           BMW F 800 GS

Üzemanyagtartály térfogata:              24 liter                                            16 liter

Ülésmagasság alapkivitelben:             890 mm                                          880 mm

   Ülésmagasság:                                  860 mm                                           850 mm

      Alacsonyított kivitel elérhet?:                    nem                                                igen, 820 mm

Saját tömeg (DIN):                              229 kg                                            214 kg

Terhelhet?ség:                                    225 kg                                            230 kg

          Méretek                                 2.305/925/1.450 mm                      2.300/920/1.345 mm

Fogyasztás, 90/120 km/h:                    4,3/5,7 l                                          3,8/5,2 l

BMW F 800 GS Adventure

BMW GS Adventure – a motoros kalandok szinonimája

Motorkerékpárral bejárni a Föld legtávolabbi tájait, ott is továbbmenni, ahol mindenki más már visszafordulna – ezt kínálják immár sok éve a nagy BMW GS Boxer sorozat Adventure modelljei. Az F 800 GS Adventure formájában a BMW Motorrad els? ízben kínálja e koncepcióját a középkategóriájú endurók szegmensében is, amely a boxer-család GS Adventure tagjaihoz hasonlóan kimondottan a nehéz körülmények közötti terepes bevetésekre összpontosít.

Nyomatékos és rendkívül kulturált járású „sorkettes” er?forrás

Akárcsak az F 800 GS, úgy az F 800 GS Adventure is a különösen kompakt felépítés?, 8,3 fokban el?re megdöntve beépített, hengerenként négyszelepes, soros kéthengeres motorral készül. Összlökettérfogata 798 köbcentiméter, elektronikus benzinbefecskendezéssel és szabályozott katalizátorral m?ködik, s hatfokozatú sebességváltóhoz csatlakozik. Érzékeny gázadási reakciói, meggy?z? vonóereje és csekély üzemanyag-fogyasztása egyaránt alapvet? erényei között szerepel. Egyedülálló a sorozatgyártású motorkonstrukciók körében a kiegészít? hajtókarral megoldott tömegkiegyenlítés, amely az els? és másodrend? tömeger?ket csaknem teljes mértékben kiegyenlítve gondoskodik a kéthengeres messzemen?kig rezgésmentes üzemér?l. A folyadékh?tés? er?forrás 7500-as percenkénti fordulatszámnál változatlanul 63 kW (85 LE) teljesítménnyel szolgál, maximális forgatónyomatéka pedig 5750-es percenkénti fordulatnál 83 newtonméterre adódik.

BMW F 800 GS Adventure

Robusztus futóm? meger?sített hátsó vázzal és blokkolásgátlóval

Az új F 800 GS Adventure az F 800 GS robusztus és jól bevált, magas torziós merevség?, cs?váz-rendszer? acél vázszerkezetére épül, amely a motort is tehervisel? elemként integrálja. A tervez?k a csomólemezekkel meger?sített kormányagy-rögzítést és az egyrészes, kokillaöntési eljárással készült kett?s alumínium leng?kart is változatlanul hagyták. Egyedül a négyszöglet? acélcs?-profilból készült hátsó vázat er?sítették meg, amely így biztosan megfelel a nyolc literrel megnövelt üzemanyagtartály, illetve a fokozott terepes használat igénybevételének. Mint a BMW minden sorozatgyártású motorkerékpárja, az új F 800 GS Adventure is már alapkivitelében blokkolásgátló berendezéssel (ABS) készül, s mint az F 800 GS felszereltségében, az Adventure fékrendszerében is a Bosch 9M BMW különösen könny? és kompakt kétcsatornás rendszere dolgozik. E technika a még érzékenyebb reakciók szolgálatában lineáris szabályzású belép?szelepekkel, illetve olyan kerékfordulatszám-érzékel?kkel készül, amelyek önm?köd?en felügyelik a szenzor és az érzékel?-kerék közötti távolságot. A blokkolásgátló – például lendületes terepmotorozáskor – a motoros kívánsága szerint gombnyomásra ki is kapcsolható.

Elektronikus futóm?állítás (ESA) gyári extrafelszerelésként

Gyári extrafelszerelésként, s a középkategóriájú endurók piaci szegmensében egyedülálló megoldásként szerepel a palettán az Elektronikus futóm?állítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA) rendszere. E technikával a motoros – mint az F 800 GS esetében – igen kényelmesen, a bal oldali kormányarmatúráról egyszer? gombnyomással, s akár menet közben is állíthatja a hátsó rugóstag széthúzási csillapítását. Az elektronikus szabályzás a motoros által választott „Komfort”, „Normal” vagy „Sport” üzemmód szerint határozza meg a csillapítás optimális karakterisztikáját, majd ennek megfelel?en állítja át a rendszert. A m?veletet a lengéscsillapítóra épített kisméret? és könny? léptet?motor végzi, miközben a m?szeregységen a megfelel? szimbólum jelzi a változást. A rugótalp ezzel szemben manuálisan, a jól hozzáférhet? kézikerékkel állítható.

BMW F 800 GS Adventure

Kipörgésgátló (ASC) gyári extrafelszerelésként

Ugyancsak egyedülálló technika a középkategóriájú endurók szegmensében – akárcsak az F 800 GS esetében – a BMW Motorrad kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC) vezet?i segédrendszere. E kipörgésgátló az útfelület és a hátsó kerék közötti pillanatnyi súrlódási tényez? függvényében korlátozza szükség szerint a motor forgatónyomatékát, így id?ben elejét veszi a hátsó kerék hajtásából ered? megcsúszásának (kipörgésének). Az eredmény pedig még hatékonyabb vonóer?-átadási képességekben, illetve a fokozott biztonságban érzékelhet?. Amennyiben a motoros nem kíván beavatkozást a motor szabályzásába, a berendezést – akár menet közben is – egyszer? gombnyomással ki is kapcsolhatja.

A középkategória további újdonságaként kínálja az F 800 GS Adventure kipörgésgátló (ASC) opcionális rendszeréhez külön extraként rendelhet? enduro-üzemmódot. A motoros ekkor a m?útról a terepre letérve kényelmesen, a kormányról válthat e menetprogramra, az ASC és a blokkolásgátló (ABS) rendszerek m?ködésének e speciális, terepes változatára. E móduszban az ASC és az ABS egyaránt magasabb beavatkozási küszöbértékek mentén dolgozik, valamivel nagyobb kipörgést téve lehet?vé a hátsó kerék számára. Ennek eredményeképpen laza talajon kedvez?bb gyorsulási és lassulási értékek érhet?k el, a terepmotorozás még dinamikusabb és aktívabb élménye mellett. Az enduro-üzemmód csak az extrafelszerelésként kínált ASC berendezéssel együtt, az enduro-csomagban rendelhet?, de az ASC a továbbiakban is – önállóan is – rendelkezésre áll.

BMW F 800 GS Adventure

Új dizájn és a további felszerelésekkel még hangsúlyosabb világjáró-karakter

Az új F 800 GS Adventure specifikus felszerelések egész sorával kíván megfelelni világjáró enduró karakterének, amellyel a világ legtávolabbi zugai is megbízhatóan és biztonságosan fedezhet?k fel.

Az új F 800 GS Adventure már megjelenésében is az élmények és kalandok megtestesít?je. A nagyméret? boxermotoros GS Adventure stílusában fellépése autentikus, s kimondottan férfias és robusztus. A markáns és oly jellegzetes „GS Flyline” minden tekintetben zavartalanul érvényesülhet.

Az új F 800 GS Adventure az ergonómia és a kényelem területén az F 800 GS modelléhez képest komfortosabb, s valamivel magasabb ülésével is jelzi világjáró karakterét, amelyen a hosszú napi etapok még könnyebben teljesíthet?k. Alacsonyabb kivitel? ülés extrafelszerelésként kapható. A nagyobbra méretezett szélvéd? még hatékonyabb védelemr?l gondoskodik az es?vel és a széllel szemben, de masszív markolatvéd?k, illetve állítható kuplung és fékkar is rendelkezésre áll.

BMW F 800 GS Adventure

A fokozott terepes használhatóság elemei a rezgéscsillapító hatású, a terepes bevetések során eltávolítható gumifelülettel kialakított enduro-lábtartók. A lábfék-kar állítható kialakítása még terepen, álló testtartással is hatékonyan segíti a hátsó fék optimális adagolhatóságát. Az úttalan utak gyakran zord körülményeihez igazodik a lábfék-kar meger?sített konstrukciója, valamint motorvéd? cs?idom és egyidej?leg az üzemanyagtartály védelmeként is szolgáló oldaldoboz-tartó. A 24 literes tank 8 literrel nagyobb az F 800 GS tartályánál, nagyjából 120 kilométerrel növelve a hatótávot.

F 800 GS Adventure „Launch Edition” széles kör? felszereltséggel a piaci bevezetésre

Az új F 800 GS Adventure piaci bevezetésére jelenik meg ezer darabra limitált sorozatban a gazdag felszereltség? „Launch Edition” speciális modellváltozat. Az eleve széles kör? alapfelszereltség így a matt „Sandrover” szín? F 800 GS Adventure „Launch Edition” esetében három további csomaggal b?víthet?. A komfort-csomagban fedélzeti számítógép, markolatf?tés és f?sztender szerepel, míg az enduro-csomag esetén a „Launch Edition” kivitel is rendelkezhet az ASC rendszerével és annak enduro-üzemmódjával. A felszereltségi kínálatot a különleges kiegészít?k csomagja teszi teljessé, zárható alumínium csomagtartódoboz-készletével, fels? doboz (Topcase) tartójával, valamint a BMW Motorrad Navigator Adventure navigációs rendszerrel (a megfelel? tartóval és kábellel).

BMW F 800 GS Adventure

Gyári extrafelszerelések és kiegészít?k a széles kör? egyéni kialakítási lehet?ségek szolgálatában

Az új F 800 GS Adventure egyéni igények szerinti felszerelésére és kialakítására a BMW Motorrad jól megszokott, gyári extrafelszerelések és kiegészít?k igen széles kör? kínálatával áll rendelkezésre.

Az extrafelszerelések gyárilag, közvetlenül az összeszerelési folyamat során kerülnek a motorkerékpárokra, a kiegészít?ket pedig a BMW Motorrad márkaszerviz vagy akár személyesen az ügyfél szerelheti fel. A motorkerékpárok felszereltsége így igény szerint utólagosan is b?víthet?.

Extrafelszerelések

  • Kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC)
  • Elektronikus futóm?állítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA)
  • Teljesítmény-csökkentés 35 kilowattra (48 LE)
  • Jellegmez?-variáció normálbenzinhez (ROZ 91)
  • Alacsony kialakítású ülés
  • Középállvány
  • Komfort-csomag: fedélzeti számítógép, markolatf?tés, középállvány
  • Új: enduro-csomag: ASC, enduro-üzemmód
  • Biztonsági csomag: ASC és ESA rendszerek
  • Új: terepes gumiabroncsok
  • Új: LED-technikájú kiegészít? fényszóró
  • LED-technikájú irányjelz?k
  • Riasztóberendezés

Kiegészít?k:

  • Biztonság
  • Kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC)
  • LED-technikájú kiegészít? fényszóró
  • Riasztóberendezés
  • Protektorok (kicsi és nagy) a kézvéd? cs?re
  • Légterel? a protektorhoz (nagy)
  • Rakodódoboz és -táska program
  • Tartó (nagy) az alumínium topcase számára
  • Alumínium csomagtartó-doboz
  • Bels? táska az alumínium csomagtartó-dobozhoz
  • Alumínium topcase
  • Tanktáska, vízálló
  • „Softbag Sport” puha csomagtartó-táska, kicsi
  • „Softbag Sport” puha csomagtartó-táska, nagy
  • Enduro hátsó csomagtartó-táska
  • Design
  • Új: színezett szélvéd?
  • LED-technikájú irányjelz?k
  • Hang
  • Akrapovic sportkipufogó
  • Ergonómia és kényelem
  • Szélterel?-készlet
  • Markolatf?tés
  • Alacsony kialakítású ülés
  • Sárvéd?-hosszabbítás hátul
  • Navigáció és kommunikáció
  • Új: „BMW Motorrad Navigator Adventure” navigációs rendszer
  • Tartó a navigációs rendszerhez, kábel és szerel?készlet
  • „Function” táska navigációs rendszerhez
  • Karbantartás és technika
  • Szerviz szerszámkészlet
  • Teljesítmény-csökkentés 35 kilowattra (48 LE)
  • Középállvány
  • Különleges kiegészít?k csomagja
  • Alumínium csomagtartódoboz-készlet
  • Topcase-tartó
  • „BMW Motorrad Navigator Adventure” navigációs rendszer tartóval és kábellel

BMW F 800 GS Adventure

Színek – Az új F 800 GS Adventure két új színével is kifejezésre juttatja kalandra termett karakterét. A „Matt Sandrover” árnyalat közvetlenül utal az F 800 GS Adventure kalandvágyó egyéniségére, kifejezetten robusztus és férfias megjelenés mellett. Piros (Racing red) színében az F 800 GS Adventure ezzel szemben különösen könnyed és sportos hatást kelt, dinamikus karakterét emelve ki leginkább.

BMW F 800 GS Adventure

M?szaki adatok

 

 

BMW F 800 GS Adventure

Motor

 

 

Összlökettérfogat

cmł

 

798

Furat/löket

mm

 

82/75,6

Max. teljesítmény

kW (LE)

 

63/85

fordulatszámnál

min-1

 

7.500

Max. forgatónyomaték

Nm

 

83

fordulatszámnál

min-1

 

5.750

Konstrukció

 

Vízh?tés?, soros, kéthengeres négyütem?

S?rítési arány; üzemanyag

 

 

12,0 : 1; szuper, ólmozatlan (95 ROZ)

Szelepvezérlés

 

DOHC (kett?s felülvezérelt vezérm?tengely), szelepemel?k

Szelepszám hengerenként

 

 

4

Ř szívó-/kipufogószelepek

mm

 

32/27,5

Ř fojtószelep

mm

 

46

Keverékképzés

 

Elektronikus szívócsatorna-befecskendezés,

BMS-KP motormenedzsment-rendszer

Kipufogógáz-tisztítás

 

 

Szabályozott hármas hatású katalizátor

 

 

 

 

Elektromos rendszer

 

 

 

Generátor

W

 

400

Akkumulátor

V/Ah

 

12/14

Fényszóró

 

Távolsági / tompított fény: 12 V/55W, halogén

Hátsó lámpa

 

LED-technikájú féklámpa és hátsó helyzetjelz? világítás

Önindító

kW

 

0,9

 

 

 

 

 

Sebességváltó/er?átvitel

 

 

 

Tengelykapcsoló

 

Mechanikus m?ködtetés?, többtárcsás, olajfürd?s

Sebességváltó

 

 

Körmös kapcsolású, hatfokozatú

Primer áttétel

 

 

1,943

Fokozatok áttételei   I.

:1

 

2,462

                                II.

:1

 

1,750

                                III.

:1

 

1,381

                                IV.

:1

 

1,174

                                V.

:1

 

1,042

                                VI.

:1

 

0,960

Hátsókerék-hajtás

:1

 

Lánc

Végáttétel

:1

 

2,625

 

 

 

 

Futóm?

 

 

 

Vázkonstrukció

 

Acél cs?váz, amelyben a motor is tehervisel? elem

Els? kerékfelfüggesztés

 

Fordított (upside-down) teleszkópvilla, Ř 43 mm

Hátsó kerékfelfüggesztés

 

Egyrészes, öntött, kett?s alumínium leng?kar

Rugóút elöl/hátul

mm

 

230/215

 

 

 

 

Utánfutás

mm

 

117

Tengelytáv

mm

 

1.578

Villaszög

fok

 

64

Fék elöl

 

Hidraulikus m?ködtetés? kett?s tárcsafék, Ř 300 mm,

kétdugattyús úszónyereg

Fék hátul

 

Hidraulikus m?ködtetés? szimpla tárcsafék, Ř 265 mm,

egydugattyús úszónyereg

Blokkolásgátló (ABS)

 

Szériafelszerelésként BMW Motorrad ABS, kikapcsolható

Kerékpánt

 

 

Küll?s

                               elöl

 

 

2,15 x 21′

 

                               hátul

 

 

4,25 x 17′

 

Gumiabroncs          elöl

 

 

90/90 R21

                               hátul

 

 

150/70 R17

 

 

 

 

Méret- és tömegadatok

 

 

 

Hosszúság

mm

 

2.305

Szélesség visszapillantó tükrökkel / anélkül

mm

 

925/895

Ülésmagasság (vezet? nélkül)

mm

890 (extraként 860)

Menetkész saját tömeg (DIN)

kg

 

229

Megengedett legnagyobb össztömeg

kg

 

454

Üzemanyagtartály térfogata

l

 

24

 

 

 

 

Üzemanyag-fogyasztás és menetteljesítmények

 

 

Üzemanyag-fogyasztás

 

 

 

90 km/h

l/100 km

 

4,3

120 km/h

l/100 km

 

5,7

Gyorsulás

 

 

 

0 – 100 km/h

s

 

4,1

Végsebesség

km/h

 

193

           

 

ugrás fel