A BMW Motorrad nem csupán a nagyméret? túra-endurók piacán szerepel a legsikeresebb gyártóként, hanem F 700 GS és F 800 GS modelljeivel a középkategóriájú endurók körében is éllovasnak számít.
Szöveg és képek: BMW
Az új F 800 GS Adventure e vezet? pozíciót er?síti tovább. Az F 800 GS dinamikus, kifejezetten a terepezésre összpontosító karakterének alapjain az Adventure az agilitás, a sokoldalú túra-alkalmazhatóság és a magas színvonalú terepes képességek optimális ötvözetét kínálja. A nagysiker? boxermotoros GS Adventure modellek nyomdokain és példája nyomán most újabb vérbeli GS Adventure koncepció jelenik meg a túramotorosok, világjárók és endurósok számára a középkategóriában.
Az új F 800 GS Adventure az F 800 GS bevált és karakteres, vízh?tés?, hengerenként négyszelepes, kéthengeres er?forrását vette át. E korszer?, 798 köbcentiméteres aggregát elektronikus benzinbefecskendezéssel, szabályozott katalizátorral és hatfokozatú sebességváltóval készül. Teljesítménye 7.500-as percenkénti fordulatszámnál változatlanul 63 kW (85 LE), s 83 newtonméter maximális forgatónyomatékát 5.750 percenkénti fordulatnál adja le, mindvégig érzékeny gázadási reakciókkal, intenzív vonóer?vel és kedvez? üzemanyag-fogyasztási értékekkel szolgálva.
Technika és felszereltség világutazóknak
Akárcsak az F 800 GS, az Adventure is robusztus és nagy torziós merevség? cs?vázra épül, a tekintélyes hatótáv szolgálatában álló, 24 literesre növelt üzemanyagtartály (+8 liter az F 800 GS tankjához képest) okozta terhelést a meger?sített hátsó vázkeret veszi fel. Az F 800 GS felszereltségéhez hasonlóan az Adventure is már alapkivitelében tartalmaz blokkolásgátló berendezést (ABS). Az olyan fejlett biztonsági és menetdinamikai rendszerek, mint az elektronikus kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC) illetve az Elektronikus futóm?állítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA) gyári extrafelszerelésként állnak rendelkezésre. A BMW F 800 GS modellel együtt így az F 800 GS Adventure a piac legbiztonságosabb középkategóriájú túra-endurójaként szerepel a palettán.
Az F 800 GS Adventure emellett az ASC rendszerhez extraként az új enduro-üzemmódot is kínálja. A vezet? ekkor a terepes használat során egyszer? gombnyomással emelheti meg az ABS és az ASC rendszereinek beavatkozási küszöbértékeit, laza talajon is optimális gyorsulási illetve lassulási értékek mentén élvezve a motorozás még dinamikusabb élményét.
Új, kimondottan férfias stílusú burkolata az F 800 GS Adventure világjáró-karakterét is kiemeli, amelyhez szintén új és különösen kényelmes ülése, a szél és az es? elleni fokozott védelem jegyében megnövelt szélvéd?je, illetve kéz-protektorai is nagyban hozzájárulnak. Az F 800 GS Adventure felszereltségét széles enduro-lábtartók, állítható és meger?sített lábfék-kar, valamint motorvéd? cs?idom és egyidej?leg az üzemanyagtartály védelmeként is szolgáló oldaldoboz-tartó teszi teljessé.
A piaci bevezetésre BMW F 800 GS Adventure „Launch Edition”
Az új F 800 GS Adventure piaci bevezetésére jelenik meg az ezer példányban készül? „Launch Edition” különleges változat is. Az F 800 GS Adventure „Launch Edition” egyéni stílusjegye „Matt Sandrover” színe, amely három felszereltségi csomaggal kombinálható. A komfort-csomagban fedélzeti számítógép, markolatf?tés és középállvány szerepel, míg az enduro-csomaggal a „Launch Edition” kivitel is rendelkezhet az ASC rendszerével és annak enduro-üzemmódjával. A felszereltségi kínálatot a kiegészít?k csomagja teszi teljessé, zárható alumínium csomagtartódoboz-készletével, topcase-tartójával, valamint a BMW Motorrad Navigator Adventure navigációs rendszerrel (a megfelel? tartóval és kábellel).
Az új BMW F 800 GS Adventure különlegességei az F 800 GS felszereltségével összevetve:
- Az F 800 GS sokoldalú alapkoncepciójának átvétele er?teljes kéthengeres motorral és magas fokú mozgékonyságot biztosító futóm?vel, ám mindemellett jelent?sen fokozott terepes képességek és világjáró-karakter
- Hangsúlyosan robusztus és férfias GS Adventure Design burkolati elemek
- A nagyméret? hátsó üzemanyagtartály ellenére is kiegyensúlyozott arányok
- 24 literesre megnövelt üzemanyagtartály (+ 8 liter)
- Mintegy 120 kilométerrel megnövelt hatótáv
- Szériakivitelben blokkolásgátló berendezés (ABS), gyári extrafelszerelésként vagy különleges kiegészít? formájában elektronikus kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC)
- Új extraként enduro-üzemmód az ASC rendszerhez
- Gyári extrafelszerelésként Elektronikus futóm?állítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA)
- Meger?sített hátsó vázkeret
- Még kényelmesebb ülés
- Nagyméret? szélvéd?
- Széles enduro-lábtartók
- Állítható és meger?sített lábfék-kar
- Motorvéd?-cs?
- Egyidej?leg az üzemanyagtartály védelmeként is szolgáló oldaldoboz-tartó
- Gyári extrafelszerelések és különleges kiegészít?k széles kínálata
A legfontosabb m?szaki eltérések áttekintése:
BMW F 800 GS Adventure BMW F 800 GS
Üzemanyagtartály térfogata: 24 liter 16 liter
Ülésmagasság alapkivitelben: 890 mm 880 mm
Ülésmagasság: 860 mm 850 mm
Alacsonyított kivitel elérhet?: nem igen, 820 mm
Saját tömeg (DIN): 229 kg 214 kg
Terhelhet?ség: 225 kg 230 kg
Méretek 2.305/925/1.450 mm 2.300/920/1.345 mm
Fogyasztás, 90/120 km/h: 4,3/5,7 l 3,8/5,2 l
BMW GS Adventure – a motoros kalandok szinonimája
Motorkerékpárral bejárni a Föld legtávolabbi tájait, ott is továbbmenni, ahol mindenki más már visszafordulna – ezt kínálják immár sok éve a nagy BMW GS Boxer sorozat Adventure modelljei. Az F 800 GS Adventure formájában a BMW Motorrad els? ízben kínálja e koncepcióját a középkategóriájú endurók szegmensében is, amely a boxer-család GS Adventure tagjaihoz hasonlóan kimondottan a nehéz körülmények közötti terepes bevetésekre összpontosít.
Nyomatékos és rendkívül kulturált járású „sorkettes” er?forrás
Akárcsak az F 800 GS, úgy az F 800 GS Adventure is a különösen kompakt felépítés?, 8,3 fokban el?re megdöntve beépített, hengerenként négyszelepes, soros kéthengeres motorral készül. Összlökettérfogata 798 köbcentiméter, elektronikus benzinbefecskendezéssel és szabályozott katalizátorral m?ködik, s hatfokozatú sebességváltóhoz csatlakozik. Érzékeny gázadási reakciói, meggy?z? vonóereje és csekély üzemanyag-fogyasztása egyaránt alapvet? erényei között szerepel. Egyedülálló a sorozatgyártású motorkonstrukciók körében a kiegészít? hajtókarral megoldott tömegkiegyenlítés, amely az els? és másodrend? tömeger?ket csaknem teljes mértékben kiegyenlítve gondoskodik a kéthengeres messzemen?kig rezgésmentes üzemér?l. A folyadékh?tés? er?forrás 7500-as percenkénti fordulatszámnál változatlanul 63 kW (85 LE) teljesítménnyel szolgál, maximális forgatónyomatéka pedig 5750-es percenkénti fordulatnál 83 newtonméterre adódik.
Robusztus futóm? meger?sített hátsó vázzal és blokkolásgátlóval
Az új F 800 GS Adventure az F 800 GS robusztus és jól bevált, magas torziós merevség?, cs?váz-rendszer? acél vázszerkezetére épül, amely a motort is tehervisel? elemként integrálja. A tervez?k a csomólemezekkel meger?sített kormányagy-rögzítést és az egyrészes, kokillaöntési eljárással készült kett?s alumínium leng?kart is változatlanul hagyták. Egyedül a négyszöglet? acélcs?-profilból készült hátsó vázat er?sítették meg, amely így biztosan megfelel a nyolc literrel megnövelt üzemanyagtartály, illetve a fokozott terepes használat igénybevételének. Mint a BMW minden sorozatgyártású motorkerékpárja, az új F 800 GS Adventure is már alapkivitelében blokkolásgátló berendezéssel (ABS) készül, s mint az F 800 GS felszereltségében, az Adventure fékrendszerében is a Bosch 9M BMW különösen könny? és kompakt kétcsatornás rendszere dolgozik. E technika a még érzékenyebb reakciók szolgálatában lineáris szabályzású belép?szelepekkel, illetve olyan kerékfordulatszám-érzékel?kkel készül, amelyek önm?köd?en felügyelik a szenzor és az érzékel?-kerék közötti távolságot. A blokkolásgátló – például lendületes terepmotorozáskor – a motoros kívánsága szerint gombnyomásra ki is kapcsolható.
Elektronikus futóm?állítás (ESA) gyári extrafelszerelésként
Gyári extrafelszerelésként, s a középkategóriájú endurók piaci szegmensében egyedülálló megoldásként szerepel a palettán az Elektronikus futóm?állítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA) rendszere. E technikával a motoros – mint az F 800 GS esetében – igen kényelmesen, a bal oldali kormányarmatúráról egyszer? gombnyomással, s akár menet közben is állíthatja a hátsó rugóstag széthúzási csillapítását. Az elektronikus szabályzás a motoros által választott „Komfort”, „Normal” vagy „Sport” üzemmód szerint határozza meg a csillapítás optimális karakterisztikáját, majd ennek megfelel?en állítja át a rendszert. A m?veletet a lengéscsillapítóra épített kisméret? és könny? léptet?motor végzi, miközben a m?szeregységen a megfelel? szimbólum jelzi a változást. A rugótalp ezzel szemben manuálisan, a jól hozzáférhet? kézikerékkel állítható.
Kipörgésgátló (ASC) gyári extrafelszerelésként
Ugyancsak egyedülálló technika a középkategóriájú endurók szegmensében – akárcsak az F 800 GS esetében – a BMW Motorrad kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC) vezet?i segédrendszere. E kipörgésgátló az útfelület és a hátsó kerék közötti pillanatnyi súrlódási tényez? függvényében korlátozza szükség szerint a motor forgatónyomatékát, így id?ben elejét veszi a hátsó kerék hajtásából ered? megcsúszásának (kipörgésének). Az eredmény pedig még hatékonyabb vonóer?-átadási képességekben, illetve a fokozott biztonságban érzékelhet?. Amennyiben a motoros nem kíván beavatkozást a motor szabályzásába, a berendezést – akár menet közben is – egyszer? gombnyomással ki is kapcsolhatja.
A középkategória további újdonságaként kínálja az F 800 GS Adventure kipörgésgátló (ASC) opcionális rendszeréhez külön extraként rendelhet? enduro-üzemmódot. A motoros ekkor a m?útról a terepre letérve kényelmesen, a kormányról válthat e menetprogramra, az ASC és a blokkolásgátló (ABS) rendszerek m?ködésének e speciális, terepes változatára. E móduszban az ASC és az ABS egyaránt magasabb beavatkozási küszöbértékek mentén dolgozik, valamivel nagyobb kipörgést téve lehet?vé a hátsó kerék számára. Ennek eredményeképpen laza talajon kedvez?bb gyorsulási és lassulási értékek érhet?k el, a terepmotorozás még dinamikusabb és aktívabb élménye mellett. Az enduro-üzemmód csak az extrafelszerelésként kínált ASC berendezéssel együtt, az enduro-csomagban rendelhet?, de az ASC a továbbiakban is – önállóan is – rendelkezésre áll.
Új dizájn és a további felszerelésekkel még hangsúlyosabb világjáró-karakter
Az új F 800 GS Adventure specifikus felszerelések egész sorával kíván megfelelni világjáró enduró karakterének, amellyel a világ legtávolabbi zugai is megbízhatóan és biztonságosan fedezhet?k fel.
Az új F 800 GS Adventure már megjelenésében is az élmények és kalandok megtestesít?je. A nagyméret? boxermotoros GS Adventure stílusában fellépése autentikus, s kimondottan férfias és robusztus. A markáns és oly jellegzetes „GS Flyline” minden tekintetben zavartalanul érvényesülhet.
Az új F 800 GS Adventure az ergonómia és a kényelem területén az F 800 GS modelléhez képest komfortosabb, s valamivel magasabb ülésével is jelzi világjáró karakterét, amelyen a hosszú napi etapok még könnyebben teljesíthet?k. Alacsonyabb kivitel? ülés extrafelszerelésként kapható. A nagyobbra méretezett szélvéd? még hatékonyabb védelemr?l gondoskodik az es?vel és a széllel szemben, de masszív markolatvéd?k, illetve állítható kuplung és fékkar is rendelkezésre áll.
A fokozott terepes használhatóság elemei a rezgéscsillapító hatású, a terepes bevetések során eltávolítható gumifelülettel kialakított enduro-lábtartók. A lábfék-kar állítható kialakítása még terepen, álló testtartással is hatékonyan segíti a hátsó fék optimális adagolhatóságát. Az úttalan utak gyakran zord körülményeihez igazodik a lábfék-kar meger?sített konstrukciója, valamint motorvéd? cs?idom és egyidej?leg az üzemanyagtartály védelmeként is szolgáló oldaldoboz-tartó. A 24 literes tank 8 literrel nagyobb az F 800 GS tartályánál, nagyjából 120 kilométerrel növelve a hatótávot.
F 800 GS Adventure „Launch Edition” széles kör? felszereltséggel a piaci bevezetésre
Az új F 800 GS Adventure piaci bevezetésére jelenik meg ezer darabra limitált sorozatban a gazdag felszereltség? „Launch Edition” speciális modellváltozat. Az eleve széles kör? alapfelszereltség így a matt „Sandrover” szín? F 800 GS Adventure „Launch Edition” esetében három további csomaggal b?víthet?. A komfort-csomagban fedélzeti számítógép, markolatf?tés és f?sztender szerepel, míg az enduro-csomag esetén a „Launch Edition” kivitel is rendelkezhet az ASC rendszerével és annak enduro-üzemmódjával. A felszereltségi kínálatot a különleges kiegészít?k csomagja teszi teljessé, zárható alumínium csomagtartódoboz-készletével, fels? doboz (Topcase) tartójával, valamint a BMW Motorrad Navigator Adventure navigációs rendszerrel (a megfelel? tartóval és kábellel).
Gyári extrafelszerelések és kiegészít?k a széles kör? egyéni kialakítási lehet?ségek szolgálatában
Az új F 800 GS Adventure egyéni igények szerinti felszerelésére és kialakítására a BMW Motorrad jól megszokott, gyári extrafelszerelések és kiegészít?k igen széles kör? kínálatával áll rendelkezésre.
Az extrafelszerelések gyárilag, közvetlenül az összeszerelési folyamat során kerülnek a motorkerékpárokra, a kiegészít?ket pedig a BMW Motorrad márkaszerviz vagy akár személyesen az ügyfél szerelheti fel. A motorkerékpárok felszereltsége így igény szerint utólagosan is b?víthet?.
Extrafelszerelések
- Kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC)
- Elektronikus futóm?állítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA)
- Teljesítmény-csökkentés 35 kilowattra (48 LE)
- Jellegmez?-variáció normálbenzinhez (ROZ 91)
- Alacsony kialakítású ülés
- Középállvány
- Komfort-csomag: fedélzeti számítógép, markolatf?tés, középállvány
- Új: enduro-csomag: ASC, enduro-üzemmód
- Biztonsági csomag: ASC és ESA rendszerek
- Új: terepes gumiabroncsok
- Új: LED-technikájú kiegészít? fényszóró
- LED-technikájú irányjelz?k
- Riasztóberendezés
Kiegészít?k:
- Biztonság
- Kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC)
- LED-technikájú kiegészít? fényszóró
- Riasztóberendezés
- Protektorok (kicsi és nagy) a kézvéd? cs?re
- Légterel? a protektorhoz (nagy)
- Rakodódoboz és -táska program
- Tartó (nagy) az alumínium topcase számára
- Alumínium csomagtartó-doboz
- Bels? táska az alumínium csomagtartó-dobozhoz
- Alumínium topcase
- Tanktáska, vízálló
- „Softbag Sport” puha csomagtartó-táska, kicsi
- „Softbag Sport” puha csomagtartó-táska, nagy
- Enduro hátsó csomagtartó-táska
- Design
- Új: színezett szélvéd?
- LED-technikájú irányjelz?k
- Hang
- Akrapovic sportkipufogó
- Ergonómia és kényelem
- Szélterel?-készlet
- Markolatf?tés
- Alacsony kialakítású ülés
- Sárvéd?-hosszabbítás hátul
- Navigáció és kommunikáció
- Új: „BMW Motorrad Navigator Adventure” navigációs rendszer
- Tartó a navigációs rendszerhez, kábel és szerel?készlet
- „Function” táska navigációs rendszerhez
- Karbantartás és technika
- Szerviz szerszámkészlet
- Teljesítmény-csökkentés 35 kilowattra (48 LE)
- Középállvány
- Különleges kiegészít?k csomagja
- Alumínium csomagtartódoboz-készlet
- Topcase-tartó
- „BMW Motorrad Navigator Adventure” navigációs rendszer tartóval és kábellel
Színek – Az új F 800 GS Adventure két új színével is kifejezésre juttatja kalandra termett karakterét. A „Matt Sandrover” árnyalat közvetlenül utal az F 800 GS Adventure kalandvágyó egyéniségére, kifejezetten robusztus és férfias megjelenés mellett. Piros (Racing red) színében az F 800 GS Adventure ezzel szemben különösen könnyed és sportos hatást kelt, dinamikus karakterét emelve ki leginkább.
M?szaki adatok
|
|
BMW F 800 GS Adventure |
|||
Motor |
|
|
|||
Összlökettérfogat |
cmł |
|
798 |
||
Furat/löket |
mm |
|
82/75,6 |
||
Max. teljesítmény |
kW (LE) |
|
63/85 |
||
fordulatszámnál |
min-1 |
|
7.500 |
||
Max. forgatónyomaték |
Nm |
|
83 |
||
fordulatszámnál |
min-1 |
|
5.750 |
||
Konstrukció |
|
Vízh?tés?, soros, kéthengeres négyütem? |
|||
S?rítési arány; üzemanyag |
|
|
12,0 : 1; szuper, ólmozatlan (95 ROZ) |
||
Szelepvezérlés |
|
DOHC (kett?s felülvezérelt vezérm?tengely), szelepemel?k |
|||
Szelepszám hengerenként |
|
|
4 |
||
Ř szívó-/kipufogószelepek |
mm |
|
32/27,5 |
||
Ř fojtószelep |
mm |
|
46 |
||
Keverékképzés |
|
Elektronikus szívócsatorna-befecskendezés, BMS-KP motormenedzsment-rendszer |
|||
Kipufogógáz-tisztítás |
|
|
Szabályozott hármas hatású katalizátor |
||
|
|
|
|
||
Elektromos rendszer |
|
|
|
||
Generátor |
W |
|
400 |
||
Akkumulátor |
V/Ah |
|
12/14 |
||
Fényszóró |
|
Távolsági / tompított fény: 12 V/55W, halogén |
|||
Hátsó lámpa |
|
LED-technikájú féklámpa és hátsó helyzetjelz? világítás |
|||
Önindító |
kW |
|
0,9 |
||
|
|
|
|
|
|
Sebességváltó/er?átvitel |
|
|
|
||
Tengelykapcsoló |
|
Mechanikus m?ködtetés?, többtárcsás, olajfürd?s |
|||
Sebességváltó |
|
|
Körmös kapcsolású, hatfokozatú |
||
Primer áttétel |
|
|
1,943 |
||
Fokozatok áttételei I. |
:1 |
|
2,462 |
||
II. |
:1 |
|
1,750 |
||
III. |
:1 |
|
1,381 |
||
IV. |
:1 |
|
1,174 |
||
V. |
:1 |
|
1,042 |
||
VI. |
:1 |
|
0,960 |
||
Hátsókerék-hajtás |
:1 |
|
Lánc |
||
Végáttétel |
:1 |
|
2,625 |
||
|
|
|
|
||
Futóm? |
|
|
|
||
Vázkonstrukció |
|
Acél cs?váz, amelyben a motor is tehervisel? elem |
|||
Els? kerékfelfüggesztés |
|
Fordított (upside-down) teleszkópvilla, Ř 43 mm |
|||
Hátsó kerékfelfüggesztés |
|
Egyrészes, öntött, kett?s alumínium leng?kar |
|||
Rugóút elöl/hátul |
mm |
|
230/215 |
||
|
|
|
|
||
Utánfutás |
mm |
|
117 |
||
Tengelytáv |
mm |
|
1.578 |
||
Villaszög |
fok |
|
64 |
||
Fék elöl |
|
Hidraulikus m?ködtetés? kett?s tárcsafék, Ř 300 mm, kétdugattyús úszónyereg |
|||
Fék hátul |
|
Hidraulikus m?ködtetés? szimpla tárcsafék, Ř 265 mm, egydugattyús úszónyereg |
|||
Blokkolásgátló (ABS) |
|
Szériafelszerelésként BMW Motorrad ABS, kikapcsolható |
|||
Kerékpánt |
|
|
Küll?s |
||
elöl |
|
|
2,15 x 21′
|
||
hátul |
|
|
4,25 x 17′
|
||
Gumiabroncs elöl |
|
|
90/90 R21 |
||
hátul |
|
|
150/70 R17 |
||
|
|
|
|
||
Méret- és tömegadatok |
|
|
|
||
Hosszúság |
mm |
|
2.305 |
||
Szélesség visszapillantó tükrökkel / anélkül |
mm |
|
925/895 |
||
Ülésmagasság (vezet? nélkül) |
mm |
890 (extraként 860) |
|||
Menetkész saját tömeg (DIN) |
kg |
|
229 |
||
Megengedett legnagyobb össztömeg |
kg |
|
454 |
||
Üzemanyagtartály térfogata |
l |
|
24 |
||
|
|
|
|
||
Üzemanyag-fogyasztás és menetteljesítmények |
|
|
|||
Üzemanyag-fogyasztás |
|
|
|
||
90 km/h |
l/100 km |
|
4,3 |
||
120 km/h |
l/100 km |
|
5,7 |
||
Gyorsulás |
|
|
|
||
0 – 100 km/h |
s |
|
4,1 |
||
Végsebesség |
km/h |
|
193 |
||
Legutóbbi hozzászólások