EST. 2002

Az új generáció: Honda RC212V

HONDA RC212V

A Honda RC212V versenymotor prototípusaként megjelent a MotoGP motorkerékpár következ? generációja. A 2007-es, új Grand Prix-szabályoknak megfelel?en a motor 800 köbcentiméteres, V4-es er?forrással és teljesen új, egyedülálló vázzal rendelkezik, amelynek kialakításakor a tömegközpontosítást és a rendkívül jó kezelhet?séget tartották szem el?tt. Üdvözlünk a jöv?ben…

Alapkoncepció – „Olvassunk a versenyz? gondolataiban”

Takanori Okuma, a Honda kutatás-fejlesztés RC212V f?projektjének vezet?je így részletezi az RC212V mögött rejl? alapelveket:

„Amikor elkezdtük fejleszteni a 800 köbcentis gépet, amely tulajdonképpen a Honda MotoGP-motorjának „második generációja”, kiemelt hangsúlyt fektettünk arra, hogy kiváló kezelhet?séget és vezethet?séget érjünk el. A motor kialakítását illet?en az új, 800 köbcentiméterre csökkentett henger?rtartalomnak leginkább megfelel?, V4-es kialakítás mellett döntöttünk. Ahelyett, hogy kizárólag a csúcsteljesítményre összpontosítottunk volna, arra is figyeltünk, hogy megfelel? legyen a teljesítmény leadásának karakterisztikája, ami jelent?sen befolyásolhatja a körid?ket. A továbbfejlesztett vezérl?rendszerek használatával elértük, hogy a motor jól vezethet? alacsony illetve közepes fordulatszám-tartományban, és kiváló a teljesítménye gyorsításkor, amikor a maximumon pörög.

Ami a vázat illeti, továbbfejlesztettük az RC211V esetében kidolgozott „tömegközpontosítási” megoldást, hogy még fürgébb legyen és javítsunk a motor gyors irányváltoztatási tulajdonságain. A küls? megjelenése agresszív és innovatív, emellett jobban vezethet? és a légellenállása is kedvez?bb. Az évadnyitóig és azután is, a teljes jöv? évi szezon alatt folytatjuk a motor fejlesztését.”

M?szaki jellemz?k

Teljes hossz: 2050 mm
Teljes szélesség: 645 mm
Teljes magasság: 1125 mm
Tengelytáv: 1440 mm
Szabad hasmagasság: 125 mm
Tömeg (kg): 148 kg fölött
Motor: folyadékh?tés?, négyütem?, V-elrendezés?, négyhengeres, két felül fekv? vezérm?tengellyel, hengerenként 4 szeleppel
Lökettérfogat: 800 cm3
Legnagyobb teljesítmény: n.a.
Váz: hídváz
Els? kerék (coll): 16.5
Hátsó kerék (coll): 16.5
Els? felfüggesztés: Teleszkópvilla
Hátsó felfüggesztés: Új Unit Pro-link
Üzemanyagtartály befogadóképessége: 21 liter

Pedrosa els? benyomásai

Motegiben, a szeptemberi japán nagydíj után, amikor el?ször bemutatták a motort a nyilvánosságnak, Dani Pedrosa 30 kört tett meg az RC212V prototípusával. Bár a teszt els?dleges célja a kezdeti értékelés volt, Pedrosa különösen figyelemre méltó, 1:48,210-es körid?t teljesített. Az alábbiakban ? mondja el, mit gondol arról a motorról, amelyet jöv?re ? és az éppen most megkoronázott világbajnok, Nicky Hayden fog vezetni.

Mik az els? benyomásaid az RC212V prototípusáról?

Kicsit nehéz alaposan elemezni a motort, mert csak néhány kör megtételére volt lehet?ségem. De az els? benyomásom az, hogy nagyon jól érezhet? a motor, ami nagyon fontos az els? prototípus tesztelésekor. Nem foglalkoztunk a beállításokkal – csak az áttételen változtattunk valamennyit -, de egyértelm? volt, hogy az egész eléggé hasonló érzetet kelt, mint az RC211V.

Meg tudtad ítélni, mennyire könnyen kezelhet??

A motor határozottan kisebb, ami számomra el?ny, mivel így könnyebben tudom irányítani. A motoron ülve a könyökömmel meg tudtam érinteni a térdemet, amit az RC211V esetében nem tudok megtenni. Ez egy versenymotor esetében hasznos.

Mit tudsz mondani a teljesítményleadásról?

A motor karaktere egy kicsit másnak t?nik, mint az RC211V esetében, de, ahogy már említettem, ez még csak az els? tesztem volt, és még folyik a fejlesztés, szóval ez még változhat. Azon kívül nem is nyomtam olyan keményen.

Könnyebb vele menni, mint a 990 cm3-essel?

Igen, úgy t?nik, könnyebb vele menni, mert néhány dolog kisebbnek hat a motoron és a hátsó váznyúlvány is lényegesen rövidebb, amit?l az egész motor sokkal kompaktabbnak látszik. Néhány jellemvonásában inkább hasonlít egy 250 cm3-esre, de ez akkor is egy MotoGP-motor. Nem tudom, hogy kanyarban gyorsabb lesz-e, mert Motegiben sok a hajt?kanyar, és nagyon alacsonyak a kanyarsebességek.

Szerinted melyek azok a jellemz?k, amelyek jobbak, mint a 990 cm3-esnél?

Számomra a méretek. Nem vagyok magas, és ez a motor valamivel jobban illeszkedik az én méretemhez, mint a 990-es. Bár a magasság és a tömeg ugyanakkora, mint az RC211V esetében, a motor kisebb, kompaktabb, és ez jó.

SATORU HORIIKE – A HRC ügyvezet? igazgatója

„Elégedettek vagyunk az RC212V prototípusának fejlesztési folyamatával. Takanori Okuma vezetésével a fejleszt?csapatnak sikerült tartani a HRC által felállított fejlesztési és tesztelési program id?tervét. Biztosak vagyunk benne, hogy a téli tesztek jók lesznek, és már alig várjuk, hogy versenyezhessünk a MotoGP-nek ebben az új, izgalmas korszakában’.

Szöveg és fotó: Honda

ugrás fel