Szöveg: Triumph, Fotó: moto.it
Léteznek azonban emberek, akik szerint a Tritonok koncepciója a 21. században is életképes; és miután saját szememmel szemügyre vehettem a svájci motorépít? specialista, Britalmoto gépét, kezdek velük egyet érteni. Ahogy a név is sugallja, el?ttünk egy er?s Triumph motorblokk látható egy kellemes kezelhet?séggel megáldott Norton vázba illesztve, azonban ez a Triton nem csupán egy fantáziaszülemény, sokkal inkább a modern gyártók által kínált javak szerelemgyereke.
Saját idejének szülöttje, amely köré a Manx-versenyzés érájának aurája telepedett.
Az britalmotós Ivo Tschumi avat be a részletekbe: „A mai helyzet nagymértékben hasonlít a ’60-as évek felállására. A Triumph nagyszer? légh?téses kéthengereseir?l vált híressé, melyek nagyon megbízhatóak és remekül tuningolhatók, ugyanakkor a Nortonnak ott a Commando 961, ami egy kiváló motorkerékpár, különösen váza és felfüggesztései. Egyik kedves ügyfelünk nem volt maradéktalanul elégedett 961-esének er?forrásával és er?átvitelével, viszont tisztában volt a Triumph-blokkban rejt?z? potenciállal. Felkért hát minket, hogy alakítsuk át Nortonját egy „Új Tritonná”.
Ami egyszer?nek hangzik, hamar egy 450 munkaórát felemészt? projektté n?tte ki magát.
Ivo édesapjával, Fritzel közösen teljesen átalakította a Norton vázát. A blokkfelfogató pontokat és a leng?kar bekötését teljesen megváltozatták, hogy a váz képes legyen fogadni a Triumph Thruxton er?forrást, ugyanakkor a leng?kar forgáspontja szinte ugyanoda került, ahol eredetileg is volt, így a Norton kit?n? úttartása megmaradt.
Csak hogy tovább bonyolítsa a dolgot, álommotorja számára a megrendel? egy picivel több teljesítményt is szeretett volna a Triumph blokkba, ezért a Britalmoto egy Carillo hajtókarokat, módosított injektorrendszert és nagyobb szelepeket is tartalmazó felfúró kit beépítésével 1087 köbcentiig emelte a henger?rtartalmat, így az er?forrás immár 96 lóer?t és 104 Nm nyomatékot továbbít a hátsó kerékre.
A megfelel? gázáramlás fenntartása érdekében Fritz és Ivo nagyobb átmér?j? leöml?csöveket hajlított rozsdamentes acélból, a végdobot pedig attól az olasz, QD Racing nev? cégt?l szerezték be, akik a Zaeta és a Pierobon versenymotorjaira is szállítják a kipufogókat. A motor többletteljesítményét egy er?sített rugós EBC versenykuplung tartja kordában.
Futóm? tekintetében megtartották a Norton gyári Öhlins rugózó elemeit, és a kerekek is 17 colosak mindkét végen. Elöl a Norton kerekét és Brembo fékrendszerét találjuk, míg hátra a Triumph Thruxton kereke és Nissin satuja került.
A kezel?szervek vegyesen Norton és Triumph eredet?ek, a fényszóró és felfogatása teljesen egyedi gyártású, a lábtartókat pedig a Free Spirits szállította. A benzintank szintén a Commando 961-r?l származik, de az ülésegységet lecserélték. „Az eredeti túl nagy volt.” – magyarázza Ivo.
„Nem az volt a célunk, hogy egy tipikus custom bike-ot hozzunk létre,” – folytatja, – „meg akartuk tartani a Norton Commando 961 eredeti megjelenését és karakterét. És ez, úgy gondolom, sikerült is, hiszen csak második pillantásra tudatosul az emberben, hogy nem egy felcsinosított Nortont lát, hanem egy igazi „Új Tritont!”
Mi tagadás, a mai napig leny?göz? a Norton és a Triumph házasításának koncepciója, a Britalmoto motorja ráadásként még látványnak sem utolsó: megjelenésében er?teljesebb, mint az eredeti, hatvanas évekbeli Tritonok, de ez nem is csoda, hisz’ a blokkok teljesítménye is az. Vajon eleve ezt a motort kellett volna megépítenie a Nortonnak a 80 lóer?s gyári 961 helyett..?
Legutóbbi hozzászólások