EST. 2002

BBC minikamerák a Ducati gyári 999F03 modelljein

Érdekel, hogyan kerülnek a látványos fedélzeti képek a World Superbike
versenyek helyszínér?l a képerny?dre? Oschersleben-ben megragadtuk az
alkalmat, hogy részletesen is megismerkedhessünk egy ilyen minikamerával, amellyel
a BBC tévétársaság Londonban m?köd?, Speciális eszközök nev? részlege
szerelte fel a motort.

"A verseny idejére egy kamerát szerelünk Neil verseny-, illetve
tartalékmotorjára." – nyilatkozta Paul McNeil, az egység vezet?je.
"A kamera egy egyszer? chip, amely a motor hátsó részén, míg az
adókészülék és az adatfeldolgozó a motor elején helyezkedik el.
Az antenna is a hátsó részen található, amely az adatokat egyenesen,
a kb. 4000 láb magasságban lév? helikopternek továbbítja."

A legújabb m?szaki fejlesztéseknek köszönhet?en a versenygépeknek már nem
kell nehéz, bumfordi
kamerákat és kiegészít?ket vinniük; az adó, az akkumulátorok,
a kapcsolók, a vezeték és az antenna összsúlya mindössze 300 g!

"A helikopter egészen kis köröket tesz 4000 láb magasságban. Vannak
pályák, mint például a monzai, ahol alacsonyabban kell repülni a fák
miatt."

Az oscherslebeni verseny idejére a Neil gépére felszerelt kamerák (ezek ugyanolyanok,
mint Laconi NCR Ducati 998-asának az elejére, valamint Lavilla Suzukijára szerelt
kamerák) a legújabb generációs Hitachi KPD8-as kamerák. Egy ilyen kameraszett
értéke kb. 7000?, így nem meglep? a BBC öröme, hogy a fiúk sértetlenül vitték
végig a hétvégi versenyt.

A helikopter három gépr?l veszi egyid?ben az adást, amelyet aztán továbbít
a – tévéseknek fenntartott parkolóban álló – BBC-s teherautónak. A technikusok
ezt követ?en minden adatot digitális jellé alakítanak, és így küldik tovább,
jelen esetben a tévétársaságnak. Innen egyenesen a vágóhoz, majd végül
a tévéképerny?re kerülnek a képek.

Ez a fajta dinamikus tévéközvetítés igen különleges m?szaki kihívás. "A
Ducati egy számunkra meglehet?sen magas fordulatszámon pörg? gép, és
a hátsó kamera egy olyan keretre van rögzítve, amit a motorra szerelünk
fel. Mivel nincs ilyen magas frekvenciájú átalakítónk, ha nem figyelünk oda,
akkor ez a képerny?n homályos képet fog eredményezni. Monsában ezzel
nem volt gondunk, most viszont egy új kamerát szerelünk fel a gép hátuljára.
Neil jelenlegi pozícióját elnézve, a kamera egész évben a motor hátulján lesz!

-:)

A gépeket csütörtökön szerelték fel a kamerákkal, de az els? képek csak szombat
reggel
voltak láthatók. Id?nként látható volt, ahogy a szerel?k ki-be mászkálnak
a Ducati szerel?m?helyben egy speciális kamerával, amivel a már elvégzett
szereléseket ellen?rizték.

Éveken át a pilóták és a csapatok babonából elutasították a fedélzeti
kamera felszerelését, de úgy t?nik, hogy ez mostanára már kezd elt?nni. "Az
elmúlt 3 évben szinte minden gy?ztes gépen voltak kameráink." –
jegyezte meg Paul. "Meg egyébként is, régen a kamerák sokkal nagyobbak
voltak, most a világbajnokság top 10 pilótájának mindegyike ugyanazt
az extra súlyt hordja – vagy kamerát, vagy valamilyen pótsúlyt, hogy a verseny
mindenki számára fair legyen."

"Nagyon klassz dolog motorokkal dolgozni, teljesen más, mint az autóversenyek."
– foglalta össze Paul. "A kétkerek? pilótákkal sokkal jobban kijövünk.
Alapjában véve pedig arra törekszünk, hogy a versenyeknek ugyanolyan résztvev?i
lehessünk, mint a szerel?m?helyben dolgozó mérnökök és szerel?k."

ugrás fel