EST. 2002

Beszél a Nemzetközi Motorsport Szövetség elnöke


‘A FIM-nek megint a Sporttal kell foglalkoznia. Széria-prototípusokat akarok’ – fekteti le két t?mondatban tételeit a motorsportokat felügyel? legmagasabb szerv, a nemzetközi szövetség els? embere. Fennállásának egyik legkritikusabb pillanatát éli a gyorsasági motoros világbajnokság – nem kétséges. A kiutat sokan keresik. Köztük a Presidente is, akinek magának is benzin folyik az ereiben vér helyett – édesapja, Andreas Ippolito hívta életre a vb legels? venezuelai formációját, a legendás Venemotos csapatot, amelynek színeiben t?nt fel el?bb Johnny Cecotto, aztán Carlos Lavado, majd Alex Barros.

Az el?z? vezet?t?l, az olasz Francesco Zerbit?l egy lényegében minimális döntési hatalommal felruházott szövetséget örökölt meg a hivatalába két éve beiktatott Ippolito. Köszönhet? ez a korábban megkötött hosszú távú keretszerz?déseknek, melyek mind a Dornával, mind a Superbike vb jogait tulajdonló Infront Motorsports-szal érvényben vannak ma is. Szemelvények egy friss interjúból.

‘A helyzet az, hogy a globális recesszió nemcsak a MotoGP-t sújtja, hanem egy ténylegesen világméret? tény, amivel a motorsporton túl a társadalom egészének is szembesülnie kell. A Kawasaki kiszállása csak egy aspektus. Kirívó eset, de nem szabad elkövetnünk azt a hibát, hogy azt hisszük, hogy ez egy 2009-es probléma. Idén így vagy úgy, de lesz egy teljes rajtrácsunk, de mi lesz jöv?re vagy 2011-ben? A kockázat, hogy más csapatok is abbahagyják, ahogy Pons vagy Montiron tette, fennáll. Ma van egy Ducatink, amely öt motort állít ki, de semmi garancia nincs arra, hogy ezek közül a három privát kézben lév? motor ott lesz a jöv?ben is az aszfalton. Szembesülhetünk azzal a valósággal, hogy éppen csak tizennégy motorosunk van ott a virtuális rajtrácson.’

‘A FIM feladata, hogy a sportág hosszú távú jöv?jével és jólétével foglalkozzon, mert nem csupán a Kawasaki jelenti a gondot – sokkal inkább a konjunktúra, amelynek a mélyrepülése még legalább két évig el fog tartani. El kell kezdenünk közép- és hosszú távon tervezni. Tehát költségeket csökkenteni, ami azon nyomban nem valami egyszer?, másrészt újra kell fogalmaznunk a szakág némely alapvetéseit.’

‘Nem szeretnék olyannak t?nni, mint aki nagyon ragaszkodik a múlthoz, de hát nem felejthetünk el bizonyos dolgokat. A motorsport attól tudott fejl?dni, hogy megadta a teret a fiatal tehetségeknek a kibontakozáshot. A neveket mindannyian ismerjük. Pár évvel ezel?tt még lehetséges volt motorokat vásárolni, kis szériában gyártott prototípusokat, amelyeknek a teljesítménye nem sokban maradt el a gyári technikától, és amelyekkel mindenki megmutathatta, hogy mit tud. A Honda, a Yamaha és a Suzuki is gyártott ilyeneket. És ennek az opciónak köszönhet?en a rajtrács telis-tele volt versenyz?kkel, olyannyira, hogy versenybíróságnak olyan szabályt kellett hoznia, hogy az els? tizenöt helyezett kapjon pontot! Ma lehetetlenség megvenni egy MotoGP-t. Legfeljebb lízingelni lehet egyet, vagyis a szezon végéig fizetni a hatalmas összegeket, ami a csapat költségvetésének semmi más technikai jelleg? forrást nem enged. Vissza kell térnünk a széria-prototípusokhoz, ez az én meggy?z?désem.’

‘Persze, világos, két lábbal a földön kell maradni. A gyárak beleegyezése és segít? szándéka nélkül mi nem tehetünk semmit. De legalább elindult egy párbeszéd, Japánban, lesz egy újabb találkozó február ötödikén Sepangban, aztán Jerezre valamiféle ajánlást is elfogadunk. Meglátjuk, mit hoz a jöv?.’

‘A motorsport nem csak a MotoGP-t jelenti. Három osztály van, és mindhárom egyenl?en fontos. Magyarországon vb-pályát építenek és nagydíj rendezési jogot nyertek el, mindennek pedig a lökést az adta, hogy Talmácsi Gábor 2007-ben világbajnok lett a 125-ben. A néz?k azért mennek el a helyszínekre, hogy mindhárom versenyt végigszurkolhassák. Éppen ezért lep?dtem meg nagyon, negatív értelemben, amikor bevezették a szeparált paddock intézményét a MotoGP-ben. Amikor el?ször megláttam, azt mondtam magamban: na ez meg mi. EZ nem része a motorsportnak. Nincs a DNS-ében. Azon még jobban megdöbbentem, amikor a menedzserek, azok, akik a paddockban születtek és n?ttek föl, azt mondták: jó ez így. Mindig csak az üzletr?l van szó. De nem lehet mindent az üzletre lesz?kíteni.’

‘Fel kell mérnünk, hogy a világban nincs annyi er?forrás, hogy mindenki gazdagon élhessen. Ehhez kell tartanunk magunkat. A sportnak szüksége van a FIm támogatására és az én szándékom, hogy ezt megadjam.’

ugrás fel