EST. 2002

Bitter Sándor a Man-szigeten

Túlzás nélkül állítható, hogy a világ leghíresebb és legveszélyesebb, ugyanakkor legjobban fizetett versenye a Man-szigeti hosszútávú verseny, a TT. Jöv?re lesz száz éve annak, hogy a változatlan sziget körön próbára teszik gyorsaságukat és akár életüket is a világ minden tájáról érkezett motorversenyz?k. Mivel utcai futamról van szó, ezért a pálya maga a közút, 64,5 km hosszan, több falvat is érintve, amit a rajt el?tt egy órával zárnak le. Az indulóknak több mint 200 kanyart kell be tanulni és ezek nagy részét a motor legnagyobb sebességén kell teljesíteni, mindenféle, a versenypályákon megszokott bukótér és korlátok nélkül, utcai aszfaltmin?ségen. Sajnos nem telik el év, hogy ne szedné áldozatait a verseny, idén négy nevezett versenyz? halt meg, az utcai motorosok közt is sok volt a haláleset.

A verseny népszer?ségét az is bizonyítja, hogy a sziget 70 000 f?s lakossága több mint duplájára n? ilyenkor. A száz év alatt legendássá vált versenyz?k nyertek itt többször, Joey Dunlop 26-szor, Agostini 10-szer, és az idei gy?ztes McGuinnes 11-szer. Az idei verseny a magyarok számára különösen jelent?s volt, mert negyven év után el?ször indult magyar a TT-n, korábbi hosszútávú versenyz?nk Bitter Sándor személyében. Sanyi korábbi Endurance és USA Superbike eredményei megfeleltek a rendez?k indulási feltételeinek. Mivel hosszú távú versenyen már nem akart indulni, viszont versenyezni továbbra is szeretett volna, új motivációt Man-sziget adott Bitternek.

Napi három-négy óra motokrossz-edzéssel és szimulátoron gyakorlással készült a versenyre. A rendez?k idén felemelték az újoncok, newcomerek limit idejét két perccel, ami különösen megnehezítette az el?ször próbálkozók dolgát. A pálya betanulása él?ben el?ször autós bejárással történt, majd motorral forgalomban, kettesével. Sándort a háromszoros TT gy?ztes Richard Quayli (Milky) segítette. A kanyarok betanulása volt a legnehezebb feladat, de már az els? körök után egyes részeken 200-ról 270 km-re gyorsult. A cél a limit megfutása volt, a rajtjog megszerzéséhez, ez sikerült is neki, húsz percen belüli id?vel. Sándor teljesen széria GSX-R 1000-el indult mindhárom kategóriában, csak a kipufogórendszert és a gyújtáselektronikát cserélték le. Motorja 162 lóer?s teljesítménye jócskán elmaradt az élmen?k 173 lóer?s motorjaival szemben.

A 153 újoncból választották ki a 15 indulót. Bitter els? versenye, a Superbike nem volt teljesen sikeres, mert az ötödik körben egy lassú bal kanyarban elesett, de olyan hamar tovább tudott menni, hogy a köridején alig látszott meg. A rendez?k viszont kiintették a versenyb?l, mert biztonsági okokból itt nem lehet bukás után tovább menni. Sándor csalódott volt, mert a bronz medál múlott ezen a kiesésen. A következ? Superstock futamon a bizonyítási vágy okozott némi görcsöt, a négy kört viszont tudta teljesíteni, ezúttal ötvenedik lett. Kárpótlás volt számára, hogy a teljesítményért kapott plakettet a díjkiosztón David Knight, az újkor legjobb enduro versenyz?je adta át hatalmas tapsvihar kíséretében. A közönség és a rendez?k is h?sként tisztelik a versenyz?ket, de még a benevezetteket is, hiszen tisztában vannak a verseny veszélyességével.

Az utolsó verseny a Senior futam volt. Itt minden kategóriából a legjobb 25 indulhat, valamint a 10 legjobb newcomer. A startnál sorban állnak rajtszám szerint a versenyz?k és tíz másodperces id?közönként egyenként indítják ?ket. Bitti alkarját masszírozni kellett a start el?tt, a fizikai állóképesség nagyon fontos itt, hiszen több teligázas ugrató van a pályán, ami nagyon igénybe vesz a versenyz?t, motort, egyaránt. A hat körb?l az els? kett?t közepes tempóban teljesítette, aztán tankolni kellet, mert a benzin két körre elég. A csapat gyors munkájának köszönhet?en sok élcsapatnál hamarabb végeztek a boxkiállással. A táv vége felé a fék sem m?ködött tökéletesen, ennek ellenére Bitti rövid féktávokat tudott venni,a 250 és 300 km/h tempójú gyors kanyarokat még , saját bevallása szerint nem tudta úgy abszolválni, mint a gyorsabbak.

Az egyenesekben viszont egyértelm?en gyorsabbak voltak az élen haladók, hiszen Bitti idén mégiscsak egy széria GSXR1000-est nyúzott ami nyilván hátrány még egy spéci stocksport motorhoz képest is, pláne a gyári superbike-okhoz . A verseny második felében Bitter felgyorsult és elérte a leggyorsabb átlagát: 112,9 mérföldet teljesített, ez rajtolásal és tankolással együtt értend?. A leggyorsabb köre a verenyben picivel több mint 116 mérf?ld (186km/h!) , ami egy újonctól kiváló teljesítmény, a több mint nyolcvan f?s mez?nyb?l a 48. lett.

A díjkiosztó most is feledhetetlen volt, Agostini és a sziget miniszterelnöke adta át a nyereményeket. Bitter Sanyi els? magyarként indult a három szigeti versenyen és vehetett át ezúttal Agostinitól plakettet a díjkiosztón. Ezen túl Sanyi meghívásokat kapott több más versenyre is, például ?sszel a Macao Gp-re is és természetesen jöv?re a szigetre is visszavárják a szervez?k.

Idén John McGuinnes nyert, négy versenyb?l hármat, a legjobb újonc Connor Cummins volt. A futamok után a veterán versenyen elindult Agostini és Jim Redman is. A Man-sziget versenyének varázsa nehezen leírható szavakkal, Bitter Sanyi megfelelt a kihívásoknak, jöv?re még nagyobb tervekkel fog a századik futamra visszaérkezni.

Mike Tamás

ugrás fel