EST. 2002

Bitti a TT-r?l

Szöveg: -nn- Fotó: David Kneen

Bitter Sándor visszatért. Hosszú és nehéz évek vannak mögötte, már-már úgy t?nt végleg felhagy a motorversenyzéssel. Felszívta magát, és a világ egyik legnehezebb és legnagyobb hagyományokkal rendelkez? viadalán kivágta a rezet. Örökös tagságot szerzett a Man TT-n, állampolgárságot is kaphat a szigeten, és nem utolsó sorban újra magára irányította a "reflektorfényt" parádés eredményeivel. Otthonában találkoztunk vele, ahol büszkén mutatta a replika szobrokat, az emlékplakettet, a TT-s bogarakkal összekent sisakját, amit Mike Tomi direkt erre a versenyre festett neki. Beszélt az idei TT-r?l. Sokat. Beszélt a jöv?r?l is, hogy újra ráérzett a motorozás ízére. (A kommenteket Sanyi kérésére nem engedélyezzük ehhez a cikkhez, köszönjük a megértéseteket.)


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

[motorinfo.hu]: Egy hosszú, sikertelen id?szak mögött állsz. Elhagyott a bikás energiaital gyártó, megsérültél, mégis arról beszélgetünk most, hogy pályafutásod egyik legjobb eredményét érted el.

Bitter Sándor: Valóban nem jött mostanában a siker. 2007-ben nagyon szarul mentem, nagyon szar passzban voltam, egy hitványabb életet éltem. Hazavágtam saját magamat, gyenge voltam az élettel szemben. Utána jött egy nagy váltás, egészséges életet akartam élni, de addigra a jóakaróim miatt egy csomó szponzort elvesztettem. Meg akartam nekik mutatni, hogy kár engem leírni. Keményen készültem az idényre, mikor megtörtént a baj. Éppen a kedvenc pályámon krosszoztam, szóval nem volt ismeretlen terep számomra. Egy mandinerben odacsaptam magam. Három nagy vasdarab van bennem, meg tizenhét csavar.

Ez a sérülés mennyire gátolt téged tudatosan, vagy tudat alatt?

Jamie Witham (az Eurosport és az ITV szakkommentátora, korábbi WSBK versenyz?) mondta nekem, hogy látja a mozgásomon, hogy féltem a lábamat, meg hogy félek a motoron. Én ezt nem tudtam magamról, régen mindent bevállaltam, nem számított ha esni kellett, de most ez nem volt meg. Erre mondta Witham, hogy kell nekem egy nagy esés, egy olyan, amiben nem sérülök meg. Akkor leszek megint igazán jó. Ez az idén a Hungaroringen bekövetkezett. És tényleg. Jöttek az eredmények. Versenyeket nyertem a Pannónia-ringen, ahová szinte kiköltöztünk Rosivall Ágoston barátommal. Rengeteget segített a TT-s felkészülésnél, ezért én meg megígértem neki, hogy elindulhat a motorommal a Brit Superbike Bajnokság néhány fordulóján.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

A felkészülésr?l majd kicsit kés?bb. El?bb beszéljünk a motivációkról. Az utóbbi években felhoztad már párszor, hogy abbahagyod a versenyzést. A baleseted után is err?l volt szó, ha jól tudom. De indultál volna-e az idei TT-n akkor is, ha nem jönnek ezek a sikerek, amir?l beszéltél?

Nem tudom. Gondolkoztam rajta, hogy abba kéne hagyni, már én magam is elhittem, hogy szarul megyek. Ágó mondta, hogy kezdjük el az apróbb sikerekkel, szembe kellett néznem a félelmeimmel. Én az itthoni versenyzést?l féltem. Jobban, mint egy vb-futamtól. Az emberek hamar pálcát törnek feletted, ezért is tartottam az itthoni menést?l. De végül jól sült el a dolog. Versenyeket nyertem 56-ot mentem a Pannónia-ringen. Már mindenki leírt, de most elismertek és ez jól esett. Nagyon sokat köszönhetek az Ágostonnak, szinte kiköltöztük a ringre, és apró pici lépésekkel tettük össze a motort és magamat.

Itthon senki sem szeret a pénzr?l beszélni. Talán ez a marha nagy magyar sajátosság, az irigység az oka. Szóval megkérdezem, és szeretném, ha válaszolnál rá. Mennyi az annyi? Mennyibe kerül egy TT-s kiruccanás?

A gazdasági válság miatt nem olyan ütemben érkeztek meg, mint korábban. 5 millió hiányzott az idei költségvetésb?l. A motor felkészítése olyan 2 millió forint körül volt: spéci els? hátsó futóm? az Öhlins-t?l, a kipufogó rendszerek, ezekb?l mind tartalék, akkor az idomok. Itthon még nem lehetett a K9-es idomokhoz hozzájutni, a Dúzs Peti csinálta volna, mint minden évben, de még nem volt meg. Tehát Yoshimuárt kellett venni abból is, ami nem 60 vagy 80 ezer forint, vagy a Petit?l ingyen van, hanem 1600 eurót fizettem a két garnitúráért, és nem is igazán mondanám, hogy jók voltak. De el is rontottam egy bankszámlaszámot, mert a TT-s rajtpénzemet még nem kaptam meg: ez fedezte volna az 1400 fontos szállást és a Dunlop gumikat. Ezt kinti magyarok dobták össze, úgyhogy most nekik megy majd a pénz.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Egészen pontosan milyen technikai paramétereknek kellett megfelelni a motorodnak? Itthon nem nagyon ismertek ezek a versenyek, maximum a kategóriák: Superbike, Supersport, Superstock. Ezeket úgy kell értelmezni, mint mondjuk a Superbike-VB szabályait?

Az Angol Superbike Bajnokság szabályainak kell megfelelni. Eddig teljesítmény korlát volt a BSB-ben is, mint idén az Amerikai bajnokságban vagy mint az IDM-ben. Most ez nincs, az van megkötve, hogy Pirelli gumikkal kell menni (a BSB-ról van most szó), mint a világbajnokságon. A Superbike a tiszta sor, az Superbike. A Superstock-nál nem használhatsz váltóelektronikát, mert a BSB szabályok nem engedik. Nem lehet rajta Yoshi gyújtásdoboz, csak power commander, de hátsó rugóstagot cserélhetsz, meg az els? belsejét. A Senior TT-t sokan összekeverik az öregfiúk versennyel. Ez a legmen?bb kategória. Összeválogatják a legjobb 30-at 600-ból, a legjobb 30-at Superbike-ból és Superstockból. Ebb?l áll össze a 90 f?s mez?ny, akik nem seniorok, tinik is lehetnek éppen. Annyi a kikötés, hogy a rajtszám színének a kategória színének kell lenni. Az atya úristent is le kell biztosítanod. A féknyergek csavarjait, a hátsó lánckerék csavart is, mindent. Egy órán keresztül vizsgálják a motort. Van egy ilyen érdekes szabály a Stockban, hogyha mindhárom kategóriában Stock motorral mész, nem lehet er?sebb a motorod 180 lónál. A Végh Jana nekem 179 lóer?s motort faragott. Mondták is, hogy nekem van a leger?sebb motorom. Persze a TAS Suzukik jóval bikábbak voltak, de a privát motorok közül az enyém volt a leger?sebb.

Egy motorral elindulhatsz az összes 1000-es kategóriában?

Igen. Abból a szempontból nem hátrány, hogy megszokod a gépet. Annyira kis dolgokon múlott, hogy nem 38. lettem a Superbike futamon, például mondok neked egyet: úgy döntöttünk, hogy hosszítunk az áttéten, mert nem volt elég top speedem a Solby egyenesben. Ott nincs más dolgod, mint csonton menni 2 km hosszan. 167 mérföld/h volt a sebességnem, míg a többieknek 182. Hosszítottunk, de nem úgy sült el a dolog, ahogy arra gondoltam. A kanyarokba nem úgy jött ki a dolog, illetve a gyorsítás sem volt optimális. A kormánygátlón egy klikk volt a változtatás, és a hátsó kerékkel játszottunk. Sokat jelentenek ezek a választások, de ugye id?nk nem volt tesztelni, mert ez nem így megy mint egy pályaversenyen. A bázis beállításaink úgy voltak meg, hogy a Pannónián beállítottuk, és szándékosan elpuhítottuk a futóm?vet. A következ? évben annyit változtatnék még a motoron, hogy az els? rugót cserélném 10-r?l 9 és felesre, egyébként penge volt a bringa.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Lesz következ? év?

Lesz. A Man-szigeti légkör egészen hihetetlen. Ha benne vagy a harmincba, akkor örökös tagságot szerzel a futamra. Nem kell vb-s eredményekkel bizonyítanod, hogy jogod van itt lenni. Amikor el?ször mentem, be kellett nyújtanom a Daytona 200 eredményemet, a vb hatodik Endurance-t. Most ez már nem kell. S?t a kormány felajánlotta az állampolgárságot is, amire amúgy várni kellene elég sokat. Ezen érdemes elgondolkoznom, mert ott minden a TT-s versenyz?kr?l szól. Nagyon jó ott élni. Itthon nem kaptam semmilyen támogatást. Most itt államira gondolok. De a média sem kapkodott utánam. Szinte úgy kell könyörögni, hogy egy napilapba bekerüljön rólam bármi hír. Jöv? héten ki fogok utazni ez ügyben tárgyalni. Mert egy csapatot szeretnék építeni, de akkor lehet hogy Man-szigeti színekben fogom.

Miért lehet ekkora hagyománya ezeknek a versenyeknek szerinted? Tényleg úgy élnek ezek a srácok ott, mint mondjuk a sztárok?

S?t, h?sként tisztelik ?ket a szigeten. A men?bb arcokat felismerik, szóval tényleg olyan életük van, mint a filmsztároknak. Én is éreztem ezt a saját b?römön. Régen volt már, hogy ököllel csaptam a leveg?be örömömben. A befutó után pacsiztak velem a néz?k, ?k úgy tekintenek ránk, mint harcosokra, akik sikerrel visszaértek a csatából. Ez egy hatalmas szellemi és fizikai munka egyébként, mert egy órán keresztül csutkán száguldozni bukózóna nélkül, na az kemény. Az itt lév?k többre tartják ezt a stílust a pályamotorozásánál. Pedig az is kemény Angliában. Én is szeretnék majd abban a bajnokságban versenyezni, de most Ágostonon a sor. Én majd talán jöv?re.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Hogyan tudod megjegyezni egyébként a pályát? 64 kilométer, közutakon, városban, hegyekben, falvakban. Itt azért nem úgy mehet, mint egy klasszikus versenypályán: 3-as kanyar 4-esben, közepes gázon stb.

Most már semmi bajom nincs vele. Egy kívülállónak hihetetlen lehet, én sem tudtam elképzelni míg nem mentem rajta, az Ágoston sem akarta elhinni, hogy hogyan lehet betanulni ezt a kört, én meg csak mondtam neki az autóban az itinert fejb?l. Kacérkodott a gondolattal, hogy jöv?re ? is elindul, de aztán meggondolta magát. A Végh Jana filózik még az induláson er?sen, ugye ? Gyöngyös környékén riogatja az embereket a hegyekben, de ? is nehezen tudja elhinni, hogy be lehet tanulni a pályát. Én szerintem tartok már a nyolcvanadik, századok körömnél, autóval megtett körrel együtt, de még mindig van olyan szakasz, amit nem tudok. Régen a heggyel voltak problémáim, de idén meg az ment szinte a legjobban.

És az árnyékváltások? Mert a városban a fák elég sok árnyékot adnak, a hegyekben meg szikrázó napsütés van általában. Már amikor nem esik.

Na, ez az ami gáz. Nehéz ezt megszokni, f?leg, ha csatáznod kell. Én most egy Ben Whiley nev? emberrel küzdöttem, kb. 22-szer el?ztük oda-vissza egymást, úgy elment a négy kör, hogy még pislogni is alig volt id?m. De a legfárasztóbb az egészben, hogy stiften kell menned végig, és vannak olyan részek, amit vakon kell teljesítened. Tudod, hogy ez a hármas bal kanyar. Ezt úgy kell érteni, hogy egy érintési pont belül, a kettest kihagyod, a hármasra behúzod, de már ráváltassz és teli. Ezt vakon.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Statisztikailag is ez volt a leggyorsabb TT. Szinte minden versenyen megd?lt a pályarekord. Neked milyen volt belülr?l az idei TT?

Ez volt a harmadik indulásom. Tavaly ugye csak vendégként voltam ott, el?tte nagyon rosszul sikerült és el?tte volt az els? évem, amit egy széria motorral teljesítette, az a körülményekhez képest jól sikerült, de persze erre a mostanira vagyok a legbüszkébb. Nagyon s?r? volt a mez?ny, és nagyon gyors is. Tizedek döntöttek egy ilyen versenyen, ami azért nagy szó. Na, most egy 1 óra 16 percig tartó küzdelemben a mögöttem végzett portugál többszörös Formula Extreme bajnok az 0.12-vel kapott ki t?lem. Arra is büszke vagyok még, hogy az el?ttem végzett motorosok szinte mindegyike nyert már valamilyen utcai versenyt. A Seniorban 78-an indultunk és 40-en értünk célba és abból a 26. lettem. A Stockon 53-an értünk célba a 80-ból, ott a 29. lettem. Erre most nagyon büszke vagyok. Nem tudom, hogy Magyarországon ezt hogyan ítélik meg, nagyon sokan gratuláltak, de vannak még sajnos rosszindulatú emberek. Szeretném, hogy egyszer ?k is ott él?ben követhessék figyelemmel ezt, mert megéri. Hihetetlen élmény, hát még menni rajta.

A többiek segítenek neked? Gondolok itt a men?kre, a nagy öregekre: McGuinness-re vagy a Bruce Anstey-re.

A McGuinness sokat. ? mindig mutogatja, hogy jön mondjuk egy kanyarba ötödik telibe, én meg – hogy érezzed a különbséget – kettesben, hármasban brekegtettem korábban. Most már én is merem 5-ik telibe menni azon a szakaszon, csak el kell hinni magadról, hogy menni fog. Hogy csak egy pillanatra jön be a patka, vagy jön egy hupli és tartsd ott a gázt, és a többi. Különböz? tájékozódási pontok vannak: fák, patkák, házak, de a men?k festegetnek is. Egy jól látható színnel megjelölik a fékezési pontokat. Ezt a szabályok nem tiltják, de azért este szoktak partizánkodni, biztos, ami biztos. Az egyik kedvenc részem a Glen Helen-i szakasznál van. Ott van egy fa, sárgával megjelölve. Azt minden versenyz? tudja, hogy hiába beláthatatlan a szakasz, annál a fánál be kell tenned keményen, leváltani harmadikba és egyb?l váltod rá stiften a negyediket. El?ször én kerestem, hogy hol van a fa, érzésre tettem be a motort a kanyarba, kinéztem jobbra, és hopp ott volt. Onnantól már figyeltem rá.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

A rivalizálás mennyire érhet? tetten a men?k között. Mert azért ez a buli mellett egy k?kemény verseny is?

Ezek az emberek nagyon közvetlenek. Persze egy egészséges rivalizálás van köztük, de ezt csak a csapatf?nökök szítják. Itt tudják azt, hogy aki barát, az barát. Segítenek mindenben amiben csak tudni. McGuinness, Keith Amor és Garry Johnson-nal is jóban vagyok. Tudják azt a srácok, hogy akivel most jól érzed magad, az lehet, hogy a következ? pillanatban már nem él. Nagy a tisztelet. Ez nincs kimondva, de mindig szeretettel bánnak veled. A TAS Suzuki például nagyon sokat segített. Írogatták fel az alkatrészeket, hogy majd a végén elszámolunk, de amikor 28. lettem Stockban, mondták hogy nem kell fizetnem. Olyan ez, mintha egy csodavilágba érkeznél.

???

Bittit segítették: Magyar Suzuki Zrt, Systrend Zrt., Blackmotors, Murepox Kft., Shox, Corsaro, Furgon City, Dangerbike, Mike Tomi, Dúzs Peti, Dr. Kivágó, Motor Revü, Bors Magazin, Superbike Magazin, Nemzeti Sport, Sportklub, Végh Jana, Csucsu, Hori, Csabcsi, Bíró Misi, Lánczi Sanyi, Rosivall Ágoston, Pannónia-ring és természetesen a szurkolók.

Mi meg azzal segítettük, hogy részletesen beszámoltunk az idei TT futamairól, melyeket az alábbi linkekr?l is elérhet?k, de a f?oldalon, a MotoGP-játékunk alatti hírboxokba is összegy?jtöttük ?ket. Kellemes id?töltést hozzájuk.

Superbike futam

Supersport futam

Superstock és Supersport második futam

Senior TT futam

ugrás fel