EST. 2002

BMW C evolution

Jelent?s átalakuláson mennek keresztül az egyéni igényekre szabott mobilitással szemben támasztott elvárások, legf?képpen, ami a s?r?n lakott nagyvárosok és azok vonzáskörzeteinek közlekedését illeti. Ezen elvárások sorában a fenntarthatóság az egyik legfontosabb. Egyre s?r?bb forgalom, folyamatosan dráguló üzemanyagok, mind szigorúbb CO2-kibocsátási el?írások a belvárosi részeken – ezek a jöv? új kihívásai.

Szöveg és képek: BMW

A BMW-csoport felismerte ezeket az új kihívásokat, és sorozatgyártásra érett megoldásokat fejleszt a jelenlegi és a jöv?beni közlekedési igények kielégítésére. A BMW Motorrad, mint a vállalatcsoport szerves része, az egy nyomvonalú járm?vek biztosította mobilitást érint? kérdésekkel, ügyfelei jövend? igényeivel, valamint ezekre szabott megoldásokkal foglalkozik. Id?közben kiterjesztette tevékenységét a városi mobilitás (urban mobility) területére is, ennek jeleként mutatta be 2011-ben két új nagytest? robogóját, a C 600 Sportot és a C650 GT-t.

A BMW-csoport fenntarthatósági stratégiájával összhangban arra törekszik, hogy már most, fejl?déstörténete e korai stádiumában fokozott figyelmet szenteljen az elektromos hajtásnak, kiváltképp a városi környezettel összefüggésben. Akárcsak a BMW autós üzletágánál, jöv?be mutató járm?koncepciók és mobilitás-szolgáltatások, továbbá inspiráló formák és az értékteremt? folyamat egészét meghatározó fenntarthatóság által fémjelzett újfajta prémiumfogalom formájában jutnak kifejezésre a vállalat e témában napvilágot látott fejlesztései.

Belátható id?n belül megfelel? prémiumkínálattal lesz jelen a BMW Motorrad az elektromos géppel hajtott egy nyomvonalú járm?vek piacán. Ennek egyik els? jeleként mutatta be 2011-ben, a BMW Motorrad Innovációs Nap keretében az E-Scooter tanulmányt. Szerény menetteljesítményeik és korlátozott hatótávolságuk miatt mind a mai napig szinte csak városon belüli használatra alkalmasak a tisztán villanyüzem? robogók. A BMW E-Scooter korszer? m?szaki megoldásainak köszönhet?en szélesebb kör? felhasználási lehet?ségeket kínál. Nem sokkal kés?bb, a Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon (IAA) volt látható a szintén az elektromos hajtás témájába vágó BMW Concept e robogó, mint az eredeti elgondolás második evolúciós lépcs?foka.

A „C evolution” képében immár harmadik állomásához ért a fejlesztés: abban a szériaközeli állapotban mutatta be a BMW Motorrad az újabb prototípust, amelyben hamarosan piacra kerülhet elektromos robogója. A kül- és a belváros közötti közlekedésre szánt járm? két kívánalomnak különösképpen szeretne megfelelni: egyrészt olyan menetteljesítményekkel rendelkezni, mint a bels? égés? motorral hajtott nagytest? robogók, másrészt nagy hatótávolságot szavatolni a mindennapos használatra jellemz? körülmények között.

E-mobilitással kapcsolatos tapasztalatkincsét b?vítend?, és vonatkozó m?szaki el?nyét fokozandó, öt darab teljesen menetkész „C evolution”-t bocsátott újtára a BMW Motorrad. Minden kínálkozó lehet?séget megragad, hogy ismertté és népszer?vé tegye az egy nyomvonalú elektromos járm?veket, és – tekintettel egy sorozatgyártásra érett típus piaci bevezetésére – felkeltse irántuk az igényt felhasználói oldalon. Az említett pilotkísérlet keretében különböz? felhasználási területeken, valós körülmények között adnak számot képességeikr?l a tesztrobogók. Egyúttal arra is jó a projekt, hogy feltérképezze az elektromos robogók üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúrát, például azokat a lehetséges partnereket, akik a felhasználók rendelkezésére bocsátják majd ?ket, köztük járm?kölcsönz?ket és ún. járm?megosztó-cégeket (carsharing).

A „C evolution” f? ismérvei:

  • Innovatív elektromos hajtás hajtóm?ves leng?villával, folyadékh?téses elektromos géppel, fogasszíjjal és bolygóm?vel.
  • 11 kW tartós teljesítmény (ECE R85 szerinti homologizáció) és 35 kW névleges teljesítmény.
  • 120 km/hvégsebesség.
  • Akár 100 kmhatótávolság a nagykapacitású akkumulátor jóvoltából.
  • 8 kWh kapacitású nagyfeszültség?, innovatív légh?téses akkumulátor.
  • Intelligens energia-visszanyerés a markolat visszaengedésekor és fékezéskor.
  • Rövid töltési id?.
  • A BMW-gépkocsikon is alkalmazott m?szaki megoldások és elektromos biztonsági sztenderdek.
  • Játszi könny? irányíthatóságot szavatoló hibridváz, alacsony súlypont.
  • ABS-szel felvértezett, nagy teljesítmény? fékrendszer.
  • Kis gördülési ellenállású Metzeler Feelgreen gumiabroncsok.
  • Multifunkcionális m?szeregyüttes TFT-kijelz?vel és LED-es nappali világítás.
  • Innovatív színkoncepció és dizájn.

Bels? égés? motorokkal veteked? elektromos gép

11 kW tartós (ECE R85 szerinti homologizáció) és 35 kW névleges teljesítményének köszönhet?en jó er?ben van, és nagyfokú motorozási élményt garantál a „C evolution”. Végsebességét 120 km/h-ban korlátozza a vezérl?elektronika, nem jelent gondot ütemesen haladni vele autópályán vagy országúton el?zni – akár két személlyel sem. Hasonlóképpen könnyen el tud indulni utasaival meredek emelked?n. 0-60 km/h-ig tartó gyorsulása van olyan jó, mint a 600 köbcentis vagy még nagyobb henger?rtartalmú nagytest? robogóké.

A hagyományos bels? égés?ekhez képest több szempontból is el?nyös a „C evolution” elektromos gépe, f?leg kis sebességnél. Gondosan beállított vezérlése élénk, közvetlen nyomatékleadási reakciót szavatol, ráadásul nem jellemz? rá az a késleltetett nyomaték-felépítés, amit a benzinmotoroknál a tengelykapcsoló nyitása és zárása idéz el?.

Akár 100 km hatótávolságot garantáló, nagy kapacitású akkumulátor

Adott esetben 100 kilométert is meg tud tenni a „C evolution” kell?en nagy, 8 kWh kapacitású akkumulátora egyszeri feltöltésével. Ez életszer?en nagy hatótávolságú, károsanyagmentes közlekedést tesz lehet?vé a nagyvárosokban és azok közvetlen környezetében. A BMW Motorrad felhasznált több, a BMW személyautóin alkalmazott korszer? megoldást is. Példának okáért ugyanolyan lítium-ion energiatároló modulokat hasznosít az elektromos robogó, mint a BMW i3. Nagy hangsúlyt fektettek a fejleszt?k a modulok min?ségére és élettartamára, hogy még évek múlva és nagy hidegben is adott legyen ez a hatótávolság.

Nem kis m?szaki kihívást jelentett a nagyfeszültség? akkumulátor optimális h?tésének megvalósítása. Egyrészt kerülni kellett a túl alacsony h?mérsékletet, mert akkor er?teljesen megn?tt volna a cellák bels? ellenállása, vele együtt pedig jelent?sen csökkent volna az akkumulátor kapacitása, de a túl magas h?mérséklet sem volt kívánatos, mert az hátrányosan hatott volna a cellák élettartamára.

Míg az elektromos autóknál általában folyadékot használnak az akkumulátorok h?tésére, addig a „C evolution”-nél hely- és súlytakarékossági okokból légh?tést valósított meg a BMW Motorrad. Egy az akkumulátorház középs? részén kialakított, áramlástani szempontból optimalizált h?t?leveg?-csatornán keresztül távozik a termel?d? h?. A menetszél folyamatosan körüláramolja ezt a csatornát. Annak érdekében, hogy minél hatékonyabb legyen a h?tés, a menetiránnyal párhuzamosan álló h?t?bordákkal van ellátva az akkumulátor alja.

Nemcsak a különleges felépítés? celláknak, hanem a felügyeletüket ellátó elektronikának is otthont ad, és egyúttal tehervisel? elemként m?ködik az alumínium présöntvényb?l készült akkumulátorház.

Mögötte helyezkedik el az elektromos hajtás vezérl? elektronikája. Amellett, hogy az elektromos gép vezérli a 100 és 150 volt közötti feszültségtartományban, érzékeli a motoros szándékát is, például a markolat mindenkori állásából. Ezenkívül feldolgozza a fékekt?l kapott jeleket, és eldönti, sor kerüljön-e energia-visszanyerésre, ill. mekkora rekuperációs nyomaték épüljön fel a hátsó keréknél.

Innovatív elektromos hajtás hajtóm?ves leng?villával, folyadékh?téses elektromos géppel, fogasszíjjal és bolygóm?vel

Hajtóm?ves leng?villa m?ködik közre a „C evolution” hajtásában. Az akkumulátorház mögé került elektromos gép egybe van építve a leng?villával. A motor kimen? tengelyének és a villa tengelyének térbeli közelsége miatt minimális a tehetetlenségi nyomaték a leng?villa forgáspontjának környezetében. Ennek köszönhet?en a lehet? legjobb rugó-/lengéscsillapító-hangolás és érzékletes reakció kialakítására nyílt mód.

A szekunderhajtás feladatát az elektromos gépet és a kimen? tengelyen lév? hátsó bordáskereket összeköt? fogasszíj látja el. A bordáskerékr?l bolygóm?vön keresztül jut át a hajtónyomaték a hátsó kerékre. Az összáttétel 1:8,4, az elektromos gép névleges fordulatszáma 10.000/perc. A motort és a felügyeletét ellátó vezérl? elektronikát folyadékh?tés temperálja.

Intelligens energia-visszanyerés a markolat visszaengedésekor és fékezéskor

Hosszas kísérletezés után az egy nyomvonalú járm?vek világában mindmáig egyedülálló, a vezet? által is nyomon követhet? energia-visszanyerési módozatot fejlesztett ki a BMW Motorrad. Pontosan úgy lehet használni a „C evolution”-t, mint a hagyományos robogókat, nem kell külön aktiválni rajta az energia-visszanyer? funkciót, ugyanis az minden olyan esetben magától m?ködésbe lép, amikor érdemi hasznot tud hajtani.

A markolat kiinduló helyzetbe való visszaengedésekor például kezdetét veszi az energia visszatáplálása. Akárcsak a bels? égés? motorok, az elektromos gép is kifejt ilyenkor fékez?hatást, hogy mekkorát, az a rekuperáció mértékét?l függ. Az elektromos gép által generált tehetetlenségi nyomaték úgymond a bels? égés? motorokra jellemz? „motorféknek” felel meg.

Fékezéskor is zajlik az energia visszanyerése, méghozzá oly módon, hogy az akkumulátor töltésére szolgáló villamos energia lesz a mozgási energiából. Szenzorok figyelik a féknyomást az els? és a hátsó keréknél. Amint azt érzékeli a vezérlés, hogy lassítani kezd a vezet?, a fékezési folyamatot el?segítend?, tehetetlenségi nyomatékot épít fel az elektromos gép, és áramot tölt vissza az akkumulátorba. A markolat visszaengedésekor vagy fékezéskor visszatáplált energia a használat körülményeit?l függ?en 10-20 százalékkal megnöveli a járm? hatótávolságát.

Rövid töltési id?, töltés a személyautók mintájára

A beépített tölt?készülék segítségével vagy 220 voltos hálózatról, vagy külön tölt?oszlopról lehet feltölteni a „C evolution” akkumulátorát. Ha teljesen lemerült, ideális esetben akkor is kevesebb, mint három óra alatt elvégezhet? a m?velet.

A személyautókon alkalmazott szabványnak megfelel? elektromos tölt?dugalj (mindezidáig egyedülálló a kétkerek?ek világában) a lábtér bal oldali, elüls? részében található. A tölt?kábel a lábtér jobb részében, egy tárolórekeszben kapott helyet, és a mindenkori célország m?szaki specifikációjának megfelel? villás dugóval van ellátva.

Az elektromos személygépkocsik mintájára kialakított tölt?dugalj el?nye, hogy például az USA-ban is fel lehet tölteni a „C evolultion”-t az ott használatos kábellel és villás dugóval ellátott tölt?oszlopokról. Jelenleg egyetlen másik elektromos kétkerek?n sem alkalmazzák ezt a technikát. Az európai tölt?oszlopokhoz kés?bb azoknak megfelel? tölt?kábel lesz rendelhet? kiegészít?ként.

A BMW-gépkocsikon is alkalmazott m?szaki megoldások és elektromos biztonsági sztenderdek

A BMW-csoport részeként egyedülálló lehet?sége van rá a BMW Motorradnak, hogy felhasználja elektromos járm?vei fejlesztéséhez a személyautó-üzletág e témában szerzett tapasztalatait. Alkatrészekt?l egészen a nagyfeszültség? technika és az ehhez kapcsolódó, a kábelekre, dugós csatlakozókra, az akkumulátorfelügyel? elektronikára és a vészkikapcsoló rendszerre vonatkozó biztonsági követelmények átvételéig terjed a hasznos szinergiák sora.

Az említett komponensekhez tartozik a szigetelések épségét felügyel? ún. ISO-figyel?, a nagyfeszültség? indikátor és elosztó, valamint a DC-DC-átalakító, amely nagyfeszültségb?l kisfeszültséget állít el? a 12 voltos fedélzeti elektromos hálózat és a vezérl?készülékek áramellátására.

Elektromos kétkerek?n most el?ször nyernek alkalmazást a világ vezet? autógyártói által meghonosított nagyfeszültség? (> 60 Volt egyenáram) biztonsági és m?ködésbiztonsági sztenderdek. Ennél a járm?fajtánál mindezidáig egyedülálló az ISO 26262 szabvány szerinti fejlesztés. Garantálja, hogy a tudomány és a technika jelenlegi állásának megfelel?, szabványos kivitelben készül a villanyüzemhez szükséges valamennyi alkatrész.

Játszi könny? irányíthatóságot szavatoló hibridváz, alacsony súlypont

A manapság ismert benzinmotoros nagytest? robogóktól eltér?en nincs hagyományos értelemben vett váza a „C evolution”-nek. Fejlesztésénél els?dleges szempont volt, hogy kiváló legyen az egyenesfutása autópályán, és jól lehessen irányítani városi forgalomban. Ennek érdekében maximálisan kamatoztatta a BMW Motorrad a mélyre épített akkumulátorból adódó alacsony súlypont el?nyeit. A váz nagy csavarodási merevség? hibrid-kompozit, amely a fentiekben már említett, tehervisel? elemként szolgáló, ugyancsak nagy csavarodási merevség? könny?fémöntvény-akkumulátorházra épül. Utóbbin található az egyágú hajtóm?ves leng?villa ágyazási pontja is. A hibridvázhoz kapcsolódik a kormánynyak és az acélcs?b?l összeállított hátsó váznyúlvány. Városi forgalomban rendkívül könnyen lehet irányítani, és mintaszer? lassú haladási menettulajdonságok jellemzik az elektromos géppel hajtott robogót. Tömege egy szinten áll a hasonló méret?, bels? égés? motorral szerelt nagytest? robogókéval.

Az els? kerék megvezetésének, valamint rugóztatásának és lengéscsillapításának feladatát40 mmküls?cs?-átmér?j? fordított teleszkópvilla látja el. A hátsó kerék az egyágú hajtóm?ves leng?villához kapcsolódik. A rugózásban és a csillapításban itt a bal oldalon elhelyezked?, közvetlen felfogatású, állítható rugóalapú rugóstag segédkezik. Az elöl-hátul egyaránt115 mmrugóút magas szint? menetkomfortot biztosít.

Kis gördülési ellenállású gumiabroncsok

Elöl 3,5 x 15 col, hátul 4,5 x 15 col méret? ötküll?s könny?fém-présöntvény felni forog a „C evolution” alatt.

A súrlódás csökkentése és a visszatáplált villamos energia minél hatékonyabb felhasználása érdekében kis gördülési ellenállású gumiabroncsokat kapott a BMW Motorrad elektromos robogója. Metzeler Feelgreen köpenyekr?l van szó, amelyek közül az els? 120/70 R15, a hátsó 160/60 R15 méret?. Arra készültek, hogy összhangban legyenek a környezettel, és csökkentsék a fogyasztást, ami egyúttal nagyobb hatótávolság formájában jut kifejezésre. Ezek a gumik 25 százalékkal könnyebben gördülnek, mint a Metzeler Feel Free termékcsalád tagjai. Ráadásul nagyon könny?ek, mérsékelt hiszterézis-jellemz?kkel bírnak, és a rendeltetésüknek megfelel? különleges mintázattal rendelkeznek.

ABS-szel felvértezett, nagy teljesítmény? fékrendszer

Elöl270 mmátmér?j? tárcsákra és kétdugattyús, úszó ágyazású nyergekre épül? fék lassítja a robogót – határozottan és biztonságosan. Hátul egy darab, szintén 270 mm-es tárcsa és kétdugattyús, úszó ágyazású féknyereg teljesít szolgálatot. Az állandó nyomáspont és a minél jobb adagolhatóság érdekében acélszövettel burkolt mindegyik fékcs?.

A BMW Motorrad ABS maximális aktív biztonságot nyújt. A mindössze700 grammtömeg?, Bosch 9M típusú kétcsatornás berendezés külön tudja ellátni az els? és a hátsó kerék fékkörének felügyeletét. A fékezéskori energia-visszatáplálást el?segítend?, a „C evolution” használatával együtt járó speciális követelményekre lett beállítva a vezérlése. A BMW Motorrad két nagytest? robogójához, a C 600 Sporthoz és a C 650 GT-hez hasonlóan itt is az oldalkitámasztó kihajtásakor lép m?ködésbe a rögzít?fék.

Multifunkcionális m?szeregyüttes és LED-es nappali világítás

A „C evolution” m?szerfalának meghatározó eleme egy a BMW i3-éra emlékeztet? nagyméret?, jól leolvasható TFT-kijelz?. Az elmaradhatatlan kilométeróra mellett sok egyéb funkcióval rendelkezik. Mutatja például az akkumulátor töltöttségi szintjét (SOC = State of Charge) és az energiamérleget. Utóbbi oszlopdiagram formájában jelenik meg, és arról tájékoztatja a vezet?t, hogy éppen felhasználódik vagy visszatáplálódik-e energia. Ez az információ segítséget jelent a takarékos vezetésben.

A már ismert állapotjelz?k mellett természetesen az elektromos járm?vek számára kötelez?en el?írt állapotjelz?kkel is rendelkezik a „C evolution”. Ezek közé sorolandó például az esetleges szigetelési hibára vagy a túlterheléskor a teljesítmény korlátozására figyelmeztet? jelzés (lásd: ECE R100).

Az els? fényszóró magában foglalja a távolsági és a tompított fényt, továbbá nappali világítást is ad. Hátul LED-es lámpatest kapott helyet. 

Klikk a képre! Galéria nyílik!

Innovatív színkoncepció és dizájn

A „C evolution” is ugyanazon innovatív formai nyelvezet jegyében készült, mint a BMW Motorrad motorkerékpárjai. Inspiráló külseje felhívja a figyelmet újfajta hajtástechnikájára. Rajta is visszaköszön, dinamikus és összetéveszthetetlen megjelenést kölcsönöz neki az úgynevezett split face.

Szintén a BMW Motorrad Design jellegzetes jegyeként értékelhet?k az orridomon kialakított „twin tipped”-spoiler és az oldalidom elüls? részére telepített ún. „floating”-panelek. A rövid, sportos far (a szériaváltozatban sisaktartó rekesz is lesz) az elektromos robogó menetaktív jellegét hangsúlyozza.

A fehér/zöld szín (light white uni/electric green) a járm? fontos tulajdonságait, azaz környezeti összeférhet?ségét, fölényes dinamizmusát és egyszer? kezelhet?ségét szimbolizálja. Az akkumulátor- és a hajtóegység oldalfedelein látható, sötétben kivilágított e-bet?k pedig m?szaki jellegét hangsúlyozzák.

ugrás fel