EST. 2002

BMW C.L.E.V.E.R. koncepció

Parkolási mizéria, drága benzin? Nem csoda, ha egyre népszer?bbek a kis városi autók és hogy a járm?gyártók alternatív megoldások felé kacsintgatnak. Ennek jegyében alkotta meg a BMW, együttm?ködésben neves európai kutatóintézetekkel a C.L.E.V.E.R. Concept-et, mely egy hibrid közlekedési eszköz, az autó és a motor szerkezeti elemeit vegyíti.

A fejlesztés résztvev?i – a már említett BMW-n túl – a bathi és a berlini egyetem, a francia Institut Du Petrol és a bécsi Universitaet für Bodenkultur, a projekt támogatója az Európai Unió. A kiindulási alap ugyanaz a Rotax blokk, amely a BMW C1-es robogóját hajtja, csak 218 köbcentis lökettérfogatúra növelve. Etetése egy sürített gázos berendezéssel történik, fogyasztása pedig egy normál benzines er?forrással összevetve 2,6 literben áll meg 100 kilométeren. Mindemellett érdekesek a teljesítményre vonatkozó adatok: a Clever álló helyzetb?l 7 másodperc alatt gyorsul 60 km/órára, végsebessége 100 km/ó körül van.

A blokkot és a két hajtókerék tengelyét magában foglaló hátulsó szerkezet menet közben fix helyzet?, míg az ‘utastér’ és a villával rögzített els? kerék képesek a bedöntésre a kanyarokban. A fordulás elektronikus úton megy végbe: a pilótának nem kell mást tennie, mint elforgatnia egy teljesen hagyományos, autós jelleg? kormányt, a rendszer pedig az aktuális sebességb?l illetve a kanyarodás szögéb?l, tehát a dinamikus paraméterekb?l épp kell?képpen dönti meg a járm?vet. Az eredmény háromkerek?t?l még soha nem látott úttartás és egyszer? vezethet?ség.

Sokaknak lehetnek persze fenntartásai a prototípus biztonságosságával kapcsolatban. A fejlesztés sarokköve volt a vezet? és az utas megóvása ütközés esetén: az acél váz irigylésre méltó védelmet biztosít, ahogyan ezt a törésteszt képei is alátámasztják. A lassulásról összesen négy féktárcsa gondoskodik, a gumikat pedig kimondottan ennek a járgánynak alkotta meg a Cooper-Avon gyártó.

Egyel?re nem ismeretes, hogy a Clever létrehozói mit akarnak és mit tudnak kezdeni háromkerek?jükkel. Az látszik, hogy nagyon is érvényes közlekedési módra világítottak rá, hiszen környezetbarát, keveset fogyasztó és nem mindennapi sokoldalúsággal megáldott járm?vet hoztak tet? alá. A három kerék egyébként is sok autós tervez?t ihletett meg az utóbbi id?ben: a Volkswagen és a Peugeot mérnökei is mutattak be hasonló prototípusokat, a Piaggio pedig már piacra is vitte innovatív

háromkerek? robogóját, az

MP3-at.

ugrás fel