EST. 2002

BMW GS történelem: R 1200 GS

A 2012. október 2-án bemutatkozó új R 1200 GS premierje el?tt az ikonikus BMW GS sorozat történetének hetedik epizódja 

Hosszas tündöklés után, 2004-ben érkezett el az id?, hogy a BMW bemutassa a nagysiker? R 1150 GS utódját, az R 1200 GS-t. Az új modell iparág-szerte meglepetést okozott: száraz tömege csupán 199 kg volt, ami 30 kilogrammos csökkenést jelentett az R 1150 GS-hez képest.  Az alacsony tömeget azonban a tervez?k nem kompromisszum révén érték el. Éppen ellenkez?leg, az R 1200 GS minden tekintetben felülmúlta híres el?djét és új mércét állított fel az agilitás, az irányíthatóság és a megbízhatóság terén. 

1170 köbcentiméteres henger?rtartalmával az R 1200 GS-be szerelt a boxer a túra-enduro gépekben valaha látott legnagyobb motorblokk volt. 100 lóer?s (74 kW) teljesítményével és 115 Nm-es maximális forgatónyomatékával az új GS páratlan dinamizmust és elegend? vonóer?t biztosított minden fordulatszám-tartományban, közúton és terepen egyaránt. A boxerekben els? alkalommal használt kiegyensúlyozó tengelynek köszönhet?en a motorblokk el?deinél kevesebb rezgést generált annak ellenére, hogy henger?rtartalma nagyobb volt. 

A nagy távot megtev? motorosok számára fontos tényez?nek bizonyult, hogy a motorblokk – bár szuper min?ség? benzinre hangolták – módosítás nélkül problémamentesen m?ködött normál min?ség? üzemanyaggal is. Az üzemanyag-fogyasztás az el?z? modellekhez képest nyolc százalékkel javult, pedig a teljesítmény valamint a nyomaték 18 százalékkal növekedett. 

Noha a váz teljesen megújult, annak felépítését a tervez?k nem adták fel, viszont minden egyes részletet felülvizsgáltak a tömeg optimalizálása érdekében. A Paralever egyik szembet?n? változása az volt, hogy a nyomatéktámasz most a leng?kar felett helyezkedett el, ami nehéz terepen nagyobb szabadmagasságot és jobb védelmet biztosított a sérülések ellen. El?deihez hasonlóan az új GS arca is összetéveszthetetlen maradt, aszimmetrikus dupla fényszórója enyhén módosult, szélvéd?jét szerszámok nélkül öt fokozat egyikébe lehetett állítani.  

2005 októberében az új R 1200 GS Adventure is felkerült a palettára. A legújabb változat üzemanyagtartálya 33 literes volt, ami 13 literrel haladta meg a GS alapkivitelének tankját, az Adventure így akár 750 kilométeres hatótávot is biztosíthatott, ami kivételesen fontos a világ távoli sarkaiban, ahol ritkák az üzemanyagtölt?-állomások. A technológia nagyrészt az alap GS-en alapult, de a fejleszt?k az Adventure-t rengeteg olyan felszereléssel ellátták, amelyeket kifejezetten nagy utazások megtételéhez készítettek. Ezek közé tartozott a szélcsatornában fejlesztett, terel?szárnyakkal kiegészített szélvéd?, ami a motoros hátának alsó részét védte a huzattól, a bukócsövek az üzemanyagtartály és a motorblokk körül, valamint az alumínium szelepfedélvéd? – ez utóbbiak a csúszási sérülések mértékét minimálisra csökkentették. A szélesebb lábtartók jobb tartást szavatoltak álló helyzetben történ? motorozás során, a masszív csomagtartóhoz pedig nehéz terheket lehetett rögzíteni. 

A legújabb GS gépek hatalmas sikernek örvendtek. 2007 szeptemberében, alig három évvel az új modell piaci bevezetése után már a százezredik R 1200 GS gurult le a berlini gyártósorról. Ezek közül 84 373 példány a GS alapkiviteléb?l, 15 627 pedig az Adventure modellek közé tartozott. Noha az R 1200 GS-t minden id?k legsikeresebb BMW motorkerékpár modelljévé vált, máris a következ? változat bemutatása került napirendre: egy modellfrissítés, ami a 2007-es milánói EICMA motorkerékpár kiállításon debütált. 

A frissített GS 105 lóer?s lett és új áttételezést, valamint új szekunder áttételt kapott. Ezen a modellen jelent meg el?ször az Enduro ESA opció, amit a bajor márka a kombinált közúti- és terephasználatra fejlesztett ki. Ergonómiai szempontból módosult a kormány, a markolatvéd? és az ülés, az üzemanyagtartály borítása pedig immáron rozsdamentes acélból készült. 

Két évvel kés?bb ismét a milánói EICMA kiállításon, a BMW bemutatta 2010-es R 1200 GS modelljét, amely boxer motorblokkján további módosítások történtek. A GS ekkor már a HP2 Sport DOHC er?forrásával büszkélkedhetett, de a motor karakterisztikája úgy változott, hogy az kifejezetten a GS igényeinek feleljen meg. Ez 110 lóer?s maximális teljesítményt (7750-es percenkénti fordulatszámon) és 120 Nm maximális forgatónyomatékot (6000-es percenkénti fordulatszámon) eredményezett. 

Az R 1200 GS jelenleg még kapható, de leköszön? generációja még mindig „bestseller”: világszerte négy eladott BMW motorkerékpárból körülbelül egy ilyen modell. Bár az 500 köbcentiméter fölötti motorkerékpár piac világszerte egyre zsugorodik, a GS továbbra is tömeges keresletnek örvend és még mindig olyan mérce, amelyhez a többi túra-enduro motorkerékpárt hasonlítják. 

A „BMW GS“ koncepció már több mint 30 éve testesíti meg a motorozás élményét és a kalandvágyat. A nagy túra-enduro motorkerékpár és a boxer motorblokk egyedi párosítása világszerte rengeteg motoros szívét hódította meg. A BMW most teljesen új fejezetet nyit a GS-történelemben: a világ legnépszer?bb túra-endurója még tökéletesebbé válik.

 

ugrás fel