EST. 2002

BMW R7: az újjáépített Art Deco kincs

1934-ben építették meg azt a BMW motorkerékpárt, amely – annak ellenére, hogy sokan a valaha gyártott egyik legszebb motornak tartják – nem kerülhetett sorozatgyártásba, így örökre prototípus maradt. Az Alfred Böning által tervezett járm? eredetileg azért készült, hogy a BMW design és technológiai teljesítményét demonstrálja. A BMW R7 zárt karosszériája, préselt acél hídjai, valamint a motorgyártásban el?ször alkalmazott teleszkópos els? villája rendkívül innovatívnak számítottak a maguk korában.

Szöveg és fotó: BMW Magyarország

Az 1930-as évek art deco stílusirányzata az R 7 designjára is rányomta bélyegét. Szeszélyesen kanyargó ívek, csillogó króm- és matt acél felületek, letisztult vonalak alkotják a motor harmonikus küls? megjelenését. Az R 7 meglep? jelenség volt a maga idejében, mivel azokban az években a motorok nagyon hasonlítottak „puritán” el?deikre, a kerékpárokra. Böning az ehhez kapcsolódó el?ítéleteket szerette volna legy?zni: a nagy ormótlan tankot a karosszériába, az olajnyomásmér?t és a kézi sebességváltót pedig egy króm takarólemez alá rejtette. A kézi tengelykapcsoló akkoriban népszer? megoldásnak számított, viszont ilyen elegáns módon – az autókéhoz hasonló m?szerrel – ezel?tt egy gyártó sem próbálkozott. A motoros egy rugóval ellátott ülésen ült, amelyet felhajtva férhetett hozzá az elektronikához. A blokk, az alsó takarólemezek és a kipufogó vizuálisan tiszta felületet alkot, amely a hátsó tengelyben végz?dik. Ez az alkatrész tökéletes egységet alkot a sárvéd?vel és a kipufogóvéggel, amely jó példája a funkcionalitás és a forma harmóniájának. Még a hátsó lámpákat is szoborszer?en formálták meg és egy „Stop” feliratú gravírozás is található rajtuk.

A motor formája és a blokk karcsú öntése révén a tervez? áthelyezhette a kipufogó cs?rendszerét az alváz aljára. Ezt a megoldást számos mai modellnél is megfigyelhetjük. A Leonhard Ischinger által alkotott 800 ccm3 –es M205/1 jelzés? blokk is mer?ben eltért a kora BMW er?forrásaitól és számos újdonságot vonultatott fel, ekkor jelent meg például el?ször az egy darabban kovácsolt forgattyústengely is. A henger és a hengerfej szokatlan módon egy egységet alkot, szükségtelenné téve a hengerfej-tömítést, ami ebben az id?ben a motorok gyenge pontja volt. A vezérm?tengely a forgattyúház alatt található, ami a szelepek elhelyezésére jobb pozíciót tett lehet?vé. Ezek az újítások a félgömbalakú gyújtókamrával együtt jelent?s teljesítménybeli el?nyt szavatoltak a BMW számára, a kor többi motorjával szemben. Ezek közül az innovációk közül néhány csak az 1960-as évek végén került be a szériamodellekbe a BMW /5 –ös sorozat révén.

Az R 7 remek motor volt, el?állítása azonban nehéz és költséges, így végül nem kerülhetett szériagyártásba. Ennek ellenére a gép design-elemei közül néhány tovább élt a kés?bbi R 17 és R 5 típusú motorkerékpárokon. A prototípus nem csak egy statikus tanulmány volt, hanem az utakon is tesztelték. A háború közeledtével a BMW fejlesztési iránya azonban megváltozott, és a motor – miután néhány újítását felhasználták – évtizedekre egy doboz mélyére került.
A méltatlanul elfeledett gép egészen 2005 júniusáig pihent egy raktárban, ám ekkor a dobozt felnyitva, megtalálták a 70%-osan elkészült, ám nagyon rossz állapotban lév? R 7-et. Sok alkatrész megrongálódott vagy elrozsdásodott, ám a BMW Mobile Tradition (ma BMW Classic) csapata hosszú, fáradságos munkával elvégezte a gépcsoda teljes felújítását.

A projektben számos különböz? specialista és BMW m?hely vett részt, köztük Hans Keckeisen, aki a karosszérián dolgozott, valamint a boxer-specialista Armin Frey, aki pedig a felbecsülhetetlen érték? blokk helyreállítását végezte. A restaurátorok feladatát jelent?sen megkönnyítette, hogy a BMW archívumában megtalálták a motor eredeti tervrajzait. A blokk nagyon elrozsdásodott és számos szükséges alkatrészt is különböz? forrásokból tudtak csak beszerezni, amelyek közül néhányat kés?bbi modellekb?l szereltek át, az egyedi darabokat pedig Frey m?helyében állították el?. A négysebességes váltót és az elektromos rendszert teljesen újra kellett építeni, amihez a BMW anyagi segítséget, illetve alkatrészeket is biztosított. A vasmunka néhány esetben borzasztóan nehéz volt. Az egyedi sárvéd?k nagyon rossz állapotban voltak és a helyreállításuk sok id?t vett igénybe, de Hans Keckeisen és csapata szenvedélyesen dolgozott azon, hogy ezt az egyedülálló motorcsodát olyan állapotba hozzák, ahogy Alfred Böning az 1930-as évek közepén kitolta a müncheni gyárból.

A megtalált és újraépített alkatrészekkel felújított, újrafényezett karosszériájával az R 7 végre ismét régi fényében ragyog. A prototípus nem csupán egy kiállítási tárgy lesz a BMW Múzeumban, hanem számos klasszikus motoros eseményen felvonul majd világszerte, például a BMW Motorrad Days-en, Garmisch-Partenkirchenben, idén júliusban.

Az art deco korszak ugyan véget ért, de az utókor számára hagyott néhány csodás építészeti és ipari m?emléket. Az R 7 ezek közül minden kétséget kizáróan egy ilyen kiemelked? darab.

ugrás fel