Hirdetés
Kezdőoldal Bemutató BMW R 1200 GS és RT: 2010 a DOHC éve

BMW R 1200 GS és RT: 2010 a DOHC éve

Hirdetés

A BMW csupán napokkal a hivatalos, milánói bemutató el?tt küldte szét a jöv? évi GS és RT boxer-modelljeit érint? modellfrissítés részleteit.

R 1200 GS és GS Adventure

Fel sem kaptuk volna a fejünket, ha a túraendúró szegmens feltalálóját, a mindent viv? GS-t – és annak „kalandosabb” Adventure változatát – 2010-re változatlan formában felejtik el piacra dobni, de mivel a világ összes nagyobb motorgyártója egyre kiválóbb GS-alternatívákat kínál, a Bajor Motor Gyár sem ülhetett tétlenül a GS – amúgy fogyni nem akaró – babérjain.

A képre kattintva BMW R 1200 GS sajtógaléria nyílik

A korábbi négy darab helyett kett? hengerfejtartó csavar és egy új formájú dekli – kívülr?l ennyi látszik az új blokkból, de a lényeges változások, mint általában, odabent keresend?k: az új motor magasabbra forog, er?sebb, alul nyomatékosabb, kevesebbet fogyaszt, és kevésbé szennyezi a környezetet.

A szinte teljesen megújult, de továbbra is 1170 köbcentiméteres er?forrás, alapjait tekintve a HP2 Sport sportboxerb?l ismer?s, de az alacsonyfordulati nyomaték megtartásának, és a GS magánszámának számító világjárások során el?forduló silány min?ség? üzemanyagok felhasználásának érdekében a korábbi GS-ek hengerenként duplagyertyás gyújtását megtartották.

A lánccal hajtott két darab vezérm?tengely radiálisan elrendezett és a korábbinál nagyobb átmér?j? szelepeket mozgat, fejenként egy szívót és egy kipufogót. Az újfajta, de továbbra is kovácsolt dugattyúkkal hatékonyabb robbanásokat garantáló égésteret hoztak létre, az 500 fordulattal kitolódott fordulatszámplafon pedig hozzájárult a 2010-es GS-ek 5 %-os teljesítménynövekedéséhez.

110 LE 7750-nél és 120 Nm 6000-nél – ennyivel gazdálkodhat a Gelande Strasse tulajkör jöv?re, de a pláne a BMW sajtóanyaga szerint a teljes fordulat-tartományban jelent?sen megnövekedett nyomatékosság, valamint hogy a kipufogógázok már most alacsonyabb károsanyag-tartalommal büszkélkedhetnek, mint a még életbe sem lépett Euro4-es norma diktálná.

A képre kattintva GS Adventure sajtógaléria nyílik

Külsejét tekintve az R 1200 GS és GS Adventure továbbra is maradt az a kacsacs?r? ?rlény, ami eddig is volt, igazán sokat nem változott, de finomabb anyagokat ígérnek, valamint a mindig is rettenetesen kiterjedt kiegészít? katalógusban is átalakult egy-egy közkedvelt extra. A b?vített felszereléslistára felkerültek, a világon els?ként, a LED-es kiegészít? fényszórók, vagyis ködlámpák.

Ezen apró beavatkozásokkal a GS ismét készen áll, hogy túléljen még jó néhány évet, semmi máshoz nem hasonlítható kényelme és egyedisége mindig is vonzani fogja a maga vásárlókörét.

R 1200 RT

A bajor boxerek leginkább a hosszú távú, aszfaltozott utakon történ? túrázásra kialakított példányát is azzal a DOHC blokkal kínálják 2010-t?l, amivel fent a GS kapcsán már megismerkedtünk, méghozzá hajszál pontosan ugyanakkora (110 LE / 120 Nm) teljesítménnyel.

A képre kattintva BMW R 1200 RT sajtógaléria nyílik

El?nyei is ugyanazok: a használható (és használandó) nyomatéktartomány szélesedése, kisimulása a legfontosabb, ami az új blokkal jár, de a sajtóanyag a gázreakciók finomodását, valamint a gyorsulási képességek javulását is er?lteti.

Ami viszont talán még az új er?forrásnál is fontosabb, ha az RT-r?l beszélünk, az a szélcsatornában finomított új idomzat továbbfejl?dött szél és id?járásvédelme. Az RT-k mindig is híresen jól védték lovasaikat az id?járás viszontagságai ellen, a 2010-es még jobb lett, valamint a BMW Motorrad részben összekötött, Integral ABS kerékblokkolás gátló rendszerét megkapta szériafelszereltségnek.

Míg a GS esetében a m?szerfal és a kezel?szervek láthatóan nem változtak, addig az R 1200 RT kokpitja teljesen új. A m?szerek, a kapcsolókonzolok egyes részei, és a plexi is megváltozott, utóbbi immár kevesebb zajt gerjeszt, valamint – ne kérdezzétek, hogy miként, de – növelték az áttetsz?ségét is.

Tapasztalt RT-tulajdonosok azt hiszem egyetértenek, ha azt mondjuk, hogy az RT-fíling elengedhetetlen velejárója a kiváló min?ség? hifi rendszer, és ez az a pont, amin a német technikusok tudtak még finomítani, az új RT új hangrendszere pedig még egy USB bemenetet is kapott, MP3 lejátszónk legnagyobb örömére.